پرستاری کودک و سالمند نگهداری از سالمند پوشکی در منزل - موسسه پرستاری قاب چاریتی

خیلی از سالمندان با وجود کهولت سن و حتی وجود بیماری توانایی انجام کارهای خود را دارند. اما متاسفانه برخی از افراد سالمند به هر دلیلی قادر به داشتن تحرک نیستند و حتی از انجام کارهای کوچکی مانند دستشویی رفتن هم بر نمی آیند. اگر سالمندی در منزل شما وجود دارد که احتیاج به پوشک شدن دارد استخدام یک پرستار سالمند برای انجام کارهای شخصی و نظافتی و بهداشتی ضروری می باشد. در ادامه در مورد استخدام پرستار جهت نگهداری از سالمند پوشکی در منزل توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم نمود.

عدم نگرانی در مورد نگهداری از سالمند پوشکی در منزل

به طور معمول نگهداری از افراد سالمند در منزل برعهده فرزندان می باشد. افرادی که ممکن است به علت مشغله های مربوط به خود سرکار بروند و بعضا برای رسیدگی به امر این سالمندان مجبور به گرفتن مرخصی هستند. در اینجا همگی از سختی مراقبت از سالمندان آگاهیم. از بیماری ها و محدودیت های جسمی گرفته تا آلزایمر، خشم و دیگر موارد مشکل ساز. همگی می توانند نگهداری از این عزیزان سالمند را مخاطره انگیز کنند.

البته برخی معتقدند مراقبت از عزیزان و سالمندان  پوشکی نشان دهنده ضعف و ناتوانی اعضای خانواده در نگهداری این عزیزان می باشد که این قصاوت غلط احساسات و هیجانات مختلفی را در اطرافیان ایجاد می کند. نتیجه آن عذاب وجدان، سخت تر کردن شرایط و ایجاد دردسر هم برای فرد سالمند و هم برای اطرافیان و خانواده او می باشد.

در صورتی که با استخدام پرستار سالمند و استفاده از خدمات آنها برای نگهداری از سالمند پوشکی در منزل نه تنها باعث می شود که از سالمند بهتر مراقبت شود بلکه دیگر اعضای خانواده نیز به کارهای خود برسند. بنابراین زمانی که احساس کردید به کمک یک پرستار آموزش دیده در این زمینه احتیاج دارید و دانش شما برای نگهداری از سالمند کافی نیست حتما نسبت به استخدام پرستار اقدام و تردید نکنید.

چه زمان سالمند پوشکی نیاز به پرستاری و مراقبت خاص دارد؟

نگهداری از سالمند پوشکی در منزل با شرایط زیر بسیار مهم است:

  • تنها بودن سالمند و نیاز به مراقبت از وی
  • کمک به انجام کارهای شخصی مانند استحمام، تعویض پوشک، لباس پوشیدن و غیره.
  • نیاز به مراقبت های پزشکی خاص
  • وجود بیماری های خاص در فرد سالمند مانند آرتروز شدید و آلزایمر

پرستار سالمند پوشکی چگونه خدماتی را ارائه می دهد؟

نگهداری از سالمند پوشکی در منزل به معنای مراقبت خاص و ویژه و متفاوتی می باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که این خدمات پرستار سالمند پوشکی فرد به فرد و با توجه به وضعیت جسمی و روحی سالمند متفاوت می باشد.

پرستار سالمند پوشکی چگونه خدماتی را ارائه می دهد؟

اما به طور کلی خدماتی که پرستار ویژه سالمند پوشکی ارائه می دهد عبارت است از:

  • انجام مراقبت های پزشکی
  • ثبت شرایط روحی و جسمی سالمند و گزارشات آن به پزشک معالج
  • انجام تزریقات در صورت لزوم
  • انجام تست ها و آزمایشات متفاوت
  • کنترل فشار و قند خون
  • کمک به کارهایی مانند استحمام، تعویض پوشاک و دیکر کارهای شخصی
  • توجه به رژیم غذایی
  • کمک به بی تحرکی و یا کم تحرکی
  • پیشگیری از زخم بستر
  • هم صحبتی با فرد سالمند

نکات تعویضی در نگهداری از سالمند پوشکی در منزل

نکاتی که پرستار سالمند پوشکی بایستی هنگام تعویض پوشک رعایت کند مهم هستند. این نکات عبارتند از:

شستن دست ها

در ابتدا بایستی دست ها را کامل شسته و خشک نمود‌. سپس دستکش یکبار مصرف استریل پوشیده تخت سالمند را طوری تنظیم نماید که فشاری به سالمند وارد نشود. سپس اقدام به تعویض پوشک نماید.

قراردادن پوشک در کیسه پلاستیکی

پوشک موجود در پای سالمند را باز نموده و در کیسه پلاستیکی قراردهید. با گرفتن مفصل و شانه سالمند را به پهلو بچرخانید.

کمک به جابجایی سالمند

نگهداری از سالمند پوشکی در منزل رعایت جزئیات بسیاری را می طلبد. اگر سالمند خودش قادر به کمی جابجایی می باشد می توانید از خود او کمک بگیرید. در غیر این صورت برای تعویض پوشک سالمند از اعضای خانواده سالمند کمک بخواهید.

بستن پوشک

پوشک جدید را از ناحیه لگن زیر سالمند قرار داده و از بین پاهایش عبور دهید. سپس از تمیز کردن پوست سالمند با دستمال مرطوب یا هر دستمال دیگری و استفاده از ژل، پماد و یا لوسیون بر روی پوست که برای نرمی و جلوگیری از سوختگی می توانید استفاده کنید. در پایان چسپ های پوشک را ببندید.

تمیز کردن پوست در نگهداری از سالمند پوشکی در منزل

در زمان تمیز کردن پوست سالمند با دستمال حتما این کار را از جلو به سمت عقب انجام دهید تا سالمند دچار عفونت نگردد. زیرا درمان عفونت در سالمندان خیلی مشکل می باشد. در آخرین مرحله دستمال را نیز در پاکت پلاستیکی قرار دهید و دستهایتان را تمیز و کامل بشوئید.

سخن آخر

در این نوشته از موسسه پرستاری قاب چاریتی به بررسی نگهداری از سالمند پوشکی در منزل پرداختیم. پرستار ی از سالمند پوشکی احتیاج به تخصص دارد‌. بخاطر همین اگر سالمند پوشکی در منزل دارید و خودتان نمی توانید کار تعویض پوشک را انجام دهید حتما نسبت به استخدام پرستار اقدام کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 153 views بار دسته بندی : پرستار سالمند تاريخ : 31 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها