پرستاری کودک و سالمند درمان بیماری ‌های تنفسی کودکان در منزل - موسسه پرستاری قاب چاریتی

یکی از بیماری ‌های شایعی که بین کودکان رواج دارد بیماری ‌های تنفسی می‌باشد. مجرا‌های تنفسی انسان برای ورود اکسیژن به بدن و خارج کردن دی اکسید کربن به خارج از بدن نقش اصلی را ایفا می‌کنند. همین مسئله نیز باعث یکی از راه‌های ورود میکروب‌هابه بدن می‌باشد. در نوشته پیش رو با نگاهی بر استخدام پرستار کودک ضمن اطلاعات مختصر در مورد بیماری ‌های تنفسی کودکان پیرامون درمان بیماری ‌های تنفسی کودکان در منزل توضیحات بیشتری خواهیم داد.

بیماری ‌های تنفسی در کودکان

در مورد بیماری ‌های تنفسی در کودکان قبل از هر چیز بایستی بگوئیم که این بیماری در نوزادان و کودکان چیزی حدود یک سوم از بیماری‌هارا شامل می‌گردد که در برخی موارد احتیاج به بستری کودک نیز می‌باشد.

مهم ترین این بیماری‌هاعبارتند از:

  • آنفولانزا
  • سرماخوردگی
  • برونشیت
  • خروسک
  • آسم

در مورد هر کدام توضیح خواهیم داد.

بیماری انفولانزا در کودکان

برای درمان بیماری ‌های تنفسی کودکان در منزل باید از مدل بیماری‌هاشناخت داشته باشیم. از بیماری ‌هایی که در دوران کودکی به خاطر سیستم دفاعی بدن کودک و توانایی اندک کودکان در برابر بیماری‌هابه سراغ شان می‌آید انفولانزا می‌باشد. بیماری آنفولانزا با علائم تب و لرز، درد‌های عضلانی، سرفه ‌های خشک و خستگی می‌باشد. آنفولانزا مانند سرماخوردگی یک بیماری ویروسی و از قطرات ناشی از سرفه، سطوح آلوده و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این بیماری می‌تواند کودک را اذیت کند.

درمان بیماری آنفولانزای کودکان در منزل

برای درمان بیماری ‌های تنفسی کودکان در منزل کار بایستی فرایند ‌های زیر را در نظر گرفت:

  • در بخش اول با پزشک متخصص اطفال تماس گرفته و به آن مراجعه کنید.
  • اگر کودک به تب شدید بالای ۳۸ درجه دچار گردیده طبق دستور پزشک دارو‌های پایین آورنده تب مانند استامینوفن بدهید. البته حتما خوراندن دارو بایستی زیر نظر پزشک باشد.
  • نکته مهم که والدین باید دقت کنند این که به کودک قرص ASA ندهند. چرا که ممکن است باعث بیماری (سندروم ری) شود.
  • برای پاک سازی راه بینی فقط از دستگاه مکنده استفاده نموده و از فوت دادن و ریختن مایعات در بینی کودک جدا خودداری کنید. ن‌هایتا از قطره بینی و آب ولرم البته طبق دستور و نظر پزشک می‌توانید استفاده کنید.
  • استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب و گرم نگه داشتن محیط منزل مناسب است.
  • اگر تب کودک بیش از سه روز به طول انجامید و یا دچار گوش درد و گلودرد شدید شد حتما با پزشک معالج تماس و در صورت ضرورت دوباره به پزشک معالج مراجعه کنید.

جلوگیری از آنفولانزا و بیماری تنفسی در کودکان

مهمترین و اصلی ترین کار برای جلوگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون آنفولانزا زیر نظر پزشک می‌باشد. در کناردرمان بیماری ‌های تنفسی کودکان در منزل این کارمی‌تواند تا حدود زیادی بدن کودک را در برابر این بیماری تقویت کند. نکته دیگر این که در فصل سرد محیط خانه گرم و مرطوب باشد و پرهیز از بردن کودک به محیط بیرون در فصل سرد و حضور در محیط ‌های جمعی که ممکن است باعث بیماری کودک گردد.

سرماخوردگی یکی از بیماری ‌های تنفسی کودکان

از دیگر بیماری ‌های رایج در بین بزرگسالان و کودکان بیماری تنفسی سرماخوردگی می‌باشد. این بیماری با علائمی‌مانند آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و کم اشت‌هایی خود را نشان می‌دهد. آنچه که در مورد این بیماری بایستی متذکر شویم این می‌باشد که بیش از ۲۰۰ ویروس می‌تواند این بیماری را در کودکان و دیگر افراد بوجود بیاورد.

سرماخوردگی یکی از بیماری ‌های تنفسی کودکان

مقابله با بیماری

در کنار درمان بیماری ‌های تنفسی کودکان در منزل می‌توان از روش ‌های دیگر هم استفاده کرد. برای درمان سرماخوردگی در کودکان می‌توان موارد زیر را پیشنهاد داد:

  • تمیز نمودن بینی کودک با دستگاه مکنده
  • استفاده از دستگاه بخور برای گرم و مرطوب نگه داشتن محیط زندگی کودک
  • تمیز نمودن مرتب دست‌هاو خصوصا صورت کودک برای پرهیز از تماس با ترشحات بینی
  • حتما سعی کنید بینی کودک را تمیز و باز نگه دارید تا ضمن تنفس راحت در بلع غذا مشکلی نداشته باشد.

ضمن این که اولویت با مراجعه به پزشک می‌باشد اگر قصد دارید به هر دلیلی خودتان به کودک دارو دهید حتما با پزشک کودک مشورت نمایید.

جلوگیری از بروز سرماخوردگی در کودک

چون این بیماری معمولا در فصول پاییز و زمستان بیشتر خود را نشان می‌دهد بهتر است در این دو فصل محیط خانه گرم و مرطوب باشد. بردن کودک در محیط ‌های باز با استفاده از لباس گرم ضرورت دارد.

بیماری برونشیت در کودکان

برای درمان بیماری ‌های تنفسی کودکان در منزل ، به بررسی برونشیت می‌پردازیم. برونشیت یک بیماری ویروسی (سنسیسیال) می‌باشد که ریه‌هارا درگیر می‌کند. باعث عفونت آنها می‌شود. این ویروس از طریق هوا، تماس با محیط آلوده و دست ‌های آلوده به کودک منتقل می‌شود. علایمی‌که نشان دهنده این بیماری در کودک می‌باشد عبارتند از:خس خس سینه، آبریزش بینی، تنفس تند  سخت و همراه با دشواری، تب و سرفه ‌های خشک و بدون خلط. نکته قابل توجه این که خس خس سینه در کودکان هفت روز و سرفه‌هاممکن است تا دو هفته ادامه یابد.  این بیماری در سنین بالا ممکن است به آسم تبدیل گردد.

درمان بیماری ‌های تنفسی کودکان در منزل – درمان برونشیت

در صورتی که کودک کمتر از دو ماه داشته باشد، حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. اگر کودک دچار تب بالای ۳۸ درجه گردید حتما زیر نظر پزشک به او آستامینوفن و یا ایبوبروفن بدهید. البته پزشک ممکن است برای یک دوره به بیمار داروی آسم بدهد. برای کودک با سن بیش از چهار ماه، می‌توانید به اومایعات گرم بدهید. استفاده از بخور آب گرم ساده می‌تواند در راحتی تنفس به کودک کمک زیادی کند. استفاده از قطره نمکی بینی می‌تواند کمک خوبی باشد.

تعذیه کودک با شیر مادر یا شیرخشک در فواصل زمانی معین می‌تواند کمک موثری باشد. استفاده از هر گونه دخانیات و دود در اطراف کودک ممنوع است. اگر کودک دچار مشکل تنفسی می‌باشد و یا دور لب او کبود شده حتما به مراقبت ‌های پزشکی مراجعه کنید.

بیماری تنفسی آسم در کودکان

این یک بیماری تنفسی مزمن می‌باشد. ریه ‌های کودک را درگیرنموده و باعث خس خس سینه، سرفه ‌های مکرر و خشک و تنگی نفس شدید می‌گردد.

برای درمان بیماری ‌های تنفسی کودکان در منزل خصوصا آسم انجام نکات زیرضروری می‌باشد:

  • هوای خانه تمیز نگاه داشته شود
  • عدم استعمال دخانیات در منزل و نزدیکی کودک
  • رطوبت خانه بایستی کمتر از پنجاه درصد باشد تا از بوجود آمدن قارچ و کپک جلوگیری شود
  • رختخواب و محل کودک مرتب تعویض گردد
  • کودک را از محل ‌هایی که ممکن است گرد و خاک و یا آلودگی وجوداشته باشد دور نگه دارید.

در صورت بروز علائم آسم حتما به پزشک متخصص مراجعه نموده و درمان را آغاز کنید.

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی درمان بیماری ‌های تنفسی کودکان در منزل پرداختیم. برای تشخیص بیماری و انجام درمان حتما بایستی به پزشک متخصص مراجعه نمود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 116 views بار دسته بندی : پرستار کودک تاريخ : 19 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها