پرستاری کودک و سالمند بررسی دمای طبیعی بدن در سالمندان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

دمای طبیعی بدن در سالمندان معمولا کمی پایین‌تر از افراد دیگر است که در این مقاله مفصل راجع به این موضوع توضیح خواهیم داد تا شما را در نگه داری هر چه بهتر از عزیزانتان یاری کنیم.

دمای بدن سالمندان:

دمای بدن بزرگسالان به صورت طبیعی باید روی ۳۷ درجه سانتیگراد باشد، البته دمای نواحی مختلف بدن متفاوتند و به عوامل مختلفی دیگری هم مثل این که در چه ساعتی از شبانه روز قرار داریم متفاوت است؛ مثلا ابتدای صبح بدن کم‌ترین دمای خود و در انتهای بعد از ظهر بیشترین دما را دارد.

برای دریافت خدمات پرستار سالمند کلیک کنید.

بیماری‌ها و دمای طبیعی بدن:

در آخرین تحقیقات پزشکی انجام شده؛ مشخص شده است که خیلی از بیماری‌ها روی دمای طبیعی بدن تاثیر خاصی دارند و باعث افزایش یا کاهش آن می‌شوند. به طور مثال افرادی که تیروئیدشان کم کار است دمای بدن پایین‌تری نسبت به بقیه افراد دارند و از طرف دیگر بیماران سرطانی معمولا دمای بدنشان بالاتر از بقیه افراد است.

افزایش دمای طبیعی بدن در سالمندان:

افزایش دمای طبیعی بدن که به اصطلاح «تب» گفته می‌شود؛ معمولا به خاطر مبارزات طبیعی بدن با میکروب‌ها و ویروس‌ها اتفاق می‌افتد و دما‌هایی که نشان دهنده اعلام و بروز تبند به شرح زیرند:

_ دمای ۳۸ درجه سانتیگراد که دمای شروع و به معنی داشتن تب است.

_ دمای بیشتر از ۳۹٫۵ درجه سانتی گراد که نشان دهنده تب شدید بدن است.

_ و در نهایت دمای بالاتر از ۴۱ درجه سانتی گراد که نشان دهنده تب بسیار شدید و بالا است که برای همه گروه‌های سنی بسیار خطرناک است.

کاهش در دمای طبیعی بدن سالمندان:

گاهی اوقات ممکن است افت و کاهش در دمای طبیعی بدن در سالمندان اتفاق بیافتد و این کاهش دما وقتی اتفاق می‌افتد که دمای بدن به ۳۵ درجه سانتی گراد یا پایین‌تر از آن برسد که این حالت هم برای سالمندان خطر زیادی دارد و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در این مواقع بدن به وسیله بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس واکنشی طبیعی نشان می‌دهد که سالمند شروع به لرزیدن خواهد کرد و در اصطلاح هم به این حالت «لرز» گفته می‌شود.

در هنگام کدام تب به پزشک مراجعه کنیم؟

در خیلی از موارد تب به خاطر بیماری‌های چند روزه اتفاق می‌افتد و خیلی هم بالا نمی‌رود؛ اما اگر با تب علائم خاص دیگری مثل: کم شدن آب بدن، احساس سبک شدن سرو گرفتگی شدید در عضلات را هم تجربه کردید؛ یا مدت زمان زیادی از تبتان میگذشت، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

گروه‌هایی که تب برایشان خطرناک‌تر است:

اگرچه افزایش دمای طبیعی بدن در سالمندان برای همه آن‌ها خطرناک است و نیاز به مراجعه به پزشک دارند اما در میان آن‌ها گروه‌های خاصی که به بیماری‌هایی دچارند نیاز به مراقبت بیشتری در این مواقع دارند که این گروه‌های پر‌خطر شامل: افرادی که به تازگی عمل پیوند قلب داشته اند، افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، افرادی که از داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی استفاده می‌کنند و افرادی که به تازگی تحت درمان‌های سرطان بوده اند جز این گروه‌های حساس اند.

اقداماتی که موقع تب باید انجام دهید:

زمانی که دمای طبیعی بدن در سالمندان مقدار کمی افزایش یابد و حس کنید نیازی به مراجعه به پزشک نیست اقدامات و کار‌هایی وجود دارد که می‌توانید در منزل انجام دهید تا دمای بدن فرد سالمند را پایین بیاوردید؛ ابتدا اندازه تب او را با استفاده از تب سنج‌های ساده ای که در اکثر خانه‌ها وجود دارند بگیرید و بعد از آن اگر تب داشت به او استراحت بدهید و اجازه ندهید از جایش بلند شود.

در این شرایط نوشیدن زیاد آب و مایعات هم می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و تب سالمند را پایین بیاورد، اقدامات ساده دیگری مثل پاشویه کردن سالمند، گذاشتن دستمال مرطوب روی پیشانی، زیربغل و شکم فرد هم می‌تواند در پایین آوردن تب فرد بسیار کمک کننده باشند. از طرف دیگر هم حواستان به دادن به موقع و سر وقت داروها به فرد هم باشد چون این مورد تاثیر بسیار زیادی را در بهبود هر چه سریع تر بیمار دارد.

کمک گرفتن از مرکز قاب چاریتی:

در شرایطی که دمای طبیعی بدن در سالمندان افزایش یا کاهش یابد و شما وقت و شرایط نگهداری از آن‌ها را نداشته باشید یا در هنگام مراقبت از فرد سالمند سوالی برایتان پیش آمد می‌توانید با شماره گیری ۰۲۱۴۱۰۹۴ از مشاوره رایگان متخصصان ما در زمینه نگه داری و پرستاری از سالمندان بهره مند شوید و یا برای استخدام بهترین پرستار برای عزیزانتان اقدام کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 159 views بار دسته بندی : پرستار سالمند تاريخ : 21 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها