پرستاری کودک و سالمند دلایل از دست رفتن اشتهای سالمندان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

اگر چنین است، فوراً برای معاینه با پزشک خود برنامه ریزی کنید تا مشخص شود که آیا از دست دادن اشتها به مشکلات سلامتی مرتبط است یا خیر. اگر یک مشکل بهداشتی یا پزشکی باعث مشکلات خوردن آنها نمی شود، ریشه این معضل می تواند یک عامل رایج مرتبط با سن باشد.  در ادامه این نوشته از وب سایت قاب چاریتی ما به بررسی دلایل از دست رفتن اشتهای سالمندان می پردازیم.

علل متداول موثر بر اشتهای سالمندان

با بالا رفتن سن، آنها گاهی اوقات با غذا خوردن مشکل دارند یا به نظر می رسد که اشتهای خود را به کلی از دست می دهند. دلایل زیادی می تواند مقصر باشد، اما دلایل رایج می تواند شامل موارد زیر باشد:

تغییر حواس

تغییرات در طعم و بوی در بزرگسالان مسن شایع است. بسیاری از سالمندان حساسیت کمتری نسبت به طعم دارند و باعث می‌شود غذاهای مورد علاقه قبلی بی‌مزه و بی‌مزه شوند. برخی نیز ممکن است نسبت به بوی برخی غذاها حساس شوند که می تواند منجر به کاهش اشتها شود. این خود یکی از دلایل از دست رفتن اشتهای سالمندان است.

کم آبی بدن

سالمندان ممکن است دچار کم آبی شوند و متوجه آن نشوند. در نتیجه ممکن است دچار کم آبی بدن و کاهش انرژی، سردرد و از دست دادن اشتها شوند.

کاهش گرسنگی یکی از دلایل از دست رفتن اشتهای سالمندان

تغییرات مرتبط با افزایش سن در بدن می تواند منجر به کاهش سطح گرسنگی سالمندان شود، حتی زمانی که برای مدتی غذا نخورده اند. سبک زندگی کم تحرک، بدون فعالیت و استفاده از برخی داروها نیز می توانند گرسنگی را کاهش دهند.

رژیم های غذایی تخصصی

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است رژیم های غذایی تخصصی، مانند رژیم های کم سدیم یا کم کربوهیدرات را توصیه کنند. تغییر رژیم غذایی می تواند باعث ترس سالمندان از خوردن شود، زیرا آنها باید از غذاهای مورد علاقه خود غافل شوند. برخی از سالمندان ممکن است از اینکه نمی توانند رژیم غذایی خود را انتخاب کنند نیز ناراحت باشند.

مشکلات فیزیکی

یک نقص جسمانی می تواند سالمندان را به حداقل خوردن سوق دهد. مشکلات حرکتی می تواند خرید مواد غذایی، تهیه غذا یا آماده سازی مواد اولیه را برای سالمندان دشوار کند. مشکل در جویدن، بلعیدن یا استفاده از ظروف نیز ممکن است بر عادات غذایی آنها تأثیر بگذارد. از دست دادن حافظه همچنین می تواند در کاهش اشتها نقش داشته باشد زیرا سالمندان ممکن است متوجه نشوند که از آخرین وعده غذایی آنها چقدر گذشته است.

سلامت روان یکی از دلایل از دست رفتن اشتهای سالمندان

رویدادهای اجتماعی مهمی هستند، اما عدم تعامل می‌تواند باعث شود که زمان صرف غذا یک موقعیت غم انگیز باشد. افسردگی، انزوا، اضطراب و تنهایی ممکن است سالمندان را به حذف وعده های غذایی سوق دهد.

استخدام پرستار سالمند برای مدیریت اشتها

با استخدام پرستار سالمند، می توان به مدیریت دلایل از دست رفتن اشتهای سالمندان کمک زیادی کرد. پرستاران و مراقبین می توانند با ارائه موارد مختلفی مانند  گزینه های زیر به سالمندان کمک کنند.

همراهی در زمان صرف غذا

داشتن یک همراه در طول وعده های غذایی می تواند به سالمندان کمک کند تا دوباره از غذا خوردن لذت ببرند. مراقبان در دسترس هستند تا در حین غذا خوردن با آنها همراهی کنند و وعده های غذایی را به خوبی درست کنند.

تشویق و یادآوری ملایم

پرستاران مراقب سالمند ، می توانند عز یزان را به خوردن میان وعده های سالم در طول روز تشویق کنند، به او پیشنهاد دهند که زمان مصرف ویتامین ها یا مکمل های غذایی است و زمان وعده های غذایی را به او یادآوری کنند بدون اینکه فرد مورد علاقه شما احساس آزار و اذیت کند.

برنامه ریزی و تهیه غذا

پرستار سالمند می تواند به برنامه ریزی وعده های غذایی متعادل و کمک به خرید مواد غذایی و تهیه غذا کمک زیادی کند. در حالی که تهیه غذا خود یکی از دلایل از دست رفتن اشتهای سالمندان بود.

کمک با رژیم های غذایی تجویز شده

پرستار سالمند می تواند به فرد مسن کمک کند تا میان وعده ها و وعده های غذایی خوشمزه ای را که با رژیم های غذایی تجویز شده تهیه شود. این افراد می توانند کمک کنند تا در عین حفظ سلامتی، فرد سالمند دوباره از وعده غذایی خود لذت ببرد.

سخن آخر

در این نوشته از وب سایت قاب چاریتی ما به بررسی دلایل از دست رفتن اشتهای سالمندان پرداختیم. پیروی از یک برنامه غذایی سالم ممکن است گاهی برای افراد مسن سخت باشد. از این رو حضور پرستار سالمند کمک زیادی به این زمینه می کند .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 264 views بار دسته بندی : پرستار سالمند تاريخ : 17 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها