پرستاری کودک و سالمند  پرستار سالمند سالم درچه مواردی استخدام می شود و چه وظایفی دارد؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

 

با افزایش سن تغییرات مرتبط با سن در همه ی افراد اتفاق می افتد که باعث اختلال در عملکرد بسیاری از اندام های بدن می شوند و میزان قدرت جسمانی را کاهش می دهند. افزایش سن ریسک فاکتور بسیاری از بیماری های مزمن در دوران سالمندی است اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که لزوما سالمندی با بیماری همراه نیست. تغییرات مرتبط با سن برای سالمندان محدودیت های حرکتی ایجاد می کند و عوارض ناشی از آن، ترس از سقوط و افتادن، افسردگی و انزوای اجتماعی با خود به دنبال خواهد داشت.

مراقبت و پرستاری از سالمندان دارای بیماری های مزمن و یا سالمندان دچار ناتوانی و اختلالات شناختی امری بسیار شایع است . اما نکته حائز اهمیت مراقبت از سالمندان سالم است. بسیاری از سالمندان استقلال کافی در انجام فعالیت های روزمره زندگی خود را دارند، اما باید برای جلوگیری از آسیب و بروز حوادث جبران ناپذیر حضور یک مراقب و همراه متخصص در زمینه سالمندی در کنار آن ها و سایر اعضای خانواده بسیار لازم است.

چه زمانی از  پرستار سالمند سالم کمک میگیریم؟

در سالمندانی که تنها زندگی می کنند: تنهایی موجب انزوای اجتماعی، افسردگی و کاهش قدرت جسمانی ناشی از محدودیت حرکتی می شود. در سالمندان سالم که تنها زندگی می کنند پرستار سالمند سالم با عنوان همدم استخدام می شود. وظیفه همدم کمک به سالمند در امور روزانه زندگی و فعالیت هایی است که به درخواست سالمند انجام می شود. ولی مهمترین وظیفه مراقب و پرستار سالمند سالم برنامه ریزی برای پر کردن اوقات فراغت سالمند است.

علاوه بر سالمندان تنها، سالمندانی که با فرزندان خود زندگی می کنند ولی فرزندان و یا سایر اعضای خانواده به دلیل اشتغال و یا مسافرت و سایر علل دیگر مجبوراند در مدت زمان مشخصی یا در ساعات اداری سالمند خود را تنها بگذارند نیز می توانند از خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل همدم استفاده کنند.

مراقب و پرستار سالمند سالم می تواند تمام وقت در کنار سالمند باشد و یا در ساعات مشخصی از روز و همچنین روزهای مشخصی از هفته سالمند را همراهی کند.

مشارکت سالمند در فعالیت هایی که برای او برنامه ریزی شده است باعث کاهش استرس و افسردگی در سالمندان می شود.

پرستار سالمند سالم

برخی از فعالیت هایی که پرستار سالمند سالم می تواند برای سالمند برنامه ریزی کند در این بخش لیست شده اند.

 

آموزش بازی های رایانه ای به سالمند:

مراقب و یا پرستار سالمند سالم می تواند با آموزش دادن فعالیت ها و مهارت های جدید به سالمند مغز را مجبور به فعالیت کند و به سلامت حافظه کمک کند. علاوه بر این از طریق امکاناتی که اینترنت در اختیار سالمند قرار می دهد می تواند برای برقراری ارتباط از راه دور و همچنین اطلاع از اخبار روز جهان از آن استفاده کند.

مطالعه کتاب

تشویق سالمند به مطالعه کتاب، گوش دادن به کتاب صوتی یا خواندن کتاب برای سالمند از جمله کارهایی است که مراقب و پرستار سالمند سالم می تواند به سالمند پیشنهاد دهد.

همچنین پیوستن به گروه های کتابخوانی فرصتی برای تعامل و ایجاد روابط جدید و همچنین فعال نگه داشتن ذهن است.

پیاده روی:

اولین، ساده ترین  و موثرترین پیشنهاد برای فعالیت در سالمندان پیاده روی است. پیاده روی درمنزل در باشگاه ورزشی و اطراف محیط منزل به حفظ روحیه سالمند کمک می کند و باعث کاهش سطح استرس، فشار خون و وزن سالمند می شود و در نتیجه سلامت جسمانی را برای سالمند به همراه خواهد داشت.

تماشای فیلم

رفتن به سینما و یا تئاتر از جمله فعالیت هایی است که باعث میشود سالمند زمانی را در خارج از منزل صرف کند. این فعالیت ها به سلامت ذهن سالمند و تقویت حافظه کوتاه مدت و جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند.

پرستار سالمند سالم

باغبانی کردن

باغبانی کردن یک فعالیت تفریحی است که بسیاری از سالمندان از آن لذت میبرند. فارغ از آنچه که کاشته می شود، انجام فعالیت باغبانی به هماهنگی بین چشم و دست کمک می کند و حضور در فضای باز ویتامین دی بدن سالمند را تامین می کند و بر روجیه سالمند تاثیر مثبت دارد.

مشارکت در برنامه های موسیقی

شرکت در کنسرت و یا حضور در جشنواره های موسیقی محلی و شنیدن صدای خوانندگانی که سالمند به آن ها علاقه دارد از جمله موثرترین راه های کاهش استرس و افزایش تمایل به مشارکت اجتماعی در سالمندان است.

علاوه بر برنامه ریزی توسط پرستار سالمند سالم توانایی برقراری ارتباط و ایجاد حس نزدیکی با سالمند از وظایف مراقب و پرستار سالمند سالم است. همکاری با سالمند و میزان تاثیر گذاری برنامه های در نظر گرفته شده در گرو ارتباط دو طرفه بین مراقب و سالمند است.

در خدمات مراقبتی و پرستاری سالمند سالم، خدمات درمانی و یا توانبخشی ارائه نمی شود و صرفا فعالیت ها به کمک در انجام مراقبت های شخصی، نگهداری از منزل، انجام فعالیت های تفریحی با سالمند محدود می شود.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 390 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.