پرستاری کودک و سالمند بررسی بازار کار و میزان دستمزد پرستاران کودک در ایران و سایر کشور‌ها - موسسه پرستاری قاب چاریتی

پرستار کودک

شغل پرستار کودک در دهه‌های اخیر به دلیل تغییرات در ساختار خانواده و افزایش نرخ اشتغال بانوان، توجه بیشتر به نیاز‌های بهداشتی و توسعه خدمات پرستاری و مراقبتی، به ویژه در کشور‌های توسعه‌یافته، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

با تغییر نگرش نسبت به نقش زنان در بازار کار در سال‌های اخیر و فعالیت بانوان در مشاغل خارج از خانه، تقاضای بیشتری برای بهره‌گیری از خدمات پرستاری کودک به وجود آمده است. این عوامل، فرصت‌های شغلی گسترده‌ای را برای افراد علاقه‌مند به این حوزه فراهم کرده‌اند. اگر به دنبال فرصت‌های استخدام پرستار کودک در منزل یا در مراکز مختلف دولتی و خصوصی هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

پرستار کودک کیست؟

با توجه به افزایش نرخ اشتغال زنان در سال‌های اخیر، میزان تقاضا جهت استفاده از خدمات مراکز و افراد مسئول نگهداری از کودکان و نوزادان مثل پرستاران کودک و مهدکودک‌ها افزایش یافته است. موقعیت‌های استخدام پرستار کودک در تهران، کرج، اصفهان و سایر شهر‌ها بسیار گسترده و متنوع هستند. برای مشاهده این فرصت‌های شغلی کلیک کنید.

یک پرستار کودک، در ساعاتی که مادر سر کار بوده یا برای انجام کاری نمی‌تواند در کنار فرزندش باشد، از بچه‌ها مراقبت می‌کند. برخی از مادران ترجیح می‌دهند که به جای ثبت نام فرزندشان در مهد کودک، یک پرستار کودک استخدام کنند که در خانه از او مراقبت کند. حتی در برخی مواقع، پرستاران کودک به صورت شبانه‌روزی از کودک نگهداری می‌کنند.

پرستاران کودک، معمولاً در خانه‌های شخصی افراد وظیفه مراقبت از کودکان را برعهده دارند. شرح وظایف یک پرستار کودک بر اساس سن و تعداد کودکان می‌تواند متفاوت باشد.

برای مثال، یک پرستار هنگام مراقبت از نوزاد باید پوشک او را تعویض کند، به موقع به او غذا بدهد و به میزان لازم او را بخواباند. ولی هنگام مراقبت از یک کودک ۵ ساله، علاوه بر خواباندن، غذا دادن و تعویض لباس، لازم است که کودک را به گردش برده، با او بازی کند و آموزش‌هایی را به او بدهد.

اگر می‌خواهید وارد شغل پرستار کودک شوید، بیش از هر چیز باید به علاقه خود به سر و کار داشتن با بچه‌ها و علاقه به نگهداری و بودن کنار آن‌ها اطمینان حاصل کنید. داشتن ویژگی‌هایی مانند صبر و شکیبایی، با حوصله بودن و تا حدی شوخ طبعی می‌تواند به موفقیت شما در این شغل کمک کند. همچنین، داشتن خلاقیت و تدارک دیدن فعالیت‌های جذاب و جالب برای کودکان نیز اهمیت زیادی دارد.

همان طور که ذکر شد، ساعت کاری پرستاران کودک می‌تواند از چند ساعت در روز و به صورت پاره‌وقت تا تمام‌وقت و حتی شبانه‌روزی باشد. گاهی اوقات ممکن است که پرستار با اعضای خانواده کودک زندگی کند.

وظایف پرستار کودک چیست؟

اگر به عنوان پرستار وظیفه مراقبت از کودکان در مقطع پیش‌دبستانی را برعهده داشته باشید، باید به آن‌ها مهارت‌های مختلفی مانند خواندن، نوشتن و مهارت‌های اجتماعی را آموزش داده و آن‌ها را برای تفریح و گردش بیرون ببرید.

گاهی ممکن است که به مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند، در مراقبت از نوزادشان کمک کرده و به آن‌ها آموزش دهید. به طور کلی، وظایف یک پرستار کودک عبارت‌اند از:

  • پوشاندن لباس به کودک
  • نگهداری از کودک در ساعات کاری تعیین‌شده
  • انجام بازی و سرگرم کردن کودک
  • حمام بردن کودک
  • آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان ۳ تا ۶ ساله
  • تعویض پوشک خردسالان
  • ایجاد امنیت روانی برای کودکان
  • غذا دادن به کودک
  • مراقبت‌های بهداشتی از کودک
  • بهره‌گیری از اصول روانشناسی برای تربیت کودکان

پیش‎نیازهای ورود به شغل پرستار کودک

بهتر است که علاقه‌مندان به شغل پرستار کودک، در رشته‌های پرستاری، روانشناسی، کودک‌یاری و سایر رشته‌های مرتبط تحصیلات آکادمیک داشته باشند. داشتن دانش در زمینه مراقبت از کودکان برای بسیاری از کارفرما‌ها و والدین اهمیت زیادی دارد. البته در بعضی از مواقع، برای والدین و کارفرما‌ها داشتن پیش‌زمینه تحصیلی اولویت نیست و بیشتر تجربه و علاقه کارجو را در نظر می‌گیرند.

شما به عنوان پرستار کودک این امکان را دارید که در مراکز و مؤسسات خصوصی و دولتی از جمله پرورشگاه‌ها، پیش‌دبستانی‌ها، مهد کودک‌ها و دیگر مراکز مرتبط با کودکان استخدام شده و مشغول به کار شوید. همچنین می‌توانید از کودکان و خردسالان در منازل شخصی افراد نگهداری کنید.

چه افرادی در بازار کار شغل پرستاری کودک موفق میشوند؟

در زمینه انتخاب شغل مناسب، بسیاری از عوامل نظیر ویژگی‌های شخصیتی، علایق، ارزش‌ها، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی و اجتماعی و… باید مد نظر قرار گیرند. به همین خاطر، شناخت دقیق ویژگی‌های شخصیتی خود قبل از انتخاب مسیر شغلی اهمیت زیادی دارد. هر فرد دارای ویژگی‌های یکتا و منحصر به فرد خود بوده و حتی اگر دو فرد تیپ شخصیتی مشابهی داشته باشند، معمولاً با یک دیگر تفاوت‌هایی از لحاظ فکری و رفتاری دارند.

مطالعات نشان می‌دهند که افراد با توجه به تیپ شخصیتی خود، معمولاً در برخی از مشاغل عملکرد بهتر و رضایت بیشتری از کار خود دارند. اگرچه همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل وجود دارند و نمی‌توان گفت که تنها تیپ‌های شخصیتی خاصی در یک شغل موفق هستند، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که برخی از ویژگی‌های شخصیتی برای یک شغل خاص، بسیار مفید و مؤثر هستند و افرادی که این ویژگی‌ها را دارند، به طور معمول از شغل خود لذت بیشتری می‌برند.

بنابراین، شناخت و درک دقیق ویژگی‌های شخصیتی خود و همچنین مطالعه و تحقیق در مورد ویژگی‌های شخصیتی مورد نیاز برای شغل مورد نظر می‌تواند به فرد در انتخاب بهترین مسیر شغلی برای خود کمک کرده و باعث افزایش رضایت و موفقیت در زمینه کاری او شود.

دو تیپ شخصیتی از ۱۶ تیپ شخصیتی MBTI دارای ویژگی‌های شخصیتی مورد نیاز برای موفقیت در شغل پرستار کودک هستند:

تیپ شخصیتی ESFJ

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ، معمولاً برای ورود به شغل پرستار کودک به دلایل متعددی مناسب هستند. ESFJ‌ها معمولاً دارای ویژگی‌هایی همچون مهربانی، اجتماعی بودن و توجه به نیاز‌های دیگران هستند.

این ویژگی‌ها با پیش‌نیاز‌های موفقیت در شغل پرستاری، به ویژه در زمینه مراقبت از کودکان همخوانی دارند. پرستاران کودک نیاز به ویژگی‌هایی مانند همدلی، توجه و مهربانی دارند تا بتوانند با کودکان ارتباط مثبت و موثری برقرار کرده و به نیاز‌های آن‌ها پاسخ دهند. افراد با تیپ شخصیتی ESFJ معمولاً توانایی بالایی در ارتباط برقرار کردن با دیگران دارند و این مهارت ارتباطی می‌تواند در فرآیند مراقبت از کودکان و برقراری ارتباط مثبت و صمیمانه با آن‌ها بسیار مفید باشد.

علاوه بر این، افراد با تیپ ESFJ معمولاً دارای مهارت‌های مدیریتی خوبی بوده و از توانایی‌های سازماندهی و مدیریتی برخوردار هستند. این ویژگی می‌تواند در شرایط کاری پراسترس مانند بخش‌های مراقبت از کودکان کمک‌کننده باشد.

تیپ شخصیتی ESFP

تیپ شخصیتی ESFP نیز برای ورود به شغل پرستار کودک مناسب است. افراد با این تیپ شخصیتی معمولاً پرانرژی و به دنبال تجربه‌های جدید و هیجان‌انگیز هستند. این ویژگی‌ها می‌توانند برای کودکان محیطی دلپذیر و سرگرم‌کننده فراهم کرده و روحیه آن‌ها را بهبود بخشند.

علاوه بر این، افراد با تیپ شخصیتی ESFP دارای خلاقیت و ابتکار زیادی هستند که می‌تواند هنگام مواجهه با چالش‌ها و مشکلات مختلف در شغل پرستاری مفید باشد.

میزان درآمد در شغل پرستار کودک چقدر است؟

فاکتور‌های مختلفی می‌توانند در تعیین میزان دستمزد یک پرستار کودک تأثیرگذار باشند، از جمله:

  • تعداد کودکان مورد مراقبت
  • وظایف پرستار کودک
  • مهارت و سابقه کار پرستار
  • مکان مراقبت
  • مدرک تحصیلی پرستار
  • تعداد ساعات کاری
  • اضافه کاری

به طور کلی، حقوق یک پرستار کودک حدود ۶۰ الی ۲۰۰ هزار تومان به صورت ساعتی در سال ۱۴۰۳ است. میزان حقوق و قیمت خدمات در قرارداد پرستار یا شرح موقعیت استخدامی ذکر می‌شود.

جمعبندی

این روز‌ها، بسیاری از پدر و مادر‌های شاغل برای نگهداری از فرزندان خود از پرستاران کودک کمک می‌گیرند و به همین خاطر، شغل پرستاری کودک وضعیت بازار کار مناسبی دارد. افرادی که قصد دارند به عنوان پرستار کودک استخدام شده و مشغول به کار شوند، باید باانگیزه و صبور بوده و توانایی مراقبت مناسب از کودکان را داشته باشند.

تقویت برخی از مهارت‌ها می‌تواند شانس شما در موقعیت‌های استخدام پرستار کودک را افزایش دهد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 162 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 12 مارس 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.