پرستاری کودک و سالمند پیچ خوردگی بیضه در کودکان: مواردی که لازم است والدین و پرستار کودک بدانند - موسسه پرستاری قاب چاریتی

پیچ خوردگی بیضه در کودکان Testicular Torsion in Children پیچ خوردگی دردناک بیضه و طناب بیضه در پسران است. طناب اسپرماتیک مجموعه ای از اعصاب ، مجاری و رگهای خونی است که از کشاله ران به بیضه منتهی می شود.

پیچ خوردگی بیضه درکودک
پیچ خوردگی بیضه در کودکان می تواند برای یک یا هر دو بیضه اتفاق بیفتد. پیچ خوردگی باعث می شود خون به بیضه ها وارد نشود. این امر می تواند به این عضو آسیب جدی برساند. برای جلوگیری از آسیب طولانی مدت و (دائمی) به بیضه ، درمان باید فوراً انجام شود.

چه عواملی باعث پیچ خوردگی بیضه در کودک می شود؟

پیچ خوردگی بیضه در پسران کوچک و پسران نوجوان زمانی اتفاق می افتد که بیضه ها کاملا به کیسه بیضه متصل نشوند. این حالت اجازه می دهد بیضه ها آزادتر حرکت کنند و پیچ بخورند . پیچ خوردگی ممکن است در هنگام فعالیت بدنی و ورزشی نیز اتفاق بیفتد.
پیچ خوردگی بیضه در نوزاد هنگامی اتفاق می افتد که کیسه اطراف بیضه به بیضه متصل نشده باشد.

کدام کودکان بیشتر در معرض پیچش بیضه ها قرار دارند؟

پیچ خوردگی بیضه اغلب در پسران ۱۰ سال به بالا رخ می دهد. این اتفاق می تواند در هنگام رشد کودک در رحم مادر یا اندکی پس از تولد کودک نیز رخ دهد. این وضعیت گاهی در پدران ، پسران و برادران دیده می شود. این بدان معنی است که ممکن است با یک ژن مشابه مرتبط باشد.

علائم پیچ خوردگی بیضه در کودکان چیست؟

شدت علائم به این بستگی دارد که بیضه به طور جزئی یا کاملاً پیچ خورده باشد. علائم می تواند در هر کودک کمی متفاوت باشد. کیسه بیضه ممکن است:
دردناک (درد اغلب بسیار شدید است)

قرمز
متورم
سفت (در نوزاد)
کبودی (در نوزاد)
نزدیکتر به کشاله ران
کودک شما ممکن است حالت تهوع و استفراغ نیز داشته باشد.

علایم پیچ خوردگی بیضه

جراحی پیچ خوردگی بیضه یک عمل اورژانسی است. اگر فکر می کنید کودکی پیچ خوردگی بیضه دارد ، باید فوراً برای ارزیابی به بخش اورژانس منتقل شود.

علائم پیچش بیضه می تواند مانند سایر مشکلات جسمی به نظر برسد. اطمینان حاصل کنید که کودک شما برای تشخیص به موقع به مرکز پزشکی منقل شده و یا در بخش اورژانس بیمارستان دیده شده است.

پیچ خوردگی بیضه در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک اطفال در مورد علائم و سابقه سلامتی کودک شما سوال خواهد کرد. وی همچنین ممکن است در مورد سابقه سلامتی خانواده شما سوابقی را جستجو کند.
پزشک اطفال کودک را به صورت فیزیکی معاینه خواهد نمود. وی همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند سونوگرافی انجام دهد. سونوگرافی یک آزمایش تصویربرداری بدون درد است که از امواج صوتی برای دیدن کیسه بیضه و بیضه ها و بررسی جریان خون در بدن کودک استفاده می کند.

پیچ خوردگی بیضه در کودکان چگونه درمان می شود؟

پیچ خوردگی بیضه اغلب نیاز به درمان فوری دارد. هرچه پیچش شدیدتر باشد ، سریعتر به درمان نیاز است. در بعضی موارد ، پیچ خوردگی ممکن است با دست باز شود.
اما هنوز هم برای حفظ بیضه در محل لازم است اقداماتی انجام شود تا پیچ خوردگی دوباره رخ ندهد. برای کاهش خطر مشکلات طولانی مدت ، باید در طی ۶ ساعت پس از بروز علائم ، جراحی انجام شود. جراحی همچنین می تواند از بروز مجدد پیچش جلوگیری کند.

با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کودک خود اعم از پزشک و مشاوران درمان در مورد خطرات ، مزایا و عوارض جانبی احتمالی همه روش های درمانی صحبت کنید.

عوارض پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه در کودک چه عوارضی دارد؟

اگر این بیماری به سرعت درمان نشود ، می تواند منجر به از بین رفتن بیضه شود.

چه زمانی در مورد پیچ خوردگی بیضه در کودکان به پزشک مراجعه نماییم:

پیچ خوردگی بیضه یک فوریت پزشکی است. اگر فکر می کنید پسرتان پیچ خوردگی بیضه دارد ، باید فوراً برای ارزیابی به بخش اورژانس منتقل شود.

اگر فرزند شما دارای موارد زیر است ، پس از جراحی با ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس بگیرید.

علائمی که بهتر یا بدتر نمی شوند
علائم جدید

نکات کلیدی در مورد پیچ خوردگی بیضه در کودک

– پیچ خوردگی بیضه پیچش دردناک بیضه و طناب اسپرم پسران است. ممکن است برای یک یا هر دو بیضه اتفاق بیفتد.

-پیچ خوردگی باعث می شود خون به بیضه ها سرازیر نشود. این می تواند به بیضه ها آسیب برساند. برای کاهش خطر مشکلات طولانی مدت ، جراحی اغلب طی ۶ ساعت پس از بروز علائم انجام می شود.

-این مشکل اغلب در پسران ۱۰ سال به بالا رخ می دهد. این اتفاق می تواند در هنگام رشد کودک در رحم یا اندکی پس از تولد کودک نیز رخ دهد. این شرایط ممکن است به یک ژن مرتبط باشد.

-علائم می تواند شامل بیضه دردناک ، قرمز و متورم ، حالت تهوع و استفراغ باشد.

-اگر این بیماری به سرعت درمان نشود ، می تواند منجر به از بین رفتن بیضه شود.

معاینه پیچ خوردگی بیضه

نکاتی برای کمک به والدین و پرستار کودک در هنگام ملاقات با پزشک اطفال :

 

  • دلیل بازدید و آنچه می خواهد اتفاق بیفتد را دقیقا بدانید؟
  • قبل از ملاقات با دکتر سوالات احتمالی که می خواهید به آنها پاسخ داده شود ، یادداشت کنید.
  • در هنگام ویزیت ، نام یک تشخیص جدید و سایر داروها ، روش های درمانی یا آزمایشات را بنویسید. همچنین هر دستورالعمل جدیدی که پزشک به کودک می دهد ، یادداشت کنید.
  • بدانید چرا یک دارو یا درمان جدید تجویز می شود و چگونه به کودک شما کمک می کند. همچنین بدانید که عوارض آن روش چیست.
  • بپرسید آیا وضعیت فرزند شما از راه های دیگری قابل درمان است.
  • مزیت های استفاده از یک آزمایش  برای تشخیص پیچ خوردگی بیضه در کودکان یا روش توصیه شده را بدانید و نتایج ممکن است به چه معنا باشد.
  • عوارض عدم استفاده از داروها را بدانید و اینکه پس از هر روش درمانی باید ، چه انتظاری داشته باشید
  • اگر قرار است که کودک در آینده دوباره معاینه شود ، تاریخ ، زمان و هدف آن جلسه را یادداشت کنید.
  • روش ارتباط با پزشک را پس از پایان وقت اداری به دست اورید. در هنگامی که کودک شما بیمار شود و سوالاتی داشته باشید یا نیاز به مشاوره داشته باشید ، داشتن یک راه ارتباطی بسیار مهم است.

علائم پیچ خوردگی بیضه در کودک را نادیده نگیرید

پسران باید بدانند که درد دستگاه تناسلی جدی است. نادیده گرفتن درد یا صرف امید به رفع آن می تواند منجر به آسیب شدید بیضه و حتی برداشتن آن شود

. حتی اگر پسرتان در کیسه بیضه خود دردی داشته باشد که از بین برود ، باز هم باید به شما یا یک پزشک اطلاع دهد و معاینه شود.
چرخشی که خودبخود از بین می رود ، احتمال ابتلای وی در آینده را بیشتر می کند. پزشکان می توانند با ایمن سازی بیضه ها ، خطر پیچ خوردگی دیگری را کاهش دهند.

اگر با پیچ خوردگی بیضه در کودکان روبرو شدید که منجر به از بین رفتن بیضه شده باشد ، مهم است که به کودک بگویید که هنوز هم می تواند مانند دیگران زندگی عادی داشته باشد. از دست دادن یک بیضه مانع از روابط طبیعی جنسی مرد نخواهد شد و بعید است در روند بچه دار شدن دخالتی ایجاد کند.

مرکز پرستاری قاب چاریتی یکی از معبر ترین مراکز ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل است که با داشتن کادری ماهر و متخصص در هر ساعت از شبانه روز آماده ارائه خدمات به همشهریان گرامی می باشد. با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 270 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.