پرستاری کودک و سالمند افزایش اعتماد به نفس کودکان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

اگر بخواهیم زندگی هر فرد را پایه گذاری کنیم و ارکان زندگی از اول محکم و قوی کنیم، رکن اصلی این پایه گذاری و شالوده اصلی آینده زندگی هر فرد بر مبنای اعتماد به نفس می باشد. اگر از کودکی این حس را در کودک پرورش و تقویت کنیم توانسته ایم نقش کلیدی در سلامت روحی و جسمی او تا پایان عمر را فراهم کنیم. در مقاله پیش رو ضمن تعریف مختصر از اعتماد به نفس در مورد افزایش اعتماد به نفس کودکان توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم نمود.

اعتماد به نفس چیست؟

در تعریف اعتماد به نفس می توان یک جمله را بکار برد اعتماد به نفس یعنی ایمان به خود داشتن. به این مسئله اعتقاد داشتن که توانایی هایی در مقابله با چالش های مهم زندگی در فرد وجود دارد که تنها راه موفقیت فرد تقویت و درک واقع بینانه از این توانایی هاست. پس می توان گفت اعتماد به نفس در اصلاح علمی آن باور داشتن به توانایی های شخصی می باشد و این که هر فرد چه کودک و چه بزرگسال به توانایی های خویش برای انجام کارها و پذیرش مسئولیت ها و حتی قدرت ارتباط با دیگران ایمان داشته باشد.

افزایش اعتماد به نفس کودکان

در مورد اعتماد به نفس در کودکان اگر به صورت علمی و دقیق بخواهیم توضیح دهیم بایستی این نکته را یاداوری کنیم کودکانی که از اعتماد به نفس سالمی بر خوردار شوند علاوه بر این که استقلال و بلوغ فکری بدست می آورند در برابر شکست ها تسلیم نشده و به دست آوردهایی که کسب می کنند افتخار می کنند. نکته اصلی و مهم این که در این راه بدون کوچکترین چشم داشتی در آینده به دیگران نیز کمک می کنند.

افزایش اعتماد به نفس در کودکان و راهکارهای آن

در مورد این مسئله بایستی از طریق راهکارهای علمی اقدام نمود و از طرح های من دراوردی و گفته و تجربه دیگران جدا پرهیز نمود. در ادامه راهکارهایی رابه شما پیشنهاد می کنیم که درعین سادگی کاملا علمی بوده و می تواند در مسیر افزایش اعتماد به نفس کودکان شما را یاری کند.

به عنوان اولین راهکار عشقتان را به فرزندتان بروز دهید

شما می توانید با ابراز عشق خود به فرزندتان به او احساس امنیت بدهید و این احساس امنیت در بروز ارتباطات اجتماعی با دیگران نیز مفید می باشد. این را بدانید که از لحاظ علمی و تربیتی ثابت گردیده که عشق والدین به کودکان پایه گذار رابطه عاطفی قوی در آینده خواهد بود. نکته مهم تر این که این عشق را روزانه و آشکارا به او نشان دهید. با او کتاب بخوانید. بازی کنید. تا زمانی که از لحاظ سنی مقدور می باشد حتی در کنارش باشید تا بخواب برود و این احساس امنیت و آرامش را به صورت واضح حس کند.

به عنوان اولین راهکار عشقتان را به فرزندتان بروز دهید

سپردن برخی از مسئولیت ها به فرزندان برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

یکی دیکر از راهکارهایی که به تقویت اعتماد به نفس در کودکان کمک شایانی می کند سپردن مسئولیت هایی متناسب با سن و سال به آنها است. هر چند جزئی باشد. به عنوان مثال آبیاری گل ها در روز های معین را به کودکتان بسپارید و در این مورد از او انجام کار بخواهید.

اگر هم در مواردی دچار اشتباهی شدند ضمن راهنمایی برای انجام کار از او تشکر کنید. استخدام پرستار کودک می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

تعیین زمان برای تفریح با کودک

یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس کودکان زمان تفریح است. زمانی که شما اوقات فراغت را در کنار فرزند تان سپری می کنید به او این مسئله را می فهمانید که وقت گذاشتن با او و درکنار او بودن برایتان مهم است.

شما با این کار و تفریح کردن به فرزندتان ثبات داده و به او می فهمانید که به توانایی های او اعتماد دارید. او این را درک خواهد کرد. ضمن این که مطالعات علمی تربیتی ثابت نموده گذراندن اوقات فراغت والدین با کودکان و بازی کردن با آنان خطر افسردگی در کوکان را از بین می برد.

آموزش به فرزندان برای تبدیل شکست به موفقیت و افزایش اعتماد به نفس کودکان

والدین می توانند این حس را به فرزند خود منتقل کرده و به او آموزش دهند که شکست پایان راه نیست. می تواند آغاز فعالیت و راهی جدید برای مبارزه با مشکلات باشد. به عنوان مثال اگر کودک شما در ساخت یک کاردستی با شکست مواجه شد وظیفه والدین است که به او تفهیم کنند دوباره شروع کند و از نو بسازد تا به موفقیت برسد. حتی اگر این شکست چندین بار تکرار شود.

در کنار آن به او یاداوری کنند که علت شکست چه بوده و برای رفع این علت او را راهنمایی کنند. این کار والدین باعث می گردد اعتماد به نفس در کودک افزایش یافته و به باور تبدیل گردد‌.

دادن استقلال به کودکان

یکی دیگر از راهکارهایی که والدین می توانند جهت افزایش اعتماد به نفس کودکان به کار ببندند دادن استقلال به کودکان می باشد. بهترین دورانی که کودک می تواند در این راه تلاش کند دوره دبستان است. مستقل بودن در دوران دبستان می تواند کمکی باشد تا کودک در دوران راهنمایی به طور کامل به عنوان یک فرد مستقل عمل کند. این استقلال باعث می شود که کودک بتواند مشکلات خود را با مشاور مدرسه یا معلم و حتی والدین در میان بگذارد. از آنها راهنمایی بخواهد و خود در راه حل مشکل تلاش کند.

عدم توهین و تحقیر کودک

والدین بایستی این نکته را در نظر بگیرند که هر شخصی ممکن است اشتباه کند. اگر فرزندتان اشتباهی کرد بایستی بین شخصیت و رفتار فرزند خود و اشتباه تمایز قائل شوید. اگر فرزندتان کاری بر خلاف میل تان انجام داد و شما طبیعتا ناراحت شدید بهترین کار برای والدین این است که با فرزندتان صحبت کنید. سر و صدا به راه نیاندازید و بیخودی عصبانی نشوید. با متانت با فرزندتان صحبت کنید و به هیج وجه احساسات خود را در این مسئله سهیم نکنید.

سخن آخر

در این نوشته ما از موسسه پرستاری به بررسی افزایش اعتماد به نفس کودکان پرداختیم. این که در این راه ممکن است به عنوان پدر و مادر کودک شما هم دچار اشتباه و خطا شوید. بهترین راه کسب مهارت های لازم تربیتی می باشد‌. امروزه می توانید در راه حفظ اعتماد به نفس کودک با استفاده از کلاسهای تربیتی که توسط اساتید این علم در اینترنت گذاشته می شود به فرزندتان کمک کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 165 views بار دسته بندی : پرستار کودک تاريخ : 24 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها