پرستاری کودک و سالمند نگهداری از سالمند وابسته به تخت | 6 نکته اصلی مراقبتی - موسسه پرستاری قاب چاریتی

یکی از دورانی که بعد از دوران کودکی وابستگی ها به دیگران سراغ افراد می آید سالمندی می باشد. همانگونه که کودکان در مراحل زندگی خود وابستگی به کمک دیگران را احساس می کنند افراد سالخورده نیز به این مرحله می رسند و احتیاج به مراقبت اطرافیان دارند. در نوشته پیش رو در مورد نگهداری از سالمند وابسته به تخت صحبت می کنیم.

شرایط زندگی افراد سالمند

اگر بخواهیم در مورد سالمندی و شرایط آن صحبتی کنیم بایستی بگوییم که از اولین ساعات زندگی دوران سالمندی آغاز می گردد. هر چه از عمر افراد بیشتر بگذرد به مرحله سالمندی نزدیک تر گردیده اید.

بروز بیماری را نمی توان سرآغازی بر دوران سالمندی دانست. بروز برخی از بیماری ها ممکن است باعث گردد تا سالمندی ظاهری به سراغ شما بیاید. از جمله بیماریهایی مانند سرطان، سکته های قلبی و مغزی، آلزایمر، پارکینسون و دیگر موارد.

در برخی بیماری ها، با حضور مراقب و استخدام پرستار سالمند، نگهداری از سالمند وابسته به تخت دیده می شود. در تعریفی جامع تر پدیده سالمندی بر اثر گذشت زمان صورت می گیرد. این فرایند دارای جنبه های مثبت و منفی زیادی می باشد.

سالمندی آغاز یک دوران خاص از زندگی است که شرایط ویژه خود را دارد. اما بایستی قبول کنیم که در این فرایند ناتوانی جسمی و ذهنی به صورت طبیعی به سراغ فرد می آید.

این ناتوانی ممکن است بر اثر کهولت سن و یا بیماری باشد. ولی به هر حال جزئی از فرایند سالمندی است. بر همین اساس فرد سالمند ممکن است دچار مشکلاتی از جمله جاافتادگی یا وابستگی به تخت گردد. در ادامه در مورد نگهداری از سالمند وابسته به تخت توضیح خواهیم داد.

نگهداری از سالمند وابسته به تخت

نگهداری از سالمند یکی از امور تخصصی می باشد که احتیاج به دوره های آموزشی خاص خود دارد. برخی از سالمندان بخاطر کهولت سن و برخی بخاطر بیماری دچار بستری شدن در تخت خواب شده اند. هر کدام ویژگی ها و مراقبت های خاص خود را دارد.

 

مراقبت های پزشکی

مهم ترین مسئله در نگهداری از سالمند وابسته به تخت رعایت دستورات پزشکی و انجام دقیق آنها می باشد. در صورتی که فرد سالمند احتیاج به دارو دارد حتما به موقع داروی وی خورانده شود.

مراقبت های پزشکی

زخم بستر و جلوگیری از آن

به صورت منظم و در زمان های مشخص فرد سالمند جابجا گردد تا دچار زخم بستر نگردد. در صورتی که فرد سالمند دچار زخم بستر گردیده حتما سر وقت زخم شستشو و پانسمان گردد.

توانایی حرکتی در نگهداری از سالمند وابسته به تخت

اگر فرد سالمند ناتوان از حرکت و جابجا شدن به صورت شخصی می باشد بایستی با احتیاط عمل جابجایی صورت پذیرد. در صورتی که سالمند به علت بیماری توانایی حرکتی ندارد و احتیاج به انجام حرکت در دست ها و پا ها دارد بهتر است این حرکات به صورت نرمش و فیزیوتراپی انجام پذیرد‌.

اگر فرد سالمند طبق نظر پزشک بایستی از تخت بیرون آورده شود و به محیط باز برده شود بایستی این کار با کمک دیگر افراد و با احتیاط کامل صورت پذیرد.

نگهداری از سالمند وابسته به تخت به دلیل کهولت سن

در برخی مواقع فرد سالمند فقط بخاطر کهولت سن در تخت خواب است و دچار بیماری خاصی نیست. در این صورت بایستی اقدامات زیر صورت پذیرد:

  • اولین نکته و مهم ترین نکته این که سعی کنید بیمار را بیش از اندازه تنها نگذارید. اگر در خانه هستید حتما در فواصل زمانی معین به او سرکشی کنید. با او برای چند لحظه هم که شده هم صحبت شوید.
  • اگر احتیاج به آب دارد و یا احساس گرسنگی می کند حتما به این مسئله رسیدگی کرده و خواسته او را انجام دهید.
  • در صورتی که دچار بیرون روی شده و یا خود را خیس نموده حتما کار تعویض پوشک و یا لباس او را انجام دهید. نگذارید این مسئله طولانی شود. چرا که فرد سالمند را اذیت می کند.
  • در صورتی که فرد سالمند درخواست نشستن دارد تخت او را به حالت نشسته درآورده و بگذارید برای ساعت و یا دقایقی در این حالت باشد.
  • اگر دچار اشتباهی گردید او را سرزنش نکنید. به آرامی و با راهنمایی او را در این مسئله کمک کنید.
  • مهمترین مسئله برای فرد سالمندی که در تخت خواب می باشد نیاز به هم صحبت و یا بیرون رفتن از تخت خواب می باشد. در صورتی که امکان آن فراهم است با کمک دیگران فرد سالمند را جابجا و حتی برای دقایق یا ساعاتی به محیط باز ببرید تا تنوعی را برای او ایجاد کرده باشید.

سخن آخر

نگهداری از سالمند وابسته به تخت یکی از کارهایی است که شاید ساده به نظر بیاید اما امری تخصصی می باشد. بخاطر همین سعی کنید برای این کار پرستار استخدام کنید. امروزه مؤسسات خدماتی وجود دارند که اقدام به آموزش پرستار ویژه سالمندان می نمایند.

اگر فرد سالمندی در منزل دارید که در تخت خواب می باشد و احتیاج به مراقبت های خاص دارد برای اطمینان و سلامتی و برای پرهیز از هزینه های بیشتر بهتر است که اقدام به استخدام پرستار ویژه مراقبت از سالمند نمائید.

نکته قابل ذکر این که اگر سالمند بیماری خاصی دارد حتما تمام مراحل و مراقبت ها و حتی استخدام پرستار با نظارت پزشک باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : پرستار سالمند تاريخ : 16 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها