پرستاری کودک و سالمند نگهداری از سالمند در منزل و اصول مراقبتی که باید پرستار سالمند به آن ها عمل کند - موسسه پرستاری قاب چاریتی

 

نگهداری از سالمند همیشه برای خانواده مساله ای بحث انگیز به شمار می رود. فرزندان و اطرافیان تمایل دارند بهترین خدمات را از نظر درمانی و مراقبتی به سالمند ارائه دهند.

از نظر سالمندان بهترین مکان برای نگهداری از سالمند خانه ی اوست. زیرا او در این خانه سال ها زندگی کرده است و انجا خاطرات زیادی دارد و آشنا بودن محیط نیز به آرامش روانی سالمند نیز کمک می کند. این موضوع کنارآمدن با تغییرات زندگی را برای سالمند در این دوران قابل تحمل می کند.

نگهداری از سالمند

از این رو خانواده ها برای نگهداری از سالمند در خانه تلاش زیادی می کنند. همسر و فرزندان مراقبینی هستند که در نگهداری از سالمند همیشه درگیر بوده اند اما این موضوع در سالمندان تنها و یا سالمندانی که با همسران سالمند و ناتوان خود زندگی می کنند متفاوت خواهد بود.

در این صورت می توان از خدمات مراقبت در منزل برای سالمندان استفاده کرد. این خدمات توسط مراقبین و پرستاران متخصص در زمینه سالمندی در منزل سالمند و متناسب باشرایط سالمند ارائه می شود.

استخدام مراقب سالمند

برای نگهداری از سالمند در منزل در زمان استخدام مراقب سالمند به نکات زیادی توجه کنیم. از جمله سابقه کاری مراقب سالمند، دوره های آموزشی طی شده توسط مراقب، اخلاق و روحیات مراقب، علت تمایل مراقب به نگهداری از سالمند، نوع خدماتی که مراقب قادر به ارائه آن است، توقعاتی که مراقب در زمان کار خود از کارفرما دارد و … از جمله مواردی هستند که برای استخدام مراقب سالمند با هدف نگهداری از سالمند در منزل باید مورد توجه قرار بگیرد.

در زمان نگهداری از سالمند مراقب و پرستار سالمند باید به سلامت جسمی و روانی سالمند توجه کند. وقتی زمان خود را با سالمند سپری می کند باعث ایجاد انگیزه و امید در سالمند شوند. برای اوقات فراغت سالمند باید برنامه ریزی کند و با توجه به علایق و توانمندی های سالمند فعالیت های متنوع و سرگرم کننده را برای سالمند برنامه ریزی کند.

مراقبت های روانی 

حفظ روحیه و توجه به سلامت روان سالمند مهمترین وجه مراقبت و نگهداری از سالمند است. سالمندان به دلایلی چون تغییرات جسمانی و افزایش میزان ناتوانی و وابستگی در امور روزانه به دیگران بیش از سایر گروه های سنی در معرض ابتلا به افسردگی و انزواس اجتماعی قرار دارند. اافسردگی در این افراد منجر به کاهش کیفیت و امید به زندگی سالمندان می شود و احتمال بستری شدن در بیمارستان را بالا می برند. از این رو مراقب سالمند باید به مراقبت های روانی در دوران سالمندی واقف باشد. و علاو بر این که عزت نفس سالمند را حفظ می کند بهترین مراقبت را از وی به عمل اورد.

نگهداری از سالمند

 

مراقبت های جسمانی

بعد دیگری از نگهداری از سالمند در منزل توجه به نیاز های جسمانی سالمند است.

مراقب سالمند باتوجه به توانمندی جسمانی سالمند باید برنامه مراقبتی طراحی کند. نظم در برنامه روزانه سالمند اولین گزینه ای است که باید مد نظر مراقب و پرستار سالمند قرار گیرد.  زمان خواب و بیداری سالمند، زمان غذا دادن به سالمند، زمان سرو میان وعده ها و زمان استحمام و استفاده از سرویس بهداشتی باید طبق برنامه مشخصی صورت پذیرد.

نگهداری از سالمند توسط پرستار حرفه ای مزایای بیشماری به همراه دارد. زیرا پرستار با توجه به سابقه کاری خود و دانش ناشی از اموزش های مربوط به مراقبت کاملا با اصول مراقبت از سالمند آشنایی دارد.

مراقبت های روزانه 

رژیم غذایی ویژه سنین سالمندی و مخصوص بیماری های مزمن را می شناسد و برای سالمند غذای رژیمی تهیه می کند. از چرت زدن های مکرر روزانه سالمند جلوگیری می کند و از این طریق خواب شبانه با کیفیتی را به سالمند هدیه می دهد.

با زمان بندی در بردن سالمند به سروریس بهداشتی از بروز بیماری هایی مانند عفونت ادراری، یبوست و .. جلوگیری می کند.

با دادن مایعات کافی به سالمند در طول روز از بروز کم آبی و عوارض آن در سالمند جلوگیری می کند. داروها یسالمند را منظم و سر وقت به او یادآوری می کند و به عوارض دارویی آگاهی دارد.

نگهداری از سالمند

نکته دیگری که در نگهداری از سالمند حائز اهمیت است توجه به استقلال و توانمندی سالمند است. مراقب و پرستار سالمند باید اجازه دهند تا سالمند با توجه به توانایی های خود امور روزانه خود را انجام دهد. وظیفه ی مراقب و پرستار سالمند این است که سالمند را حمایت کنند و از اسیب دیدن او جلوگیری کنند. گاهی مراقبین سالمند با این تفکر که باید تمام امور سالمند را انجام دهند باعث افزایش وابستگی سالمند و ناتوانی در سالمند می شوند. اما باید به این نکته توجه داشته باشند که نگهداری از سالمند به معنب توانمند کردن سالمند است. به گونه ای قوای بدنی و حافظه سالمند تقویت شود و از میزان وابستگی او کاهش پیدا کند.

۲٫۲
/
۵
(
۴

امتیاز

)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 211 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.