پرستاری کودک و سالمند پوکی استخوان در سالمندان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

یکی از بیماری هایی که در جهان به معضلی برای افراد خصوصا سالمندان تبدیل شده است پوکی استخوان می باشد. اینکه این بیماری چیست، چه عللی دارد، راه های شناخت و درمان آن موضوعی است که در ادامه و در مقاله پیش رو درا ختیار شما عزیزان قرار می دهیم. بررسی پوکی استخوان در سالمندان هدف ما در ادامه این نوشته است.

اگر به جهت استخدام پرستار سالمند اقدام کرده اید، باید در ارتباط با پوکی استخوان اطلاعات دقیقی داشته باشند.

پوکی استخوان چه بیماری است؟

پوکی استخوان به معنای از دست دادن توده های استخوانی می باشد. به گونه ای که از هر دو نفر خانم ها و پنج نفر آقایان بالای پنجاه سال یا بالاتر دچار مشکلات ناشی از پوکی استخوان از جمله شکستگی ها می باشند. همانگونه که گفتیم بیماری پوکی استخوان باعث کاهش توده استخوانی، کاهش قدرت استخوان و تخریب استحکام آنها می گردد.

بیماری پوکی استخوان باعث می گردد که در افراد سالمند استخوان ها متخلخل، شکننده و کم دوام گردد. همچنین در این بیماری به علت فشرده شدن ستون مهره ها بدن سالمند دچار تغییر شده و فرد حالت خمیده روبه جلو خواهد یافت. ضمن این که با کوچکترین ضربه یا افتادن احتمال شکستگی اعضای بدن وجود دارد.

البته ذکر این نکته ضروری است که بدانیم از دست دادن توده های استخوانی و پوکی استخوان در سالمندان  با افزایس سن ناخواسته اتفاق خواهد افتاد. این امر بخاطر این است که ترشح هورمون هایی مانند کلسیتوسین و هورمون پاراتورمون دستخوش تغییراتی می شوند. اماچه عواملی باعث بروز بیماری پوکی استخوان در افراد سالمند می گردد؟ این مسیله ای است که در ادامه پیرامون آن توضیحاتی خواهیم داد.

علل پوکی استخوان در سالمندان

عواملی که باعث پوکی استخوان می شوند اهمیت بسیاری دارند. این عوامل عبارتند از:

علل پوکی استخوان در سالمندان

سن

افزایش سن در استخوان سازی انسان ها موثر می باشد. این نکته قابل ذکر است که رشد و استخوان سازی در انسان ها تا سن ۳۵ سالگی ادامه دارد. اما بعد از ۳۵ سالگی کم کم رو به تحلیل رفته است و هر چه سن بالاتر می رود این مسئله تشدید می یابد. در واقع هر چه سن بالاتر می رود احتمال پوکی استخوان در سالمندان بیشتر می شود. خثوصا خانم ها که بعد از یائسگی احتمال تشدید این بیماری در آنها بیشتر است.

ژنتیک و جنسیت از علل پوکی استخوان در سالمندان

تحقیقات ثابت نموده که این بیماری نزد زنان بیشتر از مردان می باشد. همچنین سابقه شکستگی در برخی خانواده ها نیز می تواند نشان دهنده یکی از عوامل ژنتیکی در پوکی استخوان باشد. تحقیقات علمی نشان داده که این بیماری نزد سیاه پوستان آفریقا خیلی کمتر می باشد. افراد سفید پوست و لاغر بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

تغذیه

در دوران سالمندی بخاطر کهولت سن تعییرات سیستم گوارشی در افراد باعث کاهش جذب کلسیم می گردد. ضمن این که دفع کلسیم از طریق کلیه ها در سالمندان نیز  باعث افزایش این بیماری می شود. در حالی که بدن به کلسیم احتیاج دارد این مسیله باعث تشدید پوکی استخوان در سالمندان خواهد شد.

تحرکات فیزیکی از علل پوکی استخوان در سالمندان

عدم فعالیت جسمانی نیز می تواند باعث پوکی استخوان در سالمندان گردد. استخوان ها در طول عمر خود احتیاج به تحرک بیشتر و تقویت عضلانی دارند. بی حرکتی ناشی از بیماری یا فلج و ناتوانی حرکتی پوکی استخوان را در سالمندان افزایش خواهد داد.

سبک و روش زندگی

خیلی از افراد در سنین جوانی و میانسالی با مصرف دخانیات و مواد الکلی خود را وارد مشکل می کنند. این مسائل باعث بروز بیماری های مختلف از جمله پوکی استخوان در سالمندی می گردد. اگر در جوانی و سالمندی بتوان این مواد را کنار گذاشت و به ورزش و تحرک روی آورد می توان جلوی این بیماری را تا حد زیادی گرفت.

داروها‌ از عوامل پوکی استخوان در سالمندان

مصرف برخی از داروها مانند ایبوبروفن و استامینوفن بر جذب کلسیم در بدن تاثیر منفی خواهند گذاشت. باعث تشدید بیماری پوکی استخوان خواهد گردید. ضمن این که محدود کردن این داروها و بسیاری از داروهای دیگر موجب تقویت و استحکام استخوان ها خواهد گردید.

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی بیماری پوکی استخوان در سالمندان پرداختیم. در سن میانسالی مراجعه به پزشک و اقدام به غربالگری می تواند زندگی خیلی از سالمندان را بهبود بخشد. نکته دیگر این که آموزش های عمومی از طریق رسانه ها می تواند در آگاهی مردم در مورد این بیماری مؤثر باشد. تشویق افراد جامعه به ورزش و تغییر سبک تغذیه در زندگی می تواند کمک بزرگی به زندگی آنها در سالمندی کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 132 views بار دسته بندی : پرستار سالمند تاريخ : 11 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها