فروش آنلاین فایل

روانشناسی رنگ: آیا رنگها بر احساسات و شخصیت ما تأثیر می گذارند؟ - موسسه پرستاری قالب چاریتی

  روانشناسی رنگ  Color Psychology یکی ازشاخه های بحث انگیز در رشته روان شناسی است که محققان زیادی در حال انجام تحقیقات بر تاثیرات رنگ ها بر احساسات انسان هستند که به مطالعه رنگها و تاثیرات آنها بر خلق خو و رفتار انسان می پردازد.

علم روانشناسی رنگ
آیا در یک اتاق زرد احساس اضطراب می کنید؟ آیا رنگ آبی باعث آرامش شمامی شود؟ مدت هاست که هنرمندان و طراحان داخلی معتقدند که رنگ می تواند به طور چشمگیری بر خلق و خو ، احساسات و عواطف انسان تأثیر بگذارد.

رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند است و می تواند برای نشان دادن عمل ، تأثیر بر خلق و خو و حتی تأثیر در واکنش های فیزیولوژیکی مورد استفاده قرار گیرد.
برخی از رنگها با افزایش فشار خون ، افزایش متابولیسم و خستگی چشم مرتبط هستند. بنابراین سوالی که مطرح می شود این است که از چه طریقی بر روحیه و رفتار اثر دارد؟

روانشناسی رنگ چیست؟

در سال 1666 ، سر آیزاک نیوتون ، دانشمند انگلیسی کشف کرد که وقتی نور خالص سفید از منشور عبور می کند ، به تمام انواع رنگهای قابل مشاهده تفکیک می شود. نیوتن همچنین دریافت كه هر رنگ از یك طول موج منفرد ساخته شده است و دیگر نمی توان آن را به رنگهای دیگری تفكیك كرد.

آزمایشات بیشتر نشان داد که نور می تواند برای تشکیل رنگ های دیگر ترکیب شود. به عنوان مثال ، نور قرمز مخلوط با نور زرد رنگ نارنجی ایجاد می کند. بعضی از رنگ ها مانند سبز و سرخابی وقتی مخلوط می شوند یکدیگر را لغو می کنند و منجر به تولید نور سفید می شوند.

اگر تا به حال نقاشی کرده اید ، پس احتمالاً متوجه شده اید که چگونه می توان رنگ های خاصی را مخلوط کرد و رنگ های دیگری بدست آورد .

متاسفانه تاکنون آزمایشات نظری یا تجربی اندکی در مورد تأثیر رنگ بر عملکرد روانشناختی انسان انجام شده است.

علی رغم عدم تحقیقات عمومی در این زمینه ، مفهوم روانشناسی رنگ به موضوعی داغ در بازاریابی ، هنر ، طراحی و سایر حوزه ها تبدیل شده است.

ارتباط تاثیر رنگها با فرهنگ :

مشخص شده است که احساسات شما درباره رنگ اغلب حسی و شخصی است و ریشه در تجربه یا فرهنگ شما دارد.
به عنوان مثال ، اگرچه رنگ سفید در بسیاری از کشورهای غربی برای نشان دادن پاکی و برائت از آلودگی استفاده می شود ، اما در بسیاری از کشورهای شرقی به عنوان نمادی از عزاداری دیده می شود.

روانشناسی رنگ و درمان

روانشناسی رنگ به عنوان روش درمان

چندین فرهنگ باستانی ، از جمله مصری ها و چینی ها ، از کروموتراپی یا استفاده از رنگ ها برای بهبودی از امراض استفاده می کردند . از کروموتراپی گاهی به عنوان نور درمانی یا رنگ شناسی نیز یاد می شود. امروزه از رنگ درمانی به عنوان یک درمان جامع یا جایگزین استفاده می شود

روشهای رنگ درمانی به شرح زیر هستند :

– از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش گردش خون استفاده می شود.
– تصور می شود که رنگ زرد باعث تحریک اعصاب و تصفیه بدن می شود.
– از پرنگ نارنجی و پرتقالی برای بهبود ریه ها و افزایش سطح انرژی استفاده می شود.
– اعتقاد بر این است که رنگ آبی بیماری ها را تسکین می دهد و درد را درمان می کند.
– تصور می شود سایه های نیلی مشکلات پوستی را کاهش می دهد.

تحقیقات مدرن در مورد روانشناسی رنگ

اکثر روانشناسان رشته رنگ درمانی را با بدبینی نظاره می کنند و خاطرنشان می نمایند که تأثیرات ظاهری رنگ اغلب اغراق آمیز بیان شده است.
از انجایی که رنگها در فرهنگهای مختلف معانی مختلفی دارند تحقیقات در بسیاری از موارد نشان داده است که تأثیرات تغییر دهنده رنگها بر خلق و خو ممکن است موقتی باشد.

یک اتاق آبی ممکن است در ابتدا احساس آرامش ایجاد کند ، اما بعد از مدت کوتاهی اثر این احساس ممکن است از بین برود.
با این حال ، تحقیقات روانشناسی موجود نشان داده است که رنگ می تواند از طریق روش های مختلف و شگفت آوری بر روی افراد تأثیر بگذارد:

روانشناسی رنگ و رفتار انسان

در یک مطالعه ، قرص های دارونما با رنگ گرم نسبت به قرص های دارونما با رنگ های خنک موثر تر گزارش شده اند
– با توجه به شواهد حکایت شده ، چراغ های خیابان به رنگ آبی می توانند منجر به کاهش جرم شوند.
– رنگ قرمز باعث می شود افراد با سرعت و نیروی بیشتری واکنش نشان دهند و این پدیده می تواند در طی فعالیت های ورزشی مفید باشد.
– افراد با لباس های مشکی به احتمال زیاد ممکن است مورد قضاوت یا مجازات قرار گیرند

به عنوان مثال بازیکنان تیمی که رنگ تیره به تن دارند از کیفیت عملکردی ضعیف تری برخوردار هستند .

رنگ می تواند بر عملکرد ما تأثیر  منفی یا مثبت بگذارد

مطالعات همچنین نشان داده است که برخی از رنگها می توانند در عملکرد افراد تأثیر منفی داشته باشند. در حالی که رنگ قرمز اغلب تهدیدکننده ، برانگیزاننده یا هیجان انگیز توصیف می شود در یک مطالعه نشان داده شده است که دیدن رنگ قرمز قبل از شرکت در آزمون ها و درحین آزمون به عملکرد افراد آسیب می رساند.

از رنگ اتاق می توان برای برانگیختن حالات خاص روحی استفاده کرد مانند رنگ آمیزی یک اتاق خواب با رنگ سبز ملایم برای ایجاد خلق و خوی آرام و متعادل.

 

روانشناسی رنگ و ارتباط شخصیت افراد با رنگ اتومبیل آنها :

آیا رنگ محصولات خریداری شده توسط شما می تواند با نوع شخصیت شما ارتباط داشته باشد؟ به عنوان مثال ، آیا رنگ اتومبیل خریداری شده شما می تواند به نوعی با برخی از ویژگی های اصلی شخصیت شما ارتباط داشته باشد؟

پاسخ این سوال مثبت است . ترجیحات رنگی شما برای خرید و استفاده از وسایلی که به رنگ خاصی هستند با شخصیت شما مرتبط است . سایر عوامل مانند سن و جنسیت نیز می توانند در انتخاب رنگ توسط ما تأثیر بگذارند.

سفید:

رنگ سفید می تواند احساس طراوت و تمیزی را به ذهن متبادر کند. این رنگ اغلب برای برانگیختن حس جوانی و مدرنیته استفاده می شود

سیاه:

غالباً رنگ سیاه را به عنوان یک رنگ “قدرتمند” توصیف می کنند ، و این موضوع می تواند دلیل این باشد که چرا محبوب ترین رنگ برای وسایل نقلیه لوکس سیاه است . مردم اغلب این رنگ را سکسی ، قدرتمند ، مرموز و حتی شوم توصیف می کنند.

روانشناسی رنگ و اتومبیل

روانشناسی رنگ  نقره ای:

این سومین رنگ محبوب برای وسایل نقلیه است و با نوآوری و مدرنیته ارتباط دارد. محصولات با تکنولوژی پیشرفته اغلب نقره ای رنگ هستند ، بنابراین این رنگ اغلب با چیزهای جدید ، مدرن و پیشرفته مرتبط است.

قرمز:

قرمز رنگ جسورانه و جلب توجه کننده ای است ، بنابراین ترجیح دادن این نوع اتومبیل ها به این معنی است که شما می خواهید تصویری از قدرت ، کنش و اعتماد به نفس ارائه دهید.

آبی:

مردم اغلب رنگ آبی را به عنوان رنگ ثبات و ایمنی توصیف می کنند. رانندگی با اتومبیل یا SUV آبی ممکن است نشانگر اعتماد و اطمینان شما از این ماشین باشد.

روانشناسی رنگ زرد:

به گفته کارشناسان ، رانندگی با یک وسیله نقلیه زرد رنگ ممکن است به این معنی باشد که شما به طور کلی فرد خوشبختی هستید و شاید کمی بیشتر از یک فرد عادی برای ریسک پذیری آماده باشید.

 

خاکستری:

کارشناسان پیشنهاد می کنند افرادی که با اتومبیل های خاکستری رنگ رانندگی می کنند تمایلی به برجسته شدن در جمع ندارند.
البته ، انتخاب رنگ ما علاوه بر شخصیت ، اغلب تحت تأثیر عواملی از جمله قیمت ، سن ، شرایط اقلیمی و سایر موارد عملی است که نباید تاثیر آنها را در انتخاب رنگ ماشین نادیده انگاشت.

روانشناسی رنگ و سن

ممکن است فردی در سنین جوانی رنگ های روشن تر و جلب توجه کننده را ترجیح دهد اما با بالا رفتن سن به سمت رنگ های تیره تر گرایش داشته باشد .

افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند معمولاً وسایل نقلیه رنگ روشن را نسبت به وسایل نقلیه تاریک ترجیح می دهند.  کارشناسان دریافته اند که گرچه رنگ می تواند در احساس و عملکرد ما تأثیر بگذارد ، اما این تأثیرات تحت تأثیر عوامل شخصی ، فرهنگی و موقعیتی است. برای درک بهتر روانشناسی رنگ به تحقیقات علمی بیشتری نیاز است.

بنابراین در صورتی که مسئول مراقبت از یک بیمار یا سالمند یا کودک هستید لازم است از تاثیرات رنگها بر روحیه و خلق و خوی آنها اگاه بوده و نسبت به استفاده از رنگها در نوع پوشش یا حتی دکوراسیون اطراف شخص مورد نظر بیشتر توجه نمایید .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و کادر مجرب و متخصص آماده ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل است . کادر این مرکز مشتکل از پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار در هر ساعت شبانه روز اماده ارائه خدمات به همشهریان گرامی می باشد.

بازدید : - بار دسته بندی : پرستار سالمند ، پرستار کودک ، سوالات متداول ، مقالات تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.