پرستاری کودک و سالمند پرستار بچه چه وظایفی در زمان مراقبت از نوزاد و کودک بر عهده دارد؟    - موسسه پرستاری قاب چاریتی

پرستار بچه ها در مراقبت از کودک به والدین کمک می کنند، تا نیازهای جسمی، عاطفی، فکری و اجتماعی کودکان را برآورده کنند، همچنین ابزار لازم را برای رشد مهارت ها و توانایی های کودک را در طول رشد فراهم می کند.

پرستار بچه

 

وظایف اصلی پرستار بچه در منزل

در این قسمت از مقاله متداول ترین وظایف پرستار بچه که اغلب برای نگهداری و سرگرم کردن کودکان مورد استفاده قرار می گیرند، شرح داده شده است :

  1. مراقبت و نظارت بر فرزندان در غیاب والدین.
  2. انجام دادن فعالیتهای تفریحی مانند بازی ها ، کاردستی ، پیاده روی .
  3. راهنمایی و کمک به کودکان در مورد عادت های بهداشتی روزانه خود.

 

مراقبت از نوزادان توسط پرستار بچه در منزل

برای مراقبت و نگهداری نوزادان ، به دلیل حساسیت این گروه سنی، پرستار بچه باید به صورت دقیق و جدی تری وظایف خو را انجام دهد، زیرا جسم و روح نوزاد نسبت به بچه ها و کودکان بزرگسال بسیار آسیب پذیر تر است، به همین دلیل انتخاب کودک یار و یا مادریار باید دقت فراوانی انجام شود و تا حد امکان از مراکز معتبر درخواست نیرو بفرمایید. یک سری از وظایف عمومی پرستار نوزاد به شرح ذیل می باشد.

  1. طبق برنامه مشخص غذایی و زمان بندی شده، کودک را تغذیه کنید.
  2. بعد از استحمام و خشک کردن بدن کودک ، لباس تمییز به تنش کنید.
  3. یادتان باشد چیزی که در سلامت ذهنی نوزاد بسیار تاثیر گذار است چرت روزانه می باشد که پرستار موظف است سر زمان بندی مشخص شده کودک و یا بچه را بخواباند.

پرستار بچه

آموزش رفتارهای اجتماعی توسط پرستار بچه در منزل به کودک

* در فرایند تریبت شدن بچه ها این امر بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا شخصیت فرزند عزیز تان از بدو تولد تشکیل می شود ، به همین دلیل در مواقعی که فرزندتان یک کار خوب و یا وظایف محول شده را به درستی انجام می دهند ، نیازمند است مورد توجه و تشویق قرار گیرند تا در ناخودآگاهشان تثبیت شود که انجام وظایف به نحو احسنت مهم و تاثیر گذار خواهد بود.

*  علاوه بر تشویق کردن ، رشد فکری کودکان را با استفاده از بازی ها و کتاب های آموزشی انجام دهید ، کتاب ها و بازی های آموزشی بسیار سرگرم کننده و مفیدی برای ارتقای سطح فکری و شخصیتی کودکان وجود دارند که آنها را برای فراگیری مشتاق تر می کنند.

* یک برنامه روزانه برای کودکان درست کنید و در آن برنامه غذایی ، آموزشی ، تفریحی و سایر اقدامات لازم که به صورت روزانه انجام می دهید را ذکر کنید.

* در صورت لزوم اتاق بچه ها را به طور منظم تمیز کنید. فضای اتاق بچه در روند شکل گیری شخصیت و آرامش فکری و ذهنی او بسیار مهم است .

* به طور منظم با والدین ملاقات کنید ، مسائل مربوط به کودک، تفریحات ، آموزش ها و حتی دغدغه هایش را برای والدین بازگو کنید تا در صورت وجود هرگونه اختلال روحب و روانی روند درمان در اولین فرصت آغاز شود. یادتان باشد که هرگونه بی نظمی در رفتار کودک را گزارش کنید ، در این امر هیچگونه سهل انگاری قابل بخشش نمی باشد.

*  همان طور که مطلع هستید ، ما در عصر ارتباطات و اطلاعات هستیم پس لازم است در هر موضوعی مخصوصا در زمینه پرستار بچه تمامی اطلاعات خود را به روز رسانی کنیم ، زیرا خواسته ها و نیاز های کودکان امروز با کودکان دیروز یا حتی فردا کاملا متفاوت می باشند و برای درک هرچه بهتر نیاز هایشان مقالات و اطلاعات جدید مطالعه و یا محتوا های مربوطه را دنبال کنید.

* در زمینه مشکلات رفتاری برای کودک به صورت خودسرانه عمل نکنید.  هیچ دارویی را بدون نظر متخصص برای کودک استفاده نکنید ، فقط در موارد ضروری یا با پزشک خود مشورت نمایید اگر شرایط بحرانی تر شد می توانید از پزشک خود ، ویزیت در منزل را درخواست کنید یا بچه را به مطب دکتر ببرید.

پرستار بچه

وظایف روزانه پرستار بچه در منزل

  1. طبق برنامه غذایی روزانه ، وعده های غذایی سالم و مقوی و متناسب بهپا سن بچه تهیه و سرو کنید.
  2. در بازی ها ، قصه و داستان گویی ها ، صنایع دستی و پیاده روی و سایر بازی های تفریحی و نشاط آور شرکت کنید.
  3. امنیت و رفاه کودکان را تضمین کنید. سعی کنید کودک بیشترین احساس آرامش را داشته باشد و تمامی مشکلات و خواسته هایش را بتواند بدون ترس و استرس به شما بیان کند.
  4. متد و روش تربیت بچه را با والدینش هماهنگ کنید و روشی که قبلاً توسط والدینشان تأیید شده است را به کار بگیرید

پرستار بچه باید چه ویژگی هایی داشته باشد

  1. نسبت به نیاز کودکان حساس باشد.
  2. خوش بین ، پرانرژی ، سرگرم کننده باشد و باعث ایجاد انگیزه و روحیه در بچه ها شود.
  3. سطح بالایی از خلاقیت ، ابتکار عمل ، انعطاف پذیری و مسئولیت پذیری نسبت به نیاز ها و سوال های بچه داشته باشد.
  4. بتواند خودش را با خواسته های قابل تغییر وفق دهد ، زیرا کودکان ممکن است دچار تغییر شخصیت شوند ولی پرستار بچه موظف است خودش را با شرایط جدید سازگار نماید.
  5. از خلاقیت و تخیل برای ایجاد رویکرد های جدید به منظور حل مسئله استفاده کند.
  6. توانایی نظارت و اطمینان از رفاه عمومی کودکان را داشته باشد.
  7. قادر به هدایت روابط کودکان با بزرگسالان و تقویت نظم و انضباط فردی و تربیت مثبت باشد.
  8. برای فعالیت های کاری و استفاده بهینه از زمان ، اولویت بندی و برنامه ریزی کند.
  9. قادر به انجام چندین کار به طور هم زمان و در یک محیط پویا و فعال باشد.

پرستار بچه

مراکز معتبر بسیاری در خصوص اعزام پرستار بچه ، کودک و یا نگهداری از نوزاد فعالیت می کنند ، علی رغم اینکه والدینی هم هستند که نیازی نمی بینند برای فرزندان خودشان پرستار اختیار کنند مخصوصا در زمانی که در کنار فزرندشان زندگی میکنند . ولی باید در نظر داشته باشند که خدمات مراقبتی ممکن است برای موارد خاص یا بطور موقت یا دائم مورد نیاز باشد. برخی از پرستار های کودک بسته به درخواست والدین، در ساعات مشخصی از روز و یا روزهایی از هفته کار می کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 400 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.