پرستاری کودک و سالمند نگهداری از موهای سالمندان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

یکی از تغییراتی که در سنین بالا برای افراد اتفاق می افتد و نتیجه مستقیم تغییر هورمونی می باشد کاهش رشد و مو و حتی ریزش مو است. این امر بیشتر به صورت طبیعی در سنین سالمندی اتفاق می افتد. هر چند مراقبت از مو بایستی در تمامی سنین مورد توجه باشد اما در دوره سالمندی این امر بیشتر احساس می شود. با ذکر این مقدمه کوتاه در مقاله پیش رو توضیحاتی در مورد نگهداری از موهای سالمندان خواهیم داد.

نگهداری از موهای سالمندان

قبل از توضیح در این مورد بایستی گفت‌که مراقبت و نظافت مو هیچ ربطی به سن و سال ندارد. حتی برای نوزاد و کودکان خردسال نیز شوینده های خاصی در نظر گرفته می شود.‌در مورد نگهداری از موهای سالمندان با توجه به سن بالا و این که شاید خودشان توانایی شستشوی موهای خود را نداشته باشند بهتر است موارد زیر را هنگام شستشو رعایت نمائید:

برای نگهداری از سالمند با ما تماس بگیرید.

شستشوی آرام موها

با‌ توجه به ساختار متفاوتی که موی سالمند نسبت به دیگر افراد دارد و نازک و لطیف می شوند هنگام شستشو بهتر است این فرایند با آرامی صورت پذیرد.

مصرف دارو و نگهداری از موهای سالمندان

معمولا در سن سالمندی مصرف داروهای گوناگون افزایش می یابد و مصرف برخی از این داروها نیز ممکن است پوست و موی سر را خشک کند. باعث حالت شکنندگی، شوره و ریزش در موی سالمند گردد. برای رفع این مشکل بهتر است از شامپوهای ملایم و در صورت ضرورت با نظر پزشک از شامپوی ویژه استفاده گردد.

شستشوی موی سر سالمند با دمای آب مناسب

نگهداری از موهای سالمندان با شستشوی مناسب بسیار خوب است. از دیگر مواردی که در نگهداری از موی سالمند جزو ضروریات و مهم می باشد استفاده از آب ولرم و مناسب است. بایستی دقت شود که آب نه حالت سردی و نه گرمی بیش از حد داشته باشد. بهتر است دمای آب را با قسمت آرنج خود بسنجید تا گرمای متعادلی داشته باشد.

کوتاه نمودن مرتب موها

از‌ موارد دیگر در مراقبت از موهای فرد سالمند کوتاه نمودن مرتب موها می باشد. بلند شدن مو در افراد سالمند باعث می شود که شستشوی سر با مشکل مواجه گردد. کوتاهی مو ضمن تمیزی و حالت گرفتن راحت باعث بهتر شانه زدن مونیز می گردد.

مراقبت و نگهداری از موی زن سالمند

نگهداری از موهای سالمندان برای زنان چالش بیشتری دارد. به طور طبیعی زنان سالمند در مورد موهای خود دچار مشکلات بیشتری می شوند. چرا که پس از دوران یائسگی بخاطر عدم ترشح هورمون زنانه (استروژن) به طور طبیعی دچار ریزش مو در سر گردیده و در نقاطی مانند چانه و بالای لب موهای زائد شروع به روئیدن می کنند.

مراقبت و نگهداری از موی زن سالمند

در بانوان ریزش ناگهانی مو،  چربی مو، خشکی و پوسته پوسته شدن کف سر ممکن است بر اثر تاثیرات هورمونی نبوده و به نوع تعذیه سالمند بازگردد. معمولا موهای خشک به غذاهای دارای ویتامین”A,B,E” و استفاده روزانه دو قاشق روغن گیاهی مانند نارگیل و زیتون پاسخ خوبی خواهند داد.‌ معمولا مشکل ریزش مو با مصرف روزانه مقدار مناسب پروتئین، آهن و روی بهبود می یابند.

نگهداری و شستشوی موی سالمند ناتوان

در‌ مورد مراقبت از موهای فرد سالمند در برخی موارد خود سالمند توانایی مراقبت و شستشوی موها را ندارند. در چنین مواردی می توان به روش های زیر عمل نمود:

  • استفاده از شامپوهای بدون شستشو: این شامپوها احتیاج به اب نداشته و با پارچه های مرطوب عمل شستشو تکمیل می شود.

درصورتی که شستشوی موی سر با آب در برنامه نگهداری از موهای سالمندان می باشد بهتر است به روش زیر عمل نمائید:

  • استفاده از حوضچه و یا لگن مخصوص شستشوی سر
  • استفاده از چند حوله برای خشک کردن مو و تختخواب درصورتی که فرد سالمند در بستر می باشد
  • شامپوی ملایم جهت شستشوی سر
  • ظرف آب گرم به اندازه لازم و کمی بیشتر که بخاطر کمبود آب با مشکل مواجه نشوید
  • سطل خالی مخصوص آب کثیف
  • برای شستشو بهتر است مطمئن شوید که کار شستشو با آرامش انجام دهید
  • قبل از شستشو دستهای خود را بشوئید
  • از فرد سالمند سوال نمائید دردی در پوست سرخود دارد یا خیر تا موقع شستشو رعایت بیشتری کنید.

سخن آخر

خصوصا در مورد نوع شوینده ای که قصد استفاده از آن را دارید. اگر پزشک تشخیص داد قبل از شستشوی موی سالمند را با روغن های گیاهی و طبیعی (نارگیل، زیتون) به آرامی سر را ماساژ دهید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 151 views بار دسته بندی : پرستار سالمند تاريخ : 20 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها