پرستاری کودک و سالمند مراقبت از کودک مبتلا به اختلال خواب - موسسه پرستاری قاب چاریتی

 

مشکلات خواب در کودکان یکی از مشکلات شایعی است که با تاثیرات مخربی بر زندگی کودکان و والدین آنها همراه است.

با اینکه همه کودکان ممکن است گاهی با اختلال خواب دست به گریبان شوند، اما برخی از کودکان برای حل اختلال خواب به دریافت کمک های تخصصی نیاز دارند.

خوشبختانه بسیاری از اختلالات خواب کودکان با اصلاح سبک زندگی و رعایت چند اصل ساده قابل حل است.

بنابراین در این مقاله به بررسی تکنیک های موثر برای رفع اختلال خواب در کودکان پرداخته ایم:

عوارض اختلال خواب در کودکان

کودکانی که از مشکل اختلال خواب رنج می برند علاوه بر ناآرامی های شبانه، در زندگی روزمره خود  با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند از جمله:

  • افزایش احتمال حوادث و سوانح
  • مشکلات رفتاری
  • رفتارهای تکانشی
  • نوسانات خلقی
  • مشکلات حافظه، تمرکز و یادگیری
  • مشکلات عملکردی
  • کند تر شدن زمان واکنش
  • پرخوری

بی شک تجربه مشکلات فوق تاثیرات مخربی بر کیفیت زندگی کودک خواهد داشت و به همین دلیل نباید مورد بی توجهی والدین یا پرستار کودک قرار گیرد.

کودک مبتلا به مشکلات خواب چه علائمی دارد؟

 

برای تشخیص مشکل اختلال خواب در کودکان علائمی واضحی وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از:

  • خرناس کشیدن
  • مکث تنفسی در خواب
  • مشکل در به خواب رفتن
  • مشکل خواب ماندن در طول شب
  • خواب آلودگی و کسالت در طول روز
  • کاهش غیر قابل توضیح در عملکرد روزانه
  • راه رفتن در خواب یا کابوس های مکرر
  • دندان قروچه
  • شب ادراری
  • بی قراری در خواب
  • مشکل بیدار شدن در صبح

بنابراین در صورتی که یک یا چند مورد از علائم فوق را در کودک مشاهده کرده اید، زمان آن رسیده است که در این مورد با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

نکات موثر برای بهبود مشکلات خواب کودکان

بسیاری از متخصصان بر این باورند که پس از برطرف شدن مشکلات زمینه ای ایجاد کننده اختلال خواب، رعایت نکات زیر تاثیرات مطلوبی بر برطرف شدن این مشکل در کودکان دارد.

 

بهبود بهداشت خواب

بهداشت خواب به عنوان مجموعه عادات و روال هایی تعریف می شود که بر خواب کودک تاثیر گذار است.

بهداشت خواب برای کودکان خردسال شامل پیروی از یک روال ثابت قبل از خواب است که تاثیر مطلوبی بر کیفیت خواب کودک دارد.

همچنین از مهم ترین عوامل بهبود بهداشت خواب کودکان عبارتند از انجام ورزش روزانه و محدود کردن زمان تماشای نمایشگر ها بعد از ساعات عصر است.

هر شب زمان مشخصی را برای خواب کودک تعیین کنید و این روتین را حتی در آخر هفته ها و مسافرت ها نیز رعایت کنید.

پرستار کودک در منزل میتواند از این تکنیک ها برای آرام کردن کودک استفاده کنند.

حمام آب گرم یا کتاب خواندن قبل از خواب بهترین روتین آرامش بخش برای کودکان است.

۶ ساعت قبل از ساعت خواب از ارائه غذاهای حاوی کافئین به کودک اجتناب کنید همچنین بهتر است که وعده شام کودک سنگین و پرچرب نباشد.

اجتناب از ورزش کردن و انجام فعالیت های بدنی شدید قبل از خواب اهمیت زیادی در آماده سازی کودک برای خواب دارد.

تماشای نمایشگرهایی مانند تلویزیون، تبلت یا موبایل ۱ ساعت قبل از خواب کودک ممنوع است زیرا نور آبی متساعد شده از این نمایشگرهای سبب کاهش خواب آلودگی کودک می شود.

کاهش عوامل استرس زا

کودکانی که به بیماری های روانی مبتلا هستند، به احتمال زیاد با مشکلات خواب نیز دست به گریبان می شوند.

حتی اگر ابتلای یک کودک به مشکلات روانی به تایید نرسیده باشد، قرار گرفتن کودک در معرض استرس زیاد هم با تاثیرات مخربی بر خواب کودکان همراه است.

تکنیک مدیتیشن و ذهن آگاهی یکی از موثرترین روش های موثر برای کمک به کاهش اضطراب کودکانی است که اختلال خواب مرتبط با استرس را تجربه می کنند.

به عنوان نمونه گوش سپردن به موسیقی آرام‌بخش، صداهای سفید، تمرینات تنفسی، تجسم مثبت و آرام سازی ذهن همگی نقش موثری در کاهش اضطراب کودک و ایجاد آرامش کافی برای خواب دارد.

 

بهینه سازی محیط خواب

فضای خواب آرام کودک باید از استانداردهای ویژه ای برخوردار باشد در غیر این صورت تاثیرات مخربی بر کیفیت خواب کودک خواهد گذاشت.

به عنوان نمونه صداهای محیط خواب کودک باید به حداقل ممکن کاهش پیدا کند، نور محیط باید قبل از خواب ملایم رو به تاریک شود و بهتر است دمای اتاق در حالت متعادل قرار گیرد.

دقت کنید که صدای تلویزیون، کامپیوتر، تلفن همراه، رادیو یا موسیقی از سایر نقاط منزل به اتاق کودک نرسد. گاهی اوقات برای حذف صداهای مزاحم خارج از کنترل می توان از هدفون حذف نویز برای کودک استفاده کرد.

به کودک آموزش دهید که فقط برای خوابیدن به تخت خواب وارد شود و از انجام کارهایی مثل بازی، غذاخوردن یا تماشای تلویزیون در تخت اجتناب کند، زیرا تخت خواب باید برای ذهن کودک تداعی کننده خوابی آرام و عمیق باشد.

بهترین روش برای کاهش نورهای مزاحم، استفاده از چشم بند و پرده های ضخیم در اتاق خواب کودک است.

 

علائم اختلال خواب جدی در کودکان

اگر رعایت نکات فوق تاثیر چندانی در بهبود مشکلات خواب کودک نداشته باشد و کودک با مشکلات جدی و مزمن دست به گریبان باشد لازم است سریعاً با یک روانپزشک در این مورد مشورت کنید.

وضعیت خواب کودکان مبتلا به آسم و آپنه خواب معمولاً با اصلاحات معمولی بهبود پیدا نمی کند. از سویی دیگر ابتلای کودک به برخی از بیمارای های روانی از جمله اضطراب شدید، افسردگی، دوقطبی، ADHD، اوتیسم ، OCD  و انواع فوبیا می توانند با خواب تداخل داشته باشند.

بنابراین اگر فرزند شما از  اختلال خواب رنج می برد، اما به عنوان والدین پرمشغله زمان کافی برای رسیدگی به این مشکل و فراهم آوردن شرایط مناسب برای اصلاح و درمان این بیماری را ندارید، بهتر است از افراد متخصص برای حل این مشکل کمک بگیرید.

بی شک استخدام یک پرستار بچه با تجربه و حرفه ای در منزل برای کمک به کودکان مبتلا به اختلال خواب و کاهش فشار این مشکل از شانه والدین تصمیم هوشمندانه ای است.

مرکز پرستاری پرستار همراه الف یکی از معتبرترین مراکز ارائه کننده خدمات پرستاری از کودک، پرستار سالمند و بیمار در منزل است که به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی خدمت رسانی می کنند.

کادر پرستار کودک در این مرکز از مهارت و دانش کافی برای رسیدگی به نیازهای کودکان برخوردار هستند و در صورت نیاز امکان اعزام پرستار کودک با تحصیلات روانشناسی نیز امکان پذیر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات این مرکز با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید و یا وارد وب سایت ما شوید .

 

نیاز به مشاوره دارید ؟

تلفن تماس : ۰۲۱۲۲۱۱۱۱۰۱

وب سایت : https://parastarhamrahalef.com

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 67 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 27 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.