پرستاری کودک و سالمند هر آنچه که لازم است در مورد پسوریازیس دهانی بدانید - موسسه پرستاری قاب چاریتی

پسوریازیس دهانی Oral Psoriasis نوعی بیماری کمیاب است که معمولا با علایمی در دهان بیمار همراه است. اکثر افراد پسوریازیس را یک مشکل پوستی می دانند شامل لکه هایی است که در قسمت هایی از بدن که قابل مشاهده است دیده می شود ، مانند آرنج ، زانو و پوست سر. اما علائم این بیماری ممکن است در جاهایی که انتظار ندارید مانند داخل دهان نیز رخ دهد.

پسوریازیس دهانی

اگر چنین باشد ، آن را پسوریازیس دهانی می نامند. این بیماری یک مشکل جدی پزشکی نیست ، اما ممکن است برای فرد بیمار ناراحت کننده باشد.

تشخیص این بیماری برای بسیاری از پزشکان مشکل است زیرا آنقدر نادر است که اکثر پزشکان قبلاً آن را ندیده اند و برخی حتی از وجود آن اطمینان ندارند.

این بیماری ناشی از مشکل سیستم ایمنی بدن است. باعث رشد و ریزش سلولهای پوستی زبان با سرعت نامنظم و در نتیجه ایجاد لکه های صاف می شود. برآورد می شود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس، زبان جغرافیایی را تجربه می کنند که نوغی زایده پوستی بر روی زبان است که به شکل جزایر در نقشه جغرافیایی دیده می شوند.

 

علائم  پسوریازیس دهانی چیست؟

تشخیص اینکه آیا به  پسوریازیس دهان مبتلا هستید یا خیر ، دشوار است. این علائم غالباً خفیف هستند و به ظاهر می شوند و از بین می روند و پزشکان حتی در مورد اینکه همه علائم آن چیست اتفاق نظر ندارند.

 

اما به طور کلی ، متخصصان بر این باورند که اگرچه علائم ممکن است در نقاط مختلفی در دهان شما ظاهر شوند ، اما بیشتر در قسمت داخلی گونه های شما دیده می شود.

 ممکن است در هنگام ابتلا به این بیماری علایم زیر را مشاهده نمایید :

تکه هایی از پوست که  قرمز شده با لبه های زرد یا سفید

زخم

برداشته شدن لایه های پوست روی لثه ها

تاول های چرکی

درد یا سوزش ، به ویژه هنگام خوردن غذاهای پرادویه

تغییراتی در طعم و مزه چیزها

پسوریازیس دهانی ممکن است با این بیماری ها همراه باشد :

پسوریازیس دهانی

زبان شکاف دار: شیارها یا ترانشه های روی زبان شما

زبان جغرافیایی: لکه های قرمز رنگ روی زبان شما که شبیه جزایر روی نقشه هستند

لثه های متورم یا آلوده

افرادی که به پسوریازیس دهان مبتلا می شوند ، علائمی مانند پوسته های ضخیم و پوسته پوسته در دهان خود دارند.

علائم در دهان  همراه با علائم روی پوست احتمالاً بهتر یا بدتر می شوند. بنابراین اگر علائم پسوریازیس در دهان شما ظاهر شود ، احتمالاً دچار عود بیماری در روی پوست نیز خواهید شد.

 

روش تشخیص پسوریازیس دهانی

تشخیص این بیماری ممکن است مشکل باشد زیرا پسوریازیس دهان بحث برانگیز است. برخی از متخصصان معتقد نیستند که این واقعاً نوعی پسوریازیس است. بلکه فکر می کنند که این علائم توسط یک بیماری دیگر ایجاد می شود.

همچنین پسوریازیس پوستی نیز می تواند مانند سایر موارد پوستی باشد که باعث ایجاد بثورات پوستی خارش دار و پوستی همراه با التهاب شود ، اغلب با اختلالات مختلف اشتباه گرفته می شود. این موارد ممکن است شامل بیماری های پوستی شایع مانند آکنه ، اگزما یا بثورات گرمایی باشد. همچنین پسوریازیس می تواند شبیه عفونت قارچی معروف به کرم حلقوی باشد و با آن اشتباه گرفته شود

برای فهمیدن علت ایجاد علائم ، پزشک ممکن است این اقدامات را انجام دهد :

درباره سابقه پزشکی شما (و خانواده) سوالاتی را خواهد پرسید

یک نمونه کوچک از پوست داخل دهان را برداشته تا زیر میکروسکوپ بررسی کند

آزمایشات ژنتیکی انجام دهد

پزشک شما همچنین ممکن است سایر مواردی را که باعث علائم مشابه می شوند ، را بررسی کند :

 

عفونت کاندیدا

لکوپلاکیا

لیکن پلان

سندرم ریتر

مشکلات ناشی از سیگار کشیدن ، دندانهای مصنوعی که مناسب نیستند و سایر موارد

انواع پسوریازیس دهانی

درمان پسوریازیس دهانی چگونه است ؟

بسیاری از مبتلایان به پسوریازیس دهانی نیازی به درمان ندارند زیرا این زخم ها مزاحم نیستند. اما اگر از وجود این زخم ها دچار ناراحتی هستید ، می توانید با چند مرحله ساده آن را درمان کنید:

 

دهان خود را با مخلوط آب ولرم و نمک بشویید.

وقتی علائم افزایش می یابد ، غذاهای پرادویه نخورید.

اگر سیگار می کشید ،کشیدن آن را قطع کنید.

اگر درمان های خانگی برای تسکین این بیماری کافی نیست ، با پزشک خود صحبت کنید.

گزینه های درمانی دیگر پسوریازیس دهانی عبارتند از:

شستشوی دهان با دهانشویه که اسیدیته را در دهان کاهش می دهد و به کاهش درد کمک می کند

استفاده از داروهایی که می توانید در ناحیه های دردناک دهان خود  قرار دهید مانند استروئیدها

قرص یا کپسول (مانند سیکلوسپورین) برای کاهش علائم شدید

اگر از راه دهان برای درمان  پسوریازیس پوست بدن خود دارو مصرف می کنید ، این داروها باید به علائم پسوریازیس دهانی شما نیز کمک کنند.

 

پزشکان اعلام نموده اند که در حال حاضر ، چیز زیادی در مورد افرادی که به پسوریازیس دهان مبتلا می شوند و نحوه درمان آن را نمی دانیم.

ما حتی نمی دانیم چند نفر به آن مبتلا هستند. و متخصصان فکر می کنند که تا حدی دلیل این امر این است که متخصصان پوست که پسوریازیس را درمان می کنند معمولاً داخل دهان افراد را بررسی نمی کنند.

درمان پسوریازیس دهانی

بنابراین اگر علایم پسوریازیس را روی پوست خود مشاهده کردید و علائمی را در دهان خود مشاهده نمودید ، به پزشک خود اطلاع دهید .

این سریعترین راهی است که می توانید به درمان مورد نیاز خود برسید. و ممکن است در واقع به دکتر خود کمک کنید تا این شرایط غیر معمول را بهتر شناسایی و درمان کند .

اگرچه ممکن است غیرمرتبط به نظر برسند ، اما شواهد نشان می دهد که پسوریازیس و سلامت دندان با هم ارتباط دارند. علت دقیق این رابطه هنوز در حال بررسی است ، اما التهاب مزمن در بدن به احتمال زیاد هر دو بیماری را تشدید  می کند.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 477 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.