پرستاری کودک و سالمند هر آنچه که باید در مورد میگرن شکمی در کودکان بدانید - موسسه پرستاری قاب چاریتی

میگرن شکمی abdominal migraines  نوعی میگرن است که تعدادی از کودکان را درگیر می کند که برخلاف سردردهای میگرنی ، درد در شکم است نه در سر.

تشخیص میگرن شکمی

میگرن شکمی معمولاً کودکان ۷ تا ۱۰ ساله را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما گاهی بزرگسالان نیز می توانند به آنها مبتلا شوند. این نوع میگرن غیر معمول است و بین ۱ درصد تا ۴ درصد کودکان تأثیر می گذارد.

میگرن شکمی به راحتی می تواند با سایر دلایل شایع درد شکم در کودکان مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری کرون اشتباه گرفته شود.

 

علائم این میگرن شکمی :

علامت اصلی میگرن شکمی ، درد در اطراف ناف است  و کودک معمولا احساس کسلی یا درد نماید . شدت درد می تواند از متوسط ​​تا شدید باشد.

 

 این علائم همراه با درد شکم در کودکان مشاهده می شود:

 

حالت تهوع

استفراغ

کاهش اشتها

پوست رنگپریده

هر حمله میگرن بین یک ساعت تا سه روز طول می کشد. در فاصله بین دو میگرن شکمی ، بچه ها سالم هستند و هیچ علائمی ندارند. علائم میگرن شکمی شبیه بسیاری از دیگر بیماری های دستگاه گوارش  در کودکان است . تفاوت در این است که علائم میگرن شکمی ممکن است پس از روزها تا ماه ها به صورت ناگهانی و  بدون هیچ علامتی پدیدار می شود.

علل میگرن شکمی

پزشکان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث میگرن شکمی می شود. این  مشکل می تواند برخی از فاکتورهای خطر زا  مشابه سردرد میگرنی را داشته باشد.

 

یکی از تئوری ها این است که میگرن شکمی از یک مشکل در ارتباط بین مغز و دستگاه گوارش ناشی می شود. یک مطالعه در این باره  رابطه ای بین حرکت کندتر غذای هضم شده از طریق روده ها با میگرن شکمی پیدا کرده است.

 

میگرن شکمی بیشتر در کودکانی دیده می شود که دارای نزدیکان مبتلا به سردردهای میگرنی هستند. یک مطالعه نشان داد که بیش از ۹۰ درصد کودکان مبتلا به این بیماری والدین یا خواهر و برادر میگرنی دارند.

 

دختران بیشتر از پسران به میگرن شکمی مبتلا می شوند. به نظر می رسد عوامل خاصی میگرن شکمی را تحریک می کنند ، از جمله استرس و هیجان. تغییرات عاطفی ممکن است منجر به ترشح مواد شیمیایی شود که علائم میگرن را ایجاد می کنند.

 

اگرچه علت دقیق آن ناشناخته است ، محققان فکر می کنند میگرن از مشکلی در مسیر مغز و روده ناشی می شود. برخی عوامل محرک – مانند استرس یا هیجان – ممکن است باعث بروز میگرن شکمی شود. میگرن شکمی کمتر از سردردهای میگرنی است و حدود ۴ درصد کودکان سنین مدرسه را درگیر می کند.

علل  میگرن شکمی

سایر محرک های احتمالی میگرن شکمی عبارتند از:

غذاهایی مانند شکلات ، غذای حاوی مونو سدیم گلوتامات (MSG) و گوشت های فرآوری شده با نیتریت ها ممکن است باعث ایجاد میگرن شکمی در برخی از افراد شود. بلعیدن مقدار زیادی هوا ممکن است باعث تحریک آنها شود یا علائم مشابه شکم را ایجاد کندو

کافئین زیاد و تجربه ترک کافئین می تواند باعث میگرن یا سردرد شود.  غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین شامل موارد زیر است:

قهوه
چای
شکلات

همچنین :

نیترات و سایر مواد شیمیایی موجود در گوشت های فرآوری شده ، شکلات و سایر غذاها

بلعیدن مقدار بیش از حد هوا

خستگی

دریازدگی

گزینه های درمان سردرد میگرنی:

برخی از داروهایی که برای درمان سردردهای میگرنی استفاده می شود ، به  رفع و درمان میگرن شکمی نیز کمک می کنند ، از جمله:

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Motrin IB، Advil)

داروهای ضد تهوع

داروهای میگرن تریپتان مانند سوماتریپتان (Imitrex) و زولمیتریپتان (Maxalt) که تنها داروهای تریپتان برای کودکان بالای ۶ سال مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) است.

سایر داروهایی که برای جلوگیری از میگرن استفاده می شود و اگر کودک شما هر روز آن را مصرف کند ، ممکن است از میگرن شکمی جلوگیری کند. شامل موارد زیر است :

 

پروپرانولول (Hemangeol ، Inderal XL ، InnoPran XL)

توپیرامات (Topamax، Qudexy XR، Trokendi XR) که FDA برای کودکان بالای ۱۲ سال تأیید شده است

مطمئن شوید  که کودک شما به اندازه کافی می خوابد ، وعده های غذایی منظم در طول روز می خورد و مایعات زیادی می نوشد (بدون کافئین).

دارو و  میگرن شکمی

اگر کودک شما استفراغ می کند ، برای جلوگیری از کم آبی بدن مایعات اضافی به او بدهید.

 

برخی از غذاها – مانند شکلات و غذاهای فرآوری شده – ممکن است باعث ایجاد میگرن شکمی شوند. از رژیم غذایی کودک و حملات میگرن شکمی او یک یادداشت تهیه کنید تا به شما کمک کند غذاهای محرک مشکل او را شناسایی کرده و از  مصرف آنها در آینده جلوگیری کنید.

 

درمان شناختی رفتاری ( CBT) می تواند به تسکین استرس کمک کند ، که تصور می شود دلیل دیگر میگرن شکمی باشد.

 

میگرن شکمی چگونه تشخیص داده می شوند؟

پزشکان آزمایش خاصی برای تشخیص میگرن شکمی ندارند. پزشک با شروع پرسش در مورد سابقه پزشکی فرزند شما و سابقه پزشکی خانواده شما شروع می کند. کودکان مبتلا به میگرن شکمی اغلب اعضای خانواده ای دارند که به میگرن مبتلا می شوند.

سپس پزشک در مورد علائم فرزند شما سوالاتی را می پرسد . میگرن شکمی در کودکانی که این معیارها را دارند تشخیص داده می شود:

 

حداقل پنج حمله درد شکمی که هر کدام ۱ تا ۷۲ ساعت طول می کشد

درد ناراحت کننده اطراف ناف که ممکن است از شدت متوسط ​​تا شدید باشد

حداقل دو مورد از این علائم: از دست دادن اشتها ، حالت تهوع ، استفراغ ، رنگ پریدگی پوست

هیچ شواهدی از بیماری دستگاه گوارش یا بیماری کلیوی دیگر وجود نداشته باشد

پزشک همچنین معاینه جسمی دقیقی را انجام می دهد.

 

اگرچه معمولاً با توجه به سابقه و معاینه فیزیکی کودک شما تشخیص میگرن شکمی انجام می شود ، اما آزمایشاتی مانند سونوگرافی یا آندوسکوپی می تواند برای یافتن بیماری هایی که علائم مشابه دارند انجام شود ، مانند:

 

ریفلاکس معده (GERD)

بیماری کرون

سندرم روده تحریکپذیر

انسداد روده

زخم معده

بیماری کلیوی

کولسیستیت

عوارض میگرن شکمی

میگرن شکمی می تواند به حدی شدید باشد که کودکان را چند بار در ماه از مدرسه رفتن دور نگه دارد. از آنجا که این بیماری به راحتی با سایر بیماری های دستگاه گوارش اشتباه گرفته می شود،  بیماری بچه هایی که به درستی تشخیص داده نمی شوند ممکن است تحت اقدامات غیرمرتبط قرار گیرند و عوارض جانبی ایجاد گردد

درمان میگرن شکمی در کودک

کودکان معمولاً طی یک یا دو سال پس از شروع درمان ، از میگرن شکمی خلاص می شوند . با این حال ، تا ۷۰ درصد  این کودکان هنگام بزرگ شدن دچار سردردهای میگرنی می شوند. برخی نیز در بزرگسالی درد شکمی را تجربه خواهند کرد.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
لطفا به این مقاله امتیاز دهید

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 368 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.