پرستاری کودک و سالمند آیا مبتلایان به لوپوس میتوانند کاشت مو انجام دهند؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

کاشت مو یک عمل زیبایی بدون بیهوشی با دوره نقاهت کوتاه است که می‌تواند تاثیر زیادی در ظاهر فرد داشته باشد. از آنجا که هزینه این عمل معقول است افراد زیادی علاقه به کاشت مو دارند. البته باید توجه داشت برای هر نوع ریزش مویی کاشت مو عمل مناسب نیست. بلکه باید علت ریزش مو تشخیص داده شده و درمان شود. اما در برخی مواقع تنها راه درمان کاشت مو خواهد بود.

البته همه افراد نمی‌توانند کاشت مو انجام دهند حتی اگر درمانی جز کاشت مو باعث برگشتن موهای قبلی آنها وجود نداشته باشد. در مقاله کاشت مو کلینیک صدف می‌خوانیم: افراد جوانی که کمتر از ۲۵ سال سن دارند، به این دلیل که طرح ریزش موی آن‌ها معلوم نیست کاندید خوبی برای این عمل نیستند؛ مگر در موارد استثنایی. افرادی که در پشت سر یا کناره سر موی کافی ندارند هم کاندیدای خوبی برای این عمل نیستند. همچنین افرادی که دارای بیماری‌های التهابی در سر بوده یا به بیماری‌های خودایمنی مبتلا هستند و درمان دارویی می‌شوند، به این دلیل که ممکن است کاشت مو باعث عود بیماری شود، نباید نسبت به این عمل اقدام کنند.

در این مقاله درباره بیماری لوپوس بیشتر اطلاعات کسب می‌کنید و به این سوال که آیا بیماران مبتلا به لوپوس می‌توانند کاشت مو انجام دهند یا خرید جواب می‌دهیم.

 

لوپوس چیست؟

لوپوس بیماری مزمنی است که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های خود حمله می کند (بیماری خود ایمنی). التهاب ناشی از لوپوس می‌تواند بر بسیاری از سیستم‌های بدن از جمله مفاصل، پوست، کلیه‌ها، سلول‌های خونی، مغز، قلب و ریه‌ها تأثیر بگذارد. تشخیص لوپوس می تواند دشوار باشد زیرا علائم و نشانه های آن اغلب شبیه علائم بیماری های دیگر است. به دلیل ماهیت پیچیده ای که دارد، لوپوس گاهی به عنوان “بیماری هزار چهره” شناخته می شود. مشخص‌ترین علامت لوپوس – بثورات صورت که شبیه بال‌های پروانه است که روی هر دو گونه باز می‌شود – در بسیاری از موارد، اما نه همه موارد لوپوس، رخ می‌دهد. برخی از افراد با ابتلا به لوپوس متولد می شوند، برخی با عفونت و برخی داروها یا حتی نور خورشید درگیر این بیماری می‌شوند. در حالی که هیچ درمانی دائمی برای لوپوس وجود ندارد، درمان ها می توانند به کنترل علائم کمک کنند.

بر اساس گزارش بنیاد لوپوس آمریکا، مردم سالانه حدود ۱۶۰۰۰ مورد جدید لوپوس را در ایالات متحده گزارش می دهند و ممکن است تا ۱٫۵ میلیون نفر در ایالات متحده با این بیماری زندگی کنند.

لوپوس چه علائم دارد؟

SLE شایع ترین شکل لوپوس است که ۷۰ درصد موارد لوپوس را شامل می شود. این یک وضعیت سیستمیک است. این بدان معناست که می تواند اندام ها و سیستم های متعددی را در سراسر بدن تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل، SLE شکل شدیدتری از لوپوس است. علائم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

SLE می تواند باعث التهاب در موارد زیر شود:

 

  • پوست
  • مفاصل
  • ریه ها
  • کلیه ها
  • خون
  • قلب

این التهاب ممکن است در یکی از این نواحی اتفاق بیفتد یا چندین ناحیه را در یک زمان تحت تاثیر قرار دهد.

سایر علائم شامل موارد زیر می‌شود:

  • تب
  • خستگی
  • سفتی و درد مفاصل
  • بثورات پروانه‌ای شکل روی صورت که گونه‌ها و پل بینی را می‌پوشاند یا بثورات در نقاط دیگر بدن
  • ضایعات پوستی که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر می شوند یا بدتر می شوند
  • انگشتان دست و پا که هنگام قرار گرفتن در معرض سرما یا در دوره های استرس زا سفید یا آبی می شوند
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • خشکی چشم
  • سردرد، گیجی و از دست دادن حافظه

این بیماری معمولاً چرخه های تشدید و بهبودی را طی می‌کند. در طول دوره بهبودی، فرد مبتلا به لوپوس ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. در طول تشدید، بیماری فعال است و علائم فرد برمی‌گردد یا حتی ممکن است علائم جدیدی ظاهر شود.

تفاوت لوپوس و آلوپسی آره تا

آلوپسی آره تا نیز مانند لوپوس از بیماری های خود ایمنی محسوب شده که در آن به اشتباه سیستم ایمنی بدن به سلول های بدن حمله می‌کند. در هر دو بیماری ریزش مو وجود دارد ولی این دو بیماری با هم تفاوت دارند.

برای لوپوس درمان قطعی وجود ندارد. پزشک سعی می‌کند با دارو بیماری را کنترل کرده و علایم آن را کاهش دهد. در نتیجه ریزش مو نیز کاهش یافته یا قطع می‌شود. ریزش موی لوپوس دائمی بوده و موهای ریخته شده مجددا رشد نمیکنند. به همین دلیل درمان سریع و پیروی دقیق از درمان های تجویز شده بسیار مهم است.

در بیماری آلوپسی آره تا ریزش مو به صورت دوره‌ای و سکه‌ای بوده و پس از اتمام دوره بیماری ریزش مو متوقف شده و موهای ریخته شده مجددا رشد می‌کنند.

علت ریزش مو در لوپوس چیست؟

دو عامل اصلی وجود دارد که می تواند باعث ریزش مو در بیماران لوپوس شود:

  • نوع لوپوس: برای کسانی که از لوپوس جلدی (لوپوس پوست) رنج می برند که می تواند به شکل لوپوس دیسکوئید مزمن یا لوپوس پوستی تحت حاد باشد، ریزش مو اتفاق می افتد زیرا آسیبی که روی می دهد عملکرد طبیعی فولیکول مو را تغییر می دهد. پس از شروع درمان، ریزش مو اغلب قابل برگشت است.
  • داروها: داروهای خاصی وجود دارند که ممکن است باعث ریزش مو در ارتباط با درمان لوپوس شوند. این نوع ریزش مو اغلب قابل برگشت است، اما ممکن است برای درمان ریزش مو مجبور باشید تا زمانی که لوپوس تحت کنترل باشد، صبر کنید.

دو نوع دارویی که اغلب برای بیماران لوپوس تجویز می شوند نیز می توانند باعث ریزش مو شوند:

  • کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون که داروهای ضد التهابی قوی هستند.
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی: این داروها برای سرکوب فعالیت سیستم ایمنی تجویز می شوند.

درمان ریزش مو در افرادی که لوپوس دارند

ممکن است نتوانید از ریزش تمام موها  یا یا نازک شدن مو جلوگیری کنید، اما ممکن است بتوانید با دنبال کردن چند مرحله ریزش مو را به حداقل برسانید:

  • برای شروع درمان لوپوس خود منتظر نباشید. هرچه زودتر شروع کنید، ممکن است زودتر بتوانید ریزش مو ناشی از لوپوس دیسکوئید یا پوستی را درمان کنید. اگر فکر می کنید ممکن است لوپوس داشته باشید، با پزشک خود در مورد تشخیص احتمالی لوپوس صحبت کنید.
  • سعی کنید با مدیریت سطوح استرس خود و حفظ تعادل ذهن و بدن سالم همراه با پیروی از برنامه درمانی تعیین شده توسط پزشک، از عود بیماری لوپوس جلوگیری کنید.
  • تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. بسیاری از بیماران لوپوس حساسیت به نور را تجربه می کنند که می تواند باعث عود بیماری شود. در مواقعی که نیاز به قرار گرفتن در معرض نور خورشید دارید از همه اقدامات احتیاطی استفاده کنید. یعنی استفاده از کرم ضد آفتاب و پوشیدن کلاه لبه پهن، آستین بلند و شلوار بلند. این موارد حتی برای روزهای ابری نیز صدق می کند، زیرا حدود ۷۰ درصد از اشعه ماوراء بنفش هنوز از ابرها عبور می کند!
  • به محض اینکه متوجه ریزش یا نازک شدن مو شدید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک میتواند تشخیص دهد آیا این ریزش از داروهای تجویز شده ناشی می شود یا از عود لوپوس
  • در صورت مشاهده هرگونه ضایعات گرد پوسته پوسته یا بثورات روی صورت یا پوست سر خود با پزشک خود تماس بگیرید. نگرانی در اینجا این است که لوپوس دیسکوئید در صورت عدم درمان سریع ممکن است باعث ریزش دائمی مو به دلیل زخم در نواحی آسیب دیده شود.

آیا کاشت مو در افرادی که لوپوس دارند ممکن است؟

خیر متاسفانه ریزش مو در این افراد دائمی بوده و اگر هم جراحی مو انجام دهند ممکن است عوارض جانبی زیادی را متحمل شوند و در نهایت موهای کاشت شده نیز دوباره دچار ریزش شود به همین دلیل پزشکان برای بیماران مبتلا به لوپوس کاشت مو انجام نمی‌دهند و از سایر روش‌ها برای زیبایی ظاهری استفاده می‌کنند. پس بهتر است در جلسات مشاوره کاشت مو با پزشک خود صادق باشید.

استفاده از پروتز مو برای مبتلایان به لوپوس

 

بهترین روش برای بیماران لوپوس که دچار ریزش موی شدید و طاسی سر شده اند استفاده از پروتز موی سر است. پروتزها و هیرویگ‌ها حتی بدون استفاده از چسب و حساسیت روی سر فیکس می‌شوند. پروتزهای امروزی با موهای طبیعی یا موهای مصنوعی ابریشمی روی سطحی بسیار نازک حتی با خط رویش مو بافته می‌شوند و گزینه مناسبی برای استفاده هستند

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 187 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 19 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.