پرستاری کودک و سالمند بررسی داروهای تقویت کننده حافظه سالمندان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

داروهای تقویت کننده حافظه سالمندان شامل موارد خاصی است که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم تا کمکی باشد برای عزیزانتان و پیشگیری از آلزایمر. اگر هر سوالی در این زمینه دارید با شماره ۰۲۱۴۱۰۹۴ تماس حاصل فرمایید.

افزایش سن و فراموشی

با زیاد شدن سن مشکلات عمده ای ممکن است به سراغ انسان‌ها بیاید؛ یکی از این مشکلات که رایج است و می‌تواند باعث دردسر افراد شود، فراموشی است. اما برای جلوگیری از این مشکل و بهبود آن راه حل‌هایی وجود دارد که می‌تواند برای مغز و حافظه افراد مفید باشد.

حافظه معنایی

به قسمتی از مغز که اطلاعات واقعی انسان را ذخیره و ثبت می‌کند، حافظه معنایی می‌گویند. حافظه معنایی باعث می‌شود که شما درک درستی از کارهای روزمره و جهان اطرافتان داشته باشید. این قسمت خود، زیر مجموعه حافظه اظهاری است که به حوزه حافظه بلند مدت مربوط می‌شود.

اگر این قسمت از مغز ضعیف شود در ابتدا ممکن است فقط فرد در انجام دادن کارهای روزمره خود دچار مشکل شود؛ اما به مرور زمان، تاثیرات این تضعیف حافظه بیشترر شده و موجب بیماری‌های عصبی و مغزی و آلزایمر شوند. پس بهتر است قبل از این اتفاق پیشگیری کرده و در همان مراحل اولیه داروهای تقویت کننده حافظه سالمندان را استفاده کنید.

 برای استخدام پرستار در منزل کلیک کنید.

داروهای تقویت کننده حافظه سالمندان شیمیایی یا گیاهی؟

برای درمان فراموشی و قوای حافظه، داروهایی شیمیایی وجود دارند که به عنوان داروهای تقویت کننده حافظه سالمندان نیز استفاده می‌شوند. با اینکه این داروها موثر بوده و بسیار به تقویت حافظه کمک می‌کنند اما مسلما این داروها نیز مانند اکثر داروهای شیمیایی عوارضی دارند و ممکن است مشکلاتی را برای افراد به وجود آورند، این گونه داروها معمولا تاثیرات منفی خود را روی اندام‌هایی مثل معده، روده‌ها، کبد و … می‌گذارند.

بهترین روش برای تقویت بخشیدن به مغز و حافظه سالمندان، مصرف داروهای گیاهی است. این داروها با استفاده از ترکیبات گیاهی مفید ساخته شده اند و بدون عوارض جانبی احتمالی می‌توانند برای بهبود عملکرد حافظه مفید باشند. اما حواستان به کیفیت داروی گیاهی که استفاده می‌کنید هم باشد.

تغذیه و تقویت حافظه سالمندان

نوع تغذیه ای که سالمند دارد، در بهبود عملکرد مغز او نیز موثر است و باید در برنامه غذایی سالمندان غذاهایی سالم و تازه که دارای مواد مغذی خاصی، مثل: فیبر، فسفر، انواع ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی دارند را بگنجانید. غذا‌های دریایی، مغز‌ها، میوه‌ها جز این دسته از مواد غذایی مفید برای مغز و حافظه هستند.

اهمیت فعالیت فیزیکی

تحقیقات انجام شده نشان داده اند، همان مقدار که تغذیه برای بهبود عملکرد مغز موثر و واجب است؛ داشتن فعالیت‌ فیزیکی نیز ضروری است. از آنجایی که فعالیت‌های فیزیکی تاثیر مستقیم روی بهبود روحیه دارند، در نتیجه روی بهبود عملکرد مغز و حافظه هم تاثیرات مثبت فراوانی می‌گذارند. تا جایی که ممکن است اجازه دهید سالمندان کارهای روزانه خود را که توان انجامش را دارند خودشان انجام دهند و در برنامه روزانه آنها نیم ساعت پیاده روی را بگنجانید.

مغز سالمند را به چالش بکشید

شاید عجیب به نظر برسد، اما یکی از داروهای تقویت کننده حافظه سالمندان می‌تواند به چالش کشیدن مغزشان باشد. به این منظور شما می‌توانید تمرینات و بازی‌هایی فکری را برای آن‌ها در نظر بگیرید تا با انجام تمرین‌ها مدام مغزشان را فعال و اکتیو نگه دارند. یاد گرفتن یک زبان جدید یا هر کار جدیدی که پیش از این بلد نبوده اند، می‌تواند بسیار موثر باشد.

تاثیر خواب

داشتن خواب کافی یکی از داروهای تقویت کننده حافظه سالمندان بوده که بسیار لذت بخش است و همچنین برای تقویت حافظه و عملکرد بهتر مغز سالمندان بسیار موثر است. سالمندان به طور میانگین به ۷٫۵ الی ۹ ساعت خواب نیاز دارند؛ اما متأسفانه اکثر سالمندان از کمبود خواب و بی‌خوابی رنج می‌برند. از آنجایی که خواب کافی برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری موثر است، حتما برای درمان بی‌خوابی و کمبود کیفیت خواب سالمندان با پزشک مشورت کنید.

ارتباط سالمند با دوستان

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده که اگر سالمند با دوستان و همسالان خود وقت بگذارد نیز به نوعی داروهای تقویت کننده حافظه سالمندان محسوب می‌شود. داشتن روابط سالم با اطرافیان باعث تقویت مغز شده و از آنجایی که انسان‌ها ذاتا اجتماعی اند و روابط سالم هم باعث تحریک مغزشان می‌شود.

دوری از استرس

استرس همیشه به عنوان بدترین دشمن بدن و مغز شناخته می‌شود، استرس می‌تواند مثل یک پاک‌کن اطلاعات مغز را پاک کرده و سلول‌های مغز را از بین می‌برد؛ در نتیجه عملکرد و حافظه مغز را به چالش بکشد.

سخن پایانی

برای جلوگیری از آلزایمر و فراموشی در سالمندان با آن‌ها مهربان باشید و آن‌ها را از استرس دور کنید. سعی کنید حدالامکان آنان از داروهای تقویت کننده حافظه سالمندان که طبیعی بدون عوارض اند مثل انجام بازی‌های فکری بهره‌مند کنید تا داروهای شیمیایی.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 143 views بار دسته بندی : پرستار سالمند تاريخ : 2 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها