پرستاری کودک و سالمند هر آنچه لازم است در مورد درد عصب سیاتیک بدانید - موسسه پرستاری قاب چاریتی

درد عصب سیاتیک Sciatic Nerve Pain دلایل مختلفی دارد که بنت بر علت مشکل درمان متناسب آن قابل انجام است.  آیا می خواهید بدانید که چگونه می توان از مشکل سیاتیک خود خلاص شد؟ اولین قدم درک علت اصلی بوجود آورنده این مشکل است. برای آگاهی از برخی از شایعترین علل سیاتیک – و اینکه در مورد درمان آن چه باید کرد ، ادامه مطلب را بخوانید.

تشخیص عصب سیاتیک

شاید تعجب کنید اگر بدانید که سیاتیک یک بیماری نیست ، بلکه انعکاسی از علائم ناشی از سایر مشکلات در ناحیه کمر شماست. ممکن است چندان به این بیماری اهمیتی ندهید ، اما هرچه باشد سیاتیک درد دارد و سبب ناراحتی شما خواهد شد .

درد سیاتیک نام دردی است که گاهی نتیجه فتق و بیرون زدگی دیسک است ، اما علل دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد.
اگر عصب سیاتیک یا یکی از ریشه های عصبی که در نهایت به عصب سیاتیک تبدیل می شوند توسط عاملی فشرده ، تحریک یا ملتهب شود مشکل درد در سیاتیک بوجود می آید. این درد ممکن است به صورت دردی در بالا و پایین پا که ممکن است آن را در هرجایی از باسن تا مچ پا احساس کنید ظاهرشود.

آیا می خواهید بدانید که چگونه می توان از درد سیاتیک خلاص شد؟ اولین قدم درک علت اصلی این مشکل است. برای آگاهی از برخی از شایعترین علل سیاتیک – و اینکه در مورد آنها چه باید بکنید ، ادامه مطلب را بخوانید.

سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک که به آن نورالژی سیاتیک یا نوروپاتی سیاتیک نیز گفته می شود ، کمردرد خفیف تا شدید است که به سمت چپ یا راست پا می رود. این درد می تواند با حرکات خاص مانند پیچاندن کمر ، خم شدن یا سرفه بیشتر شود. سیاتیک ۱۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و به طور معمول افراد در حدود ۴۰ سال به بالا بیشتر با این مشکل روبرو می شوند.

سیاتیک در اثر فشرده شدن یا تحریک یک یا چند گروه از پنج مجموعه ریشه عصبی در قسمت کمر ایجاد می شود. درد ناشی از فشرده شدن عصب سیاتیک ممکن است ناراحت کننده ، تیز و همراه با احساس سوزش باشد. همچنین ممکن است با شوک های متناوب و درد تیر کشنده ای از باسن شروع شود و به سمت پایین و یا پشت ران پا منتشر شود .

ممکن است از پزشک خود بشنوید که سیاتیک را به عنوان رادیکولوپاتی توصیف می کند. این شرایط فقط به معنی درد ، بی حسی ، گزگز و ضعف در بازوها یا پاها است که به دلیل مشکل ریشه عصب در هر نقطه از ستون فقرات ایجاد می شود.

اگر در گردنتان مشکل عصبی داشته باشید ، ممکن است یکی از بازوهایتان صدمه ببیند (که به آن رادیکولوپاتی گردنی گفته می شود). از آنجا که سیاتیک کمر را تحت تأثیر قرار می دهد ، به عنوان رادیکولوپاتی کمر شناخته می شود.

شناسایی عصب سیاتیک

عصب سیاتیک چیست؟

پنج ستون ریشه عصبی جفت شده در ستون فقرات و قسمت کمر وجود دارد که با هم ترکیب می شوند و عصب سیاتیک را ایجاد می کنند.
این عصب طولانی ترین و بزرگترین عصب در بدن ما است ، که ضخیم ترین نقطه آن در بدن به اندازه عرض انگشت شست انسان است. عصب سیاتیک از پشت لگن و قسمت استخوان (خاجی) شروع می شود و از پشت ، زیر باسن ادامه پیدا نموده و به پا ختم می شود.

درد سیاتیک زمانی اتفاق می افتد که یکی از این ریشه های عصبی تحت فشار قرار گیرد و علائمی را که در بالا ذکر کردیم ایجاد کند.
اگر خوش شانس باشید ،درد سیاتیک شما از نوع حاد خواهد بود و فقط چند روز یا چند هفته طول می کشد. درد سیاتیک معمولا طی تقریباً چهار تا شش هفته بهبود می یابد. اما رفع ضعف و بی حسی پا ممکن است طولانی تر شود .

اگر علائم در این بازه زمانی بهبود نیافت ، شما دچار سیاتیک مزمن هستید. در نوع مزمن انتظار می رود که علائم شما بیش از شش ماه طول بکشد و ممکن است نیاز به درمان پیشرفته تری داشته باشند.

مشکل سیاتیک چگونه تشخیص داده می شود؟

این تشخیص مهم است ، زیرا درک اینکه چه چیزی باعث درد سیاتیک می شود به شما و پزشک اجازه می دهد تا به طور موثرتری آن را درمان کنید.

پزشک ابتدا معاینه بدنی – از جمله گرفتن شرح حال پزشکی – را با اقداماتی انجام می دهد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

راه رفتن روی پاشنه یا انگشتان پا
برخاستن از حالت چمباتمه زدن
بلند کردن هر پا به صورت جداگانه هنگام خوابیدن
اگر علائم درد با انجام هر یا همه این حرکات بدتر شود ، می تواند نشانه مشکل سیاتیک باشد.

ترمیم عصب سیاتیک

برای تعیین علت سیاتیک ، پزشک ممکن است آزمایش های تشخیصی زیر را تجویز نماید مانند:

اسکن توموگرافی کامپیوتری.
سی تی اسکن به شما کمک می کند تا وضعیت نخاع و اعصاب با استفاده از ماده حاجب برای تعیین میزان فشرده شدن یا ناهنجاری مشخص شود.

الکترومیوگرافی EMG
EMG آزمایشی است که اندازه گیری تکانه های الکتریکی و پاسخ عضلات برای تعیین اینکه آیا فشار عصبی به دلیل باریک شدن کانال نخاع یا دیسک فتق انجام می شود.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی MRI
MRI با استفاده از امواج رادیویی و مغناطیسی تصاویر مقطعی از پشت شما ایجاد می کند تا نشان دهد که با استخوان و بافت چه می گذرد.

اشعه ایکس.
با اشعه ایکس ممکن است چیزی شبیه فشار استخوان روی عصب مشخص و شناسایی شود.
این آزمایشات معمولاً فقط در صورت مزمن بودن سیاتیک انجام می شود یا در مواقعی که نوع دیگری از بیماری جدی مانند سرطان وجود داشته باشد.

چه عواملی باعث ایجاد سیاتیک می شود؟

سیاتیک در واقع علامت یک مشکل اساسی است. چندین اختلال در ستون فقرات وجود دارد که می تواند باعث فشرده شدن عصب سیاتیک شود.

شایع ترین علل فشرده شدن عصب سیاتیک عبارتند از:
دیسک بیرون زده یا دچار فتق شده
تنگی کانال نخاعی کمری
اسپوندیلولیستیز
ضربه ای که منجر به آسیب نخاعی شده باشد
سندرم Piriformis
تومور نخاعی

درمان درد عصب سیاتیک

اگرچه همه این موارد می توانند عامل بیماری سیاتیک باشند ، اما فتق دیسک تا حد زیادی شایع ترین است. در حقیقت ، برخی تحقیقات نشان می دهد که تا ۹۰ درصد سیاتیک در نتیجه بروز فتق دیسک در ستون فقرات کمر است.

دیسک های موجود در ستون فقرات عملکردهای مختلفی دارند ، از جمله انعطاف پذیری ستون فقرات ، عمل به عنوان بالشتک برای مهره ها و انتقال یکنواخت بار وارده به ستون فقرات از یک دیسک به دیسک دیگر.

برآمدگی و فتق دیسک بیشتر در ستون فقرات کمر اتفاق می افتد ، به این دلیل که این قسمت از ستون فقرات کل وزن قسمت بالای بدن و همچنین وزن اشیایی که حمل می شود را تحمل می کند. تنگی کانال ستون فقرات در کمر نیز علت دیگر بروز درد سیاتیک می باشد.

انواع سیاتیک :

فشرده شدن عصب می تواند فقط در یک طرف عصب سیاتیک اتفاق بیفتد و علائم را فقط در یک طرف بدن ایجاد کند یا آن را از دو طرف فشرده کرده و علائمی را در دو طرف بدن ایجاد کند (سیاتیک دو طرفه)

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 452 views بار دسته بندی : پرستار سالمند تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.