پرستاری کودک و سالمند ناخن جویدن در کودکان و روش هایی کمک به ترک آن برای مراقب کودک - موسسه پرستاری قاب چاریتی

 

ناخن جویدن و علت آن در کودکان ! 

کودکان به دلایلی مانند بی حوصلگی، کنجکاوی، از روی عادت و استرس شروع به جویدن ناخن ها می کنند.

حداقل ۳۰ تا ۶۰ درصد دانش آموزان دبستانی و ۲۰% نوجوان ها  به مدت کوتاهی این کار را انجام می دهند. در حدود یک چهارم تا یک سوم دانشجویان عادت به ناخن جویدن دارند!

ناخن جویدن

آیا ناخن جویدن نشانه اضطراب و یا اختلال روانی در کودک است؟

بزرگ شدن کودکان همیشه همراه با اتفاقات جدید و پر استرس است که بسیاری از والدین از وجود این استرس ها در فرزندان خود آگاهی ندارند. اگر کودک در موقعیت هایی مانند تماشای تلوزیون و یا در زمان امتحان اقدام به ناخن جویدن کند و  با این کار به خود آسیب وارد نکند اغلب جای گرانی نیست.

اما اگر با این کار کودک در حال آسب زدن به خود است زمان آن رسیده است که مشکل را با یک روانشان کودک در میان بگذارید. آسیب ها عبارتند ازجویدن ناخن به حدی که باعث خونریزی ناخن شود و یا گوشت اطراف ناخن نیز کنده شود و… و یا در صورتی که این عادت به صورت ناگهانی آغاز شده و به سرعت شدت گرفت باید نگران وجود یک مشکل در کودک بود.

آیا می توان ناخن جویدن را در کودک متوقف کرد؟

ترک کردن ناخن جویدن نیز مانند سایر عادات نیاز به صرف زمان و همچنین همکاری کودک دارد. برای جلب همکاری و کمک به کنترل این عادت در کودک والدین و پرستار کودک با چند تکنیک ساده اما با مهارت و صرف وقت کافی می توانند به کودک کمک کنند:

راهکارهای ترک ناخن جویدن در کودک:

ناخن جویدن

کودک را سرزنش نکنید

اگر کودک را در حال ناخن جویدن دیدید با او به تندی و با صدای بلند صحبت نکنید. به او نگویید این چه کاریه میکنی؟ اعصاب منو خورد نکن و جمله های مشابه را استفاده نکنید. اول به زمان و مکان انجام این کار در کودک توجه کنید. اگر کودک ناخود اگاه مثلا در زمان تماشای تلویزیون اقدام به جویدن ناخنهایش کرد نیازی نیست توجه او را به این کار جلب کنید.

محدودیت ایجاد کنید

برای او در زمینه ناخن جویدن قوانینی وضع کنید. به عنوان مثال در زمان صرف وعده های غذایی نباید ناخن هایت را بجوی.

با کودک صحبت کنید

توجه بیش از اندازه به این موضوع و صحبت همه روزه درمورد اثرات منفی ناخن جویدن برای ترک این عادت تاثیر مثبتی ندارد. بلکه کودک بیش از پیش اقدام به این کار خواهد کرد. اما می توانید برای اینکه همکاری کودک را جلب کنید نظر اورا درمورد این عادت بپرسید. وقتی کودک به احساسات ناخوشایند خود فکر کند و در مورد آن صحبت کند و همچنین تمایل خود را برای ترک این عادت بیان کند باشما همکاری بیشتری خواهد داشت. شما می توانید با همکاری یکدیگر راه کاری که کودک با ان موافق باشد را بیاید و سپس به کار ببرید. به عنوان مثل به او بگویید: دوست داری وقتی ناخنهاتو میجوی من بهت اخطار بدم؟ دوست داری یه کلمه ای که فقط خودم و خودت میدونیم بگم؟ و …

ناخن جویدن

از اشیا و خوراکی های جایگزین و سالم استفاده کنید

اگر کودک تمایل به خوردن خوراکی مانند هویج دارد می توانید به او پیشنهاد بدهید. یا از اسباب بازی ها و وسایلی که برای کاهش استرس معرفی شده اند استفاده کنید. مانند توپ های ژله ای، خمیر بازی، گوی های شیشه ای  و… . با استفاده از این وسایل و جایگزین ها کودکان بجای تمرکز بر احساس گاز گرفتن ناخن ها و حس ناشی از جویدن ان ها بر روی درک حس توسط دست های خود می پردازند و سعی می کنند به بافت اشیاء متمرکز شوند.

ناخن های کودک را تزئین و طراحی کنید

استفاده از طرح های زیبا و یا چسباندن طرح های تزئینی روی ناخن باعث می شود کودکان تمایل به حفظ کردن زیبایی روی ناخن های خود داشته باشند و از این طریق کم کم عادت خود را ترک کنند.

محرک های ناخن جویدن را در کودک کم کنید

اگر کودک در شرایطی مانند مواجه با افراد ناآشنا، زمان بحث . مشاجره والدین، دیدن یک حیوان خاص و … بیشتر رفتار ناخن جویدن را نشان می دهد، این عوامل موثر را کاهش یا حذف کنید

  • کمک گرفتن از یک روانشناس کودک برای حل این مشکل بسیار می تواند به روند ترک عادت در کودک کمک کند.
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 212 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها