پرستاری کودک و سالمند ورزش و سلامت مغز - موسسه پرستاری قاب چاریتی

ورزش و سلامت مغز : بسیاری از ما می دانیم که ورزش برای ما مفید است. هر بار که سال جدید شروع می شود، ما با اطلاعاتی در مورد اهمیت یک رژیم ورزشی منظم برای لاغر، تناسب اندام و سالم ماندن بمباران می شویم. درست است که ورزش به پیشگیری از چاقی، فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ کمک می کند. اما بدن متناسب می تواند به معنای داشتن ذهن متناسب نیز باشد. فقط مدیتیشن ذهنی نیست که مغز شما را حفظ می کند، ورزش بدنی همچنین می تواند سلامت مغز شما را بهبود بخشد، به طوری که با افزایش سن می توانید از نظر ذهنی قوی بمانید. در ادامه این نوشته از وب سایت قاب چاریتی به بررسی ورزش و سلامت مغز می پردازیم.

ورزش و سلامت مغز

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد داشتن یک زندگی فعال می تواند حافظه و توانایی یادگیری را بهبود بخشد. ورزش منظم می تواند به به تاخیر انداختن زوال شناختی مرتبط با افزایش سن، کاهش خطر زوال عقل و کمک به تقویت خلق و خو و پیشگیری از افسردگی کمک کند. خصوصا برای افراد سالمند این مسئله بسیار مهم می باشد. شما می توانید با استخدام پرستار سالمند به مدیریت شرایط بپردازید و برای ورزش و سلامت مغز افراد اقدام کنید.

ورزش و یادگیری

ورزش منظم و مداوم می تواند یادگیری و حافظه را تقویت کند، عملکرد را بهبود بخشد و در برابر کوچک شدن مغز با افزایش سن محافظت کند. برای ایجاد تفاوت نیازی به دویدن ماراتن ندارید، در تحقیقات ثابت شده است که ورزش متوسط ​​بیشترین فایده را دارد. با این حال حفظ آن مهم است، فعالیت منظم کلیدی است. در یک مطالعه، افرادی که سه بار در هفته ورزش می کردند کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند.

ورزش و سلامت مغز – سکته مغزی

ثابت شده است که فعالیت بدنی خطر ابتلا به سکته را کاهش می دهد. سکته های کوچک یا انفارکتوس می تواند به مغز آسیب برساند و بر حافظه و عملکرد تأثیر بگذارد. این به عنوان زوال عقل عروقی شناخته می شود که دومین علت شایع زوال عقل است. ورزش هوازی می تواند از دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و سایر بیماری های قلبی عروقی که همگی از عوامل خطر سکته هستند جلوگیری کند. همچنین شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد تمرینات قدرتی عضلانی نیز می‌تواند اثر محافظتی داشته باشد.

ورزش و خلق و خو

ورزش از بدن و ذهن ما در برابر استرس های روانی محافظت می کند. به سوزاندن هورمون‌های استرس کمک می‌کند، حواس‌پرتی را از مشکلات دور می‌کند و به ما کمک می‌کند تا شب خوب استراحت کنیم.

ورزش باعث تحریک ترشح هورمون های حس خوب بدن یعنی اندورفین می شود. اینها درد را تسکین می دهند، حس خوبی را ایجاد می کنند و به ما کمک می کنند خواب مورد نیاز خود را داشته باشیم. ورزش همچنین باعث افزایش سطح پیام رسان شیمیایی سروتونین در مغز می شود.

سروتونین بر خلق و خو تأثیر می گذارد، در واقع داروهای ضد افسردگی مانند پروزاک با افزایش سطح سروتونین بدن کار می کنند، بنابراین ورزش می تواند به عنوان یک ضد افسردگی عمل کند.

تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که ورزش می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و افسردگی و اضطراب را کاهش دهد. افسردگی در افراد مسن بسیار شایع تر است، تأثیر قابل توجهی بر سلامت، رفاه و کیفیت زندگی دارد و ورزش را به یک نکته مهم برای افراد مسن تبدیل می کند.

چه نوع ورزشی مناسب است؟

همانطور که اشاره کردیم ورزش و سلامت مغز بسیار با هم ارتباط دارند. اما چه ورزش هایی در این زمینه مناسب هستند؟ فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و ایروبیک می‌توانند ضربان قلب و پمپاژ خون را افزایش دهند و سلامت مغز و بدن را بهبود بخشند.

پیلاتس، تای چی و یوگا می توانند تعادل، انعطاف پذیری و قدرت هسته را بهبود بخشند، تحرک را بهبود بخشند و به جلوگیری از سقوط کمک کنند.

ساخت و حفظ توده عضلانی با تمرینات مقاومتی برای عملکرد مغز و بدن مهم است. مطالعات نشان داده است که افراد با عضلات پا قوی‌تر با افزایش سن، سلامت مغز و عملکرد شناختی بهتری دارند. محققان کینگز لندن کشف کردند که قدرت پا بزرگترین عامل تأثیرگذار بر عملکرد فلز است. آنها معتقدند که: “قدرت پاها نشانگر نوع فعالیت بدنی است که برای مغز شما مفید است.”

سخن آخر

در این نوشته از وب سایت موسسه پرستاری قاب چاریتی ما ورزش و سلامت مغز را بررسی کردیم. افزایش سن می تواند بیماری، درد و ناتوانی را به همراه داشته باشد. همه اینها می تواند توانایی شما برای ورزش کردن را محدود کرده و بر اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد. با این حال، هر کوچک کمک می کند. حتی شرکت در مقادیر کم ورزش می تواند به تاخیر انداختن زوال عقل و بهبود عملکرد و تقویت سلامت مغز کمک کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 31 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها