پرستاری کودک و سالمند تقویت اعصاب سالمندان در خانه - موسسه پرستاری قاب چاریتی

در مقاله پیش رو در مورد مسئله اعصاب و تقویت اعصاب سالمندان در خانه توضیحاتی خواهیم داد. جامعه امروزی و نحوه تغییر زندگی حتی وجود برخی شرایط در زندگی باعث تغییر در اعصاب و سیستم زندگی افراد می گردد که تاثیر منفی بر اعصاب خواهد گذاشت.

یکی از معضلاتی که در زندگی سالمندان نیز بوجود می آید مشکلات عصبی برای افراد سالمند می باشد. فارغ از این که سالمند در خانه خود و یا خانه سالمندان زندگی می کند یک سری ناهنجاری ها باعث بوجود آمدن این مشکل خواهد شد.

علل ناراحتی ها و فشار عصبی سالمندان

در مورد این که چه عواملی در فشار عصبی بر افراد سالمند در خانه تاثیر گذار می باشد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

احساس تنهایی

یکی از نکاتی که فرد سالمند در منزل با آن مواجه می شود احساس تنهایی و تنها بودن می باشد. هر چند اگر تمامی اعضای خانواده نیز حضور داشته باشند کافیست برای دقایقی خود را تنها احساس کند و خانواده را در کنار خود و یا در جمع جداگانه ببیند. فورا از لحاظ عصبی فشار وارده بر او زیاد گردیده و تاثیر منفی بر اخلاق و رفتار او خواهد گذاشت.

اختلال توهم در سالمندان

تقویت اعصاب سالمندان در خانه نیاز به اطلاع از اختلالات مختلف دارد. یکی دیگر از ناهنجاری هایی که در افراد سالمند خصوصا در زمان تنهایی بیش از اندازه اتفاق می افتد اختلال توهم زدگی می باشد که مستقیما بر اعصاب شخص سالمند تاثیر خواهد گذاشت. به گونه ای که اگر اعضای خانواده نسبت به این مسئله بی تفاوت باشند به بیماری و حالت مالیخولیایی تبدیل خواهد شد.

فرار از شلوغی و تقویت اعصاب سالمندان در خانه

از دیگر مواردی که می توان گفت بر اعصاب فرد سالمند تاثیر منفی می گذارد شلوغی محیط زندگی فرد می باشد. افراد سالمند محیط آرام در کنار خانواده را بیشتر می پسندند تا در کنار شلوغی های بیش از اندازه باشند.

دستوری زندگی کردن

یکی دیگر از مواردی که خیلی بر روی اعصاب فرد سالمند تاثیر منفی خواهد گذاشت بیش از حد دستوری زندگی کردن می باشد. این بدان معنی است که سالمند در برابر دستوراتی که می شنود تاثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال تذکرات بیش از حد و این کار را بکن یا این کار را نکن در فرد سالمند تولید ناهنجاری خواهد کرد. تاثیر متفی بر اعصاب فرد سالمند خواهد گذاشت.

دوری از دوستان و افراد فامیل و تقویت اعصاب سالمندان در خانه

افراد سالمند نیز نسبت به دیگران تعلق خاطر داشته و دوست دارند با دوستان وفامیل در ارتباط باشند. اگر این قطع ارتباط طولاتی باشد صددرصد بر اعصاب و زندگی و حتی اخلاقیات فرد سالمند اثر خواهد گذاشت.

در این راستا می توان به موارد دیگری نیز اشاره نمود که همگی بر اعصاب فرد سالمند تاثیر گذار خواهند بود. ما در این نوشته به چند مورد بسنده کردیم.

راهکار هایی برای تقویت اعصاب سالمندان در خانه

در ادامه به چند راهکار خواهیم پرداخت که با انجام آنها می تو.انیم کمک بسیار زیاد و خوبی در جهت بهبود و تقویت اعصاب سالمندان در خانه را فراهم کنیم که عبارتند از:

راهکار هایی برای تقویت اعصاب سالمندان در خانه

مراجعه به پزشک اعصاب و روان

اینکار در صورتی بایستی اتفاق بیافتد که کنترل عصبی بیمار توسط خود و اعضای خانواده به مشکل برخورده باشد. بهترین روش استفاده از پزشک می باشد. ضمن شناسایی بیماری و علل آن با در مان دارویی و توصیه های پزشکی به اطرافیان از شدت بیماری کاسته و با اجرای دستورات درمانی و عملی نسبت به بهبودی بیمار تلاش کنند.

ایجاد محیط آرام در منزل برای تقویت اعصاب سالمندان

در خانه فرد سالمند، عموما افراد کم سن و سال و جوان نیست که دایره تحملی بالایی نداشته باشد. در واقع اطرافیان و اعضای خانواده بایستی آرامش خاصی را در خانه برقرار کنند. ایجاد این آرامش به معنای سکوت اطرافیان نیست. بلکه آرامشی که فرد سالمند را حتی را در آن حس کند.

انجام فعالیت های ورزشی و جسمانی

یکی از اعمالی که می تواند بر آرامش فرد سالمند تاثیر مثبت و بسزایی داشته باشد انجام نرمش ها و تمرینات ورزشی می باشد. خصوصا اگر فرد سالمند بتواند این کار را در کنار دوستان و محیط خارج از خانه انجام دهد.

تغییر سبک زندگی و تغذیه برای تقویت اعصاب سالمندان در خانه

از دیگر مواردی که می تواند تاثیر بسزایی در زندگی فرد داشته باشد تغییر در سبک زندگی فرد سالمند می باشد. بدین معنی که با همکاری خود فرد سالمند برای ساعات شبانه روز زندگی برنامه ریزی کنید. بهتر است این برنامه ریزی با مشورت خود سالمند صورت پذیرد. با استخدام پرستار سالمند برنامه ریزی ها حتی بهتر هم می شوند.

در این برنامه ساعتی را برای ورزش، حضور در جمع دوستان، پیاده روی و ورزش در کنار اعضای خانواده، انجام مطالعه و یا تماشای تلویزیون،  گشت ها و مسافرت های کوتاه مدت با دوستان یا اعضای خانواده داشته باشد. ضمن اینکه در کنار تغییر سبک زندگی سبک غذایی فرد سالمند نیز بایستی تغییر کند. غذاهایی را که دوست دارد و برای او ضرر ی ایجاد نمی کند می تواند لذت خاصی را به فرد سالمند ببخشد.

مصرف گیاهان دارویی و تقویت اعصاب سالمندان در خانه

در کنار تمام کارهای گفته شده مصرف بعضی از دم نوش ها و یا عرقیات و شربت های گیاهی تاثیر فوق العاده ای در آرامش اعصاب افراد سالمند دارد. خصوصا که سالمندان اعتقاد خاصی به مصرف این نوع داروها و دم نوش های گیاهی دارند.

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی تقویت اعصاب سالمندان در خانه پرداختیم. برای تاثیر بهتر ماساژ سر با روغن های گیاهی مانند آلوئه ورا، بو کردن گلاب طبیعی و استفاده از غذاهای منیزیم دار به تقویت اعصاب سالمندان کمک فراوانی می کند.

دوری از استرس و ایجاد محیطی آرام و مطلوب می تواند کمک بسیار زیادی به فرد سالمند در حفظ آرامش و تقویت اعصاب کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 136 views بار دسته بندی : پرستار سالمند تاريخ : 11 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها