پرستاری کودک و سالمند نظم در کودکان چگونه توسط مراقب کودک آموزش داده می شود؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

نظم در کودکان یک موضوع تربیتی بسیار مهم به شمار می رود و کار یک مراقب کودک برای آموزش این موضوع به کودک می تواند بسیار دشوار باشد. مثلا فرض کنید مراقب کودک وظیفه مراقبت از چند کودک را داشته و هر کدام از آن کودکان رفتارها و عادات متفاوتی دارند. در این حالت کار مراقب کودک بسیار سخت تر است. همچنین اگر از مراقب کودک خواسته شود تا از یک کودک بیش فعال، پر انرژی و کمی هم لجباز مراقبت کند، کنترل اوضاع برای آن مراقب کودک دشوار خواهد بود.

نظم در کودکان

در ادامه، نکاتی را در زمینه برقراری نظم در کودکان برای کمک به پرستار کودک ارائه کرده ایم:
  • توضیح قوانین و دلایل آنها برای کودک

می توان گفت که هر مراقب کودک شیوه متفاوتی برای تربیت کودکان به کار می گیرد. برای کنترل کودکی که به سختی از قوانین پیروی می کند، بهتر است که پرستار کودک قوانین و علت آنها را با دقت برای کودک توضیح دهد. برای نتیجه بخشی بهتر این کار، بهتر است که مراقب کودک توضیح دادن این مسایل را در حضور والدین کودک انجام دهد. چرا که در این حالت، کودک متوجه می شود که والدین نیز با مراقب کودک هم نظر هستند. البته مراقب کودک باید سن کودک را در نحوه اجرای این موضوع در نظر بگیرد. کودکانی با سنین ۵ تا۱۰ سال، می توانند قوانین و علت آن ها را درک کنند، اما یک کودک دو ساله، معنی قانون و اجازه نداشتن را درک نمی کند اما می تواند مفهوم “نه” و انجام ندادن کاری را متوجه شود.

  • لیست کردن قوانین

بعد از اینکه مراقب کودک قوانین و دلایل وضع آن ها را برای کودک توضیح داد، می تواند آن قوانین را با کمک کودک به صورت یک لیست در آورد تا در صورتی که کودک قانون وضع شده ای را زیر پا گذاشت، مراقب کودک با رجوع به لیست به کودک نشان دهد که کدام قانون وضع شده را رعایت نکرده است. اگر سن کودک به گونه ای است که خواندن را یاد گرفته، خواندن قوانینی که زیر پا گذاشته است می تواند تاثیر خوبی در عدم تکرار داشته باشد. همچنین، در نظر گرفتن پاداش در صورت رعایت قوانین توسط کودک نیز می تواند به مراقب کودک برای برقراری نظم در کودکان کمک کند.

  • توضیح عواقب شکستن قوانین

بعد از توضیح قوانین، پرستار کودک باید عواقب شکستن آن ها را نیز توضیح دهد. به این معنی که اگر قانونی شکسته شود، پرستار کودک چه ممنوعیت ها و یا تنبیه هایی برای آن در نظر می گیرد. مثلا: ” گر کسی را بزنی، دیگر اجازه تلویزیون دیدن نخواهی داشت!”

نظم در کودکان

  • سختگیری نسبت به عواقب شکستن قوانین

پرستار کودک باید تصمیم های گرفته شده برای عواقب شکسته شدن قوانین را حتما اجرایی و عملی کند. چرا که اگر یک بار پرستار کودک این کار را انجام ندهد، کودک یاد می گیرد که می تواند قوانین را بدون داشتن عواقب در نظر گرفته شده بشکند.

  • منع کردن، روشی کلیدی برای برقراری نظم

ممنوع کردن و منع کردن از مهمترین نکاتی است که پرستار کودک باید برای برقراری نظم در کودکان در نظر بگیرد.

  • تخلیه انرژی کودکان

کودکان، انرژی زیادی دارند و باید به گونه ای آن را تخلیه کنند. بعضی اوقات بزرگ تر ها و حتی مراقب کودک به خاطر تنبلی و یا خستگی، کودکان را مجبور به نشستن و یا تماشای فیلم و تلویزیون می کنند. کودکان نیز با این موضوع کنار نمی آیند و این تناقض باعث ایجاد مشکلاتی در میان کودکان، بزرگتر ها و مراقب کودک می شود. در نتیجه، این روش، راه مناسبی برای برقراری نظم در کودکان نیست و پرستار کودک نباید به این راه تکیه کند. پرستار کودک باید به دنبال راهی باشد که کودکان بتوانند در کمال امنیت، انرژی خود را تخلیه کنند. بازی های کودکانه، رفتن به پارک و … میتواند راه های خوبی باشد. برای مثال اگر کودکی می خواهد “بتمن” باشد، بهتر است که پرستار کودک با در نظر گرفتن شرایط به او اجازه دهد تا در قالب علاقه اش، انرژی خود را تخلیه کند.

بسیاری از مشکلات کودکان با صحبت کردن مراقب کودک با آنها حل می شود. پرستار کودک باید بتواند به خوبی با کودکان ارتباط برقرار کند و با آنها حرف بزند.

نظم در کودکان

زمان هایی که منع کردن نتیجه نمی دهد، پرستار کودک چه کارهایی باید انجام دهد؟

اگرچه آماده بودن مراقب کودک همیشه مفید است، اما این ویژگی نمی تواند همه مشکلات را حل کند. گاهی مراقب کودک باید از راه های دیگری برای برقراری نظم در کودکان فعال و پر انرژی استفاده کند. در ادامه به بررسی چند راهکار برای مراقب کودک می پردازیم:

  • صحبت مراقب کودک با والدین

مراقب کودک باید از عادات شخصیت کودک شناخت پیدا کند. برای تحلیل رفتار ها و شناخت بهتر کودک، خوب است که مراقب کودک با والدین صحبت هایی داشته باشد.

هشدار دادن نیز از راه هایی است که پرستار کودک می تواند از آن استفاده کند. مثلا هشدار بدهد که در صورت ادامه یافتن آن کار توسط کودک، تنبیهاتی برای او در نظر گرفته می شود.

  • پایبند ماندن به هشدار ها

برای اموزش نظم در کودکان اگر پرستار کودک هشدار هایش را عملی نکند، کودک دیگر از او حساب نمی برد. بنابراین، پایبند بودن به هشدارها برای پرستار کودک بسیار مهم است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 222 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.