پرستاری کودک و سالمند مراقبت سالمند مبتلا به سرطان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

یکی از بیماری هایی که متاسفانه سن و سال نمی شناسد و به نوعی گریبان همه را در هر سن و سالی ممکن است بگیرد بیماری سرطان می باشد. درمان این بیماری به خاطر نوع آن  معالجات و پرستاری و مراقبت خاص خود را می طلبد. جهت مراقبت از سالمندی که دچار این بیماری گردیده است در نوشته پیش رو توضیحاتی را خواهیم داد. هدف ما بررسی روش های مراقبت سالمند مبتلا به سرطان است.

مراقبت سالمند مبتلا به سرطان

سالمندی را آخرین مرحله زندگی جسمی و حیاتی انسان می نامند. هر چند بیماری سرطان ممکن است در هرسن و سالی به سراع فرد بیاید. اما با بالا رفتن سن امکان بروز این بیماری بیشتر می باشد. افراد سالمند بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.

سرطان را می توان مجموعه ای از بیماری ها دانست که به علل مختلف سراغ افراد می آید.

بیماری سرطان ممکن است به علل مختلف به سراغ فرد بیاید. عللی مانند ژنتیک، روش زندگی، اشعه های خطرناک مانند ماوراء بنفش، موادشیمیایی و دیگر موارد. اما مراقبت سالمند مبتلا به سرطان شرایط خاص خود را دارد که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

مراحل مراقبت از سالمندان مبتلا به سرطان

مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان دو مرحله دارد که عبارتند از:

مرحله تخصصی شیمی درمانی

این مرحله حتما در مراکز تخصصی و زیر نظر پزشک متخصص صورت می گیرد. این مرحله درمان به همراه تزریق داروهای شیمیایی می باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که دوره شیمی درمانی ضمن اینکه عوارض خاص خود را دارد احتیاج به مراقبت های روانی نیز دارد که این مراقبت ها احتیاج به افرادی دارد که در این زمینه آموزش های لازم را دیده باشند.

مراقبت عمومی از سالمند مبتلا به سرطان

این‌ مراقبت ها می تواند در خانه و یا در مراکز تخصصی صورت پذیرد. اما آنچه در مراقبت سالمند مبتلا به سرطان در منزل مهم است شامل موارد زیر خواهد بود:

مراقبت عمومی از سالمند مبتلا به سرطان

رژیم غذایی بیمار

در دوران درمان بیماری یکی از مواردی که بایستی به صورت دقیق و زیر نظر پزشک صورت پذیرد بحث رژیم و تغذیه بیمار سالمند می باشد. طبق این رژیم تغذیه بایستی از غذاهایی که باعث افزایش فشار خون می شود جدا پرهیز شود. مصرف غذاهای پرنمک می تواند تاثیر منفی بر درمان بیمار داشته باشد.

آرامش و پاکیزکی محیط

بیماران سالمند مبتلا به سرطان باید از محیط زندگی پر آرامش و خاص برخوردار باشند. نکته مهم دیگر دوری از آلودگی و گرد و غبار می باشد. اگر فردی در محیط دخانیات استعمال می کند حتما بایستی این کار قطع گردد.

چرا که آلودگی باعث تحریک و آسیب دیدگی ریه ها خصوصا فرد مبتلا به سرطان می گردد. این بیماران در طول درمان از لحاظ جسمی ضعیف می شوند. خصوصا قلب و ریه ها را درگیر نموده و باعث ضعف و تحریک پذیری آنها خواهد شد.

انجام نرمش و ورش های سبک

یکی از برنامه هایی که در مراقبت سالمند مبتلا به سرطان بسیار مؤثر می باشد انجام ورزش و نرمش می باشد. در کنار این ورزش های سبک انجام ورزش های ذهنی نیز باعث جلوگیری از بوجود آمدن بیماری هایی مانند آلزایمر و افسردگی می باشد.

مراقبت سالمند مبتلا به سرطان با استخدام پرستار

مراقبت از سالمند مبتلا به سرطان شرایط خاص خود را دارد. بهترین کار در این زمینه استخدام پرستار آموزش دیده در این زمینه می باشد. هر چند مراقبت توسط اعضای خانواده می تواند کمک بزرگی خصوصا از لحاظ روحی برای بیمار باشد.

اما انجام این مراقبت ها نیاز به تخصص خاص خود دارد. همه چیز به مسئله روانی باز نمی گردد. به همین دلیل بهتر است از فردی که در این مورد آموزش های لازم را دیده است کمک گرفته شود. در ادامه در مورد وظایف مراقب از بیمار سالمند سرطانی توضیحاتی خواهیم دارد که عبارتند از:

  •  پیگیری پیوسته از وضعیت سلامتی بیمار چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روانی
  • انجام نظافت و امور بهداشتی مربوط به بیمار که شرایط خاص خود را دارد
  • حمایت از بیمار سالمند و تعامل با او
  • مشاوره و ارتباط با پزشک معالج در ارتباط با درمان و دوره آن
  • نظارت مراقب بیمار نسبت به مصرف به موقع داروها
  • درمان در بیماران سالمند مبتلا به سرطان همراه با درد و عوارض مختص خود می باشد که پرستار بایستی با نظارت پزشک نسبت به تسکین این دردها اقدام کند.
  • قدرت و توانایی پرستار بیمار بایستی به گونه ای باشد که ارتباط خوبی با بیمار برقرار گردد و در همین رابطه بتواند بهبود و یا عدم بهبود بیمار را تشخیص دهد.
  • پرستار مراقب بایستی به گونه ای عمل کند تا از افسردگی بیمار و یا زوال عقل او جلوگیری کند.

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی مراقبت سالمند مبتلا به سرطان پرداختیم. اگر قصد استخدام مراقب برای سالمند بیمار سرطانی دارید بهتر است از مراکزی که به صورت تخصصی به آموزش پرستار می پردازند اقدام نمائید. چرا که این مسئله کاملا تخصصی بوده و حتما بایستی این مسئله در نظر گرفته شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 132 views بار دسته بندی : پرستار سالمند تاريخ : 24 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها