پرستاری کودک و سالمند مهارت های ضروری توسط پرستار سالمند باید داشته باشند - موسسه پرستاری قاب چاریتی

برای اطمینان از نتایج سلامتی مطلوب برای افراد مسن، توسط پرستار سالمند در هر شرایطی باید با مشکلات سلامتی سالمندان آشنا باشد و تسلط خود را در فراهم کردن درمان سالمندان نشان دهند. ارزیابی نیازهای بهداشت سالمندان می تواند میزان بستری آنها در بیمارستان ها را کاهش دهد و باعث افزایش کیفیت زندگی و استقلال آنها شود. اطلاعات به دست امده از ارزیابی دقیق می تواند بستری مناسب برای مراقبت های پرستار سالمند از سالمندان را فراهم کند.

روند پرستار سالمند بودن به طیف وسیعی از تجارب انسانی و پاسخ های آن ها به سلامت مربوط می شود. برای به دست آوردن مهارت در ارزیابی سالمندان، پرستار سالمند نیاز به درک تغییرات فیزیولوژیک منحصر به فرد این جمعیت و همچنین تفاوت های بین تغییرات ناشی از پیری طبیعی و تغییرات ناشی از بیماری ها و تغییرات اجتماعی دارد. این مقاله مهارت های ضروری را در هنگام ارزیابی بیماران سالمند در هر محیط بالینی به پرستار سالمند نشان می دهد.

این مقاله پس از توصیف نحوه ی ارزیابی سیستم پوششی، سر، گردن و سیستم عضلانی- اسکلتی، چگونگی ارزیابی وضعیت عملکرد بزرگسالان را توضیح میدهد.

فراهم کردن پیشینه ی سلامتی توسط پرستار سالمند:

پرستار سالمند باید قبل از شروع ارزیابی فیزیکی، پیشینه ی سلامتی بیمار را با مصاحبه با او ( و یا در صورت نیاز، مصاحبه با اعضای خانواده) جمع آوری کند. داده های جمع اوری شده به پرستار سالمند کمک میکند تا بتواند در طول معاینات فیزیکی روی موضوع مورد بررسی تمرکز کند. پس قبل از شروع معاینات فیزیکی، توسط پرستار سالمند باید پیشینه ی سلامتی بیمار را مرور کند.( جدول زیر را ببینید)

مصاحبه پرستار سالمند با بیمار سالمند:

پرستار سالمند برای داشتن یک گفت و گوی مناسب با بیمار، باید واضح صحبت کند و همچنین دلیل مصاحبه با بیمار را به آنها بگوید تا با خیال راحت تری بتوانند با پرستار سالمند صحبت کنند. همچنین خوب است که توسط پرستار سالمند خلاصه ای از نحوه ی ادامه ی کار را به آن ها بگویند. یک مجموعه ی منظم از داده های جمع اوری شده از مصاحبه با بیمار، بهتر است شامل وضعیت سابق و فعلی بیمار باشد. پرستارر سالمند به جای پرسیدن اینکه چرا شخص به دنبال مراقبت های پزشکی است، باید بفهمد که علایم بیماری از کی در بیمار شروع شده است.

درباره ی بیماری های گذشته و همچنین سابقه ی بستری شدن در بیمارستان سوال کند. بفهمد که ایا بیمار سابقه ی اختلالات قلب و عروق، تنفسی، کلیوی عصبی، دیابت، سرطان یا … را دارد؟ همچنین توسط پرستار سالمند باید اطمینان حاصل کند که تمام داروهای تجویزی برای بیمار را همراه با اطلاعات آن ها نظیر اسامی، دوز و فرکانس مستند کند.

سیستم پوششی:

تشخبص تغییرات ظاهری بر اثر پیری کاری اسان است: برای مثال خاکستری شدن موها و چروک شدن پوست. البته این تغییرات فقط منحصر به پیری نیست و میتواند دلایل دیگری نظیر سبک زندگی و عوامل محیطی باشد.

ارزیابی پوست توسط پرستار سالمند:

چروک شدن پوست ناشی از کم شدن حالت ارتجاعی آن است. با افزایش سن، پوست انسان به تدریج تنگ شده و چگالی آن نیز کاهش میابد که باعث میشود بیشتر در معرض کبودی و اشک باشد. پرستار سالمند باید پوست بیمار را برای مشاهده ی خال و ضایعات بازبینی کند وهنگام بررسی خال ها، به دنبال شکل های نامنظم آن ها باشد. پرستار سالمند باید از بیمار بپرسد که آیا هر یک ازخال هایشان بزرگتر شده اند و یا تغییر رنگ داده اند؟

در صورت مثبت بودن جواب، لازم است ارزیابی های بیشتری توسط یک متخصص مراقبت های اولیه یا یک متخصص پوست انجام شود. یک پرستار سالمند باید به یاد داشته باشد که قرار گرفتن بیش از حد در معرض افتاب، باعث تغییرات ناشی از پیری میشود و ممکن است حتی به سرطان پوست مانند ملانوما بیانجامد.

پرستار سالمند باید زخم های فشاری را بررسی کنید. طبق گزارش مشاوره ی پانل، میزان زخم در بیمارستان ها از ۱۰% تا ۱۸%، در مراقبت های بلند مدت از ۲٫۳% تا ۲۸% و در شرایط مراقبت در خانه از ۰% تا ۲۹% تغییر میکنند. زخم های شدید در سینه، پاشنه و استخوان ران بیشتر شایع میباشد.

اکثر کارشناسان معتقداند که این زخم ها قابل پیشگیری میباشند و معمولا از کاهش تحرک و فعالیت بدنی، مصرف ناکافی کالری و عدم پرهیزکاری ناشی میشوند. مرکز درمانی سالمندان و مستندان (CM)  دیگر هزینه های درمانی مربوط به بیمارستان برای زخم های فشاری را پرداخت نمیکنند، بنابراین پزشکان باید بتوانند به سرعت این زخم ها را تشخیص دهند و راهبردهای پیشگیرانه را اجرا کنند.

ارزیابی مو توسط پرستار سالمند:

کاهش تولید ملانین بر اثر پیری، موجب کم رنگ شدن موها و در نهایت خاکستری شدن آن ها میشود. همچنین در اثر پیری بسیاری از افراد مسن تر موهایشان را از دست می دهند. بستر عضلانی پوست  نیز با افزایش سن کاهش می یابد و الگوهای ریزش مو تغییر می کند. بعضی از مردان به علت ژنتیکی به طاسی مبتلا هستند و ممکن است موهایشان را در سنین کمتر از دست بدهند.

ارزیابی ناخن ها توسط پرستار سالمند:

صرف نظر از سن بیمار، سطوح ناخن معمولا صاف و یا کمی منحنی هستند . به رنگ، طول، و پاکیزگی آنها توجه کنید. ناهنجاری ها را بررسی کنید. به عنوان مثال، کلوبینگ ممکن است اختلال قلبی یا ریوی را نشان دهد؛ حفره و خطوط متقاطع ممکن است بیماری عروق محیطی، نارسایی شریانی یا دیابت را نشان دهند. شکنندگی ممکن است از کاهش تولید عروق باشد، در حالی که ناخن های زرد یا قهوه ای ممکن است نشان دهنده ی عفونت قارچی باشد.

پرستار باید از یافته های ارزیابی خود برای تهیه یک برنامه موثر مراقبت استفاده کند، به طوری که بر مداخلات مناسب و مراقبت های سلامتی و خدمات پشتیبانی متمرکز باشد. نظارت مستمر از طریق پیگیری معمول به پرستار سالمند امکان می دهد که برنامه را به صورت مورد نیاز تغییر دهید. اگر یافته های ارزیابی بیمار غیر طبیعی باشد، مشاوره با پزشک یا سایر پرستاران سالمند را در نظر بگیرید. تدوین شده در قاب چاریتی

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 218 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، مقالات تاريخ : 26 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.