پرستاری کودک و سالمند پروتز دست سیلیکونی و قابل حرکت، چگونه جایگزین دست قطع شده می شود؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

پروتز دست مصنوعی چیست؟ پروتز دست سیلیکونی و قابل حرکت چگونه جایگزین دست قطع شده می شود؟ افرادی که به علت تصادف، فعالیت های ورزشی، نوروپاتی دیابتی یا سایر دلایل، دچار قطع عضو در ناحیه دست شده اند، به دنبال روشی برای ترمیم یا جایگزین کردن دست هستند. در برخی مواقع امکان پیوند وجود نداشته و بهترین راه، سفارش و تهیه پروتز دست می باشد. اگر شما یا نزدیکانتان دچار این مشکل شده اید و به فکر تهیه پروتز دست هستید، تا آخر این مطلب ما را همراهی کنید تا در این راه بهترین نتیجه را کسب نمایید.

پروتز دست

انواع پروتز دست

سالانه تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان به دلایلی مانند عفونت، تصادف، سرطان و … دچار قطع عضو دست می شوند. برخی از افراد تصور می کنند که با از دست دادن بازو یا بخشی از دست، استقلال فردیشان از بین رفته و دیگر قادر به انجام امور شخصی خود نمی باشند. همچنین ممکن است قطع عضو سبب حس نا امیدی و افسردگی در فرد شود. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه بوده و امروزه با پیشرفت علم، به وسیله پروتز دست بخشی از توانایی حرکت دست باز خواهد گشت و موجب بهبود عملکرد و افزایش اعتماد به نفس خواهد شد. در ادامه انواع دست مصنوعی را شرح خواهیم داد تا در انتخاب پروتز دست مناسب خود دچار مشکل نشوید.

هر فرد با توجه به نیاز و بودجه ای که دارد، قادر به سفارش پروتز دست می باشد. از انواع پروتز، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

پروتز الکتریکی دست و انگشت پا:

یکی از بهترین انتخاب ها برای افرادی که دچار قطع عضو قسمتی از دست شده اند و نیاز به بازیابی کنترل انگشتان خود دارند، پروتزهای مایوالکترلیک می باشد. طراحی این نوع پروتز برای افرادی با فعالیت های جسمانی سبک تا متوسط است. طبیعی بودن این نوع پروتز و شباهت زیاد به بازو و دست، آن را گزینه مناسبی برای رفع مشکل قطع عضو کرده است.

پروتز الکتریکی با استفاده از امواج عضو باقیمانده به کنترل اعصاب کمک می نماید و در آن نیازی به بندهای مخصوص نیست. در کنار ویژگی های متعدد و فوق العاده عالی و کاربردی این نوع پروتز، مشکلاتی نظیر قیمت بالای آن، نیاز به شارژ شدن باتری و طولانی بودن مدت زمان سازگاری و آشنایی با پروتز برای متقاضیان وجود دارد که البته با کمک متخصص می توان مدت زمان آشنایی با کارکرد پروتز دست را کاهش داد.

پروتز دست و انگشت مصنوعی که با استفاده از انرژی بدن کار می کنند:

اگر بخواهیم یکی از بادوام ترین، قوی ترین و بهترین پروتز دست را معرفی کنیم، قطعا پروتز دستی است که با کمک انرژی بدن قادر به کار کردن می باشد. جهت بهبود عملکرد قربانیان حوادث، برخی از شرکت ها و کلینیک ها اقدام به تولید این گونه از پروتزها می کنند.

پروتز انگشت مصنوعی که به کمک سیم مخصوص قادر به کار کردن است:

نوعی از پروتز انگشت، توسط سیم های نایلونی قابل کنترل هستند. به کمک یک بند مخصوص این نوع پروتز را به دور مچ متصل می کنند. با چرخاندن انگشت یا مچ دست، انگشت مصنوعی خم خواهد شد. افرادی که به پروتزی با پایداری و قدرت بیشتری نیاز دارند، می توانند پروتز ساخته شده با تیتانیوم را سفارش دهند.

انگشت های بیومکانیکی:

اگر پس از قطع عضو بخشی از انگشت شما باقی مانده باشد، با استفاده از آن می توان حرکات چرخشی پروتز انگشت مصنوعی را کنترل نمود. این گونه از پروتزها به شما امکان این را می دهند که به راحتی به انجام امور روزمره و کارهای خود بپردازید. انگشت های بیومکانیکی شما را به زندگی عادی پس از جراحی قطع عضو باز می گردانند. کلینیک های ساخت پروتزهای مصنوعی همه تلاش خود را به کار خواهند برد تا شما بتوانید قدرت دست و انگشتان خود را مانند قبل به دست بیاورید.

انگشت و شست متحرک:

این نوع پروتز هم برای انگشتی که به طور کامل قطع شده است و هم انگشت قطع شده به صورت جزئی کاربرد دارد. ساخته شدن این پروتزها از تیتانیوم، این امکان را به فرد می دهد که به راحتی اشیا را برداشته و به انجام امور بپردازید.

پروتز منفعل کارکردی دست:

این پروتز قطعات متمرکز را دارا نمی باشد، اما در حمل کردن و هل دادن اشیا کارایی دارد. ساختار این پروتز فلزی بوده و با روکشی از جنس سیلیکون یا کائوچو پوشیده شده است. برای افرادی که انگشت یا دست خود را از دست داده اند، این نوع پروتز قابل استفاده می باشد.

پروتز دست سیلیکونی

افرادی که به قطع عضو دچار شده اند، می توانند با استفاده از پروتز دست سیلیکونی، علاوه بر بهبود نقص، به زیباتر کردن ظاهر نیز کمک نمایند. یکی از بهترین متریال هایی که جهت ساخت پروتز دست مورد استفاده قرار می گیرد، سیلیکون است. سیلیکون دارای خاصیت ارتجاعی بوده و با استفاده از آن، می توان پروتزی مطابق با عضو سالم را تهیه نمود. طراحان با تجربه پروتز سیلیکونی دست، با کمک فرد و در نظر گرفتن رنگ، بافت و شفافیت پوست دست سالم، پروتزی کاملا طبیعی را به فرد تحویل خواهند داد.

قیمت پروتز دست

نقص عضو ممکن است در دو بخش آرنج به پایین و آرنج به بالا رخ بدهد که با پیشرفت تکنولوژی انواع مختلفی از پروتزها توسط کلینیک برای افراد ساخته و در اختیار افراد قرار داده می شود به گونه ای که فرد به مانند قبل به فعالیت های خود می پردازد. عوامل مختلفی قیمت نهایی پروتزها را تعیین می کنند که موارد زیر از جمله این عوامل هستند.

  • مساحت ناحیه قطع شده: وسعت اندام قطع شده، یکی از موثرترین عوامل برای تعیین قیمت پروتز دست می باشد. افرادی که بخش بیشتری از اندام خود را از دست داده اند، به یک پروتز کارآمد و کاربردی تر نیاز دارند، در نتیجه برای تهیه و سفارش آن باید هزینه بیشتری را پرداخت نمایند.
  • متریال به کار رفته در ساخت پروتز: امروزه با ورود متریال های مختلف به دنیای پروتزها، پروتوزیست ها قادر به ساخت پروتزهای منحصر به فرد و مشابه بدن هستند. جهت خرید این گونه از پروتزها، باید مقدار بیشتری هزینه کنید.
  • نوع پروتز انتخابی: عامل تعیین کننده دیگر در قیمت پروتز، نوع پروتز انتخابی می باشد. برخی از افراد روزانه از دست خود کار زیادی نمی کشند و به یک پروتز ساده و معمولی نیاز دارند که نسبت به افراد با فعالیت روزانه بیشتر، هزینه کمتری را باید پرداخت نمایند.

عواملی نظیر تکنولوژی ساخت پروتز (مکانیکی، ساده، برقی)، شرکت سازنده پروتز، نوع حرفه بیمار، ثابت یا متحرک بودن پروتز، از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت پروتز می باشند.

پروتز دست مصنوعی

نحوه ساخت پروتز دست مصنوعی

با توجه به پیشرفت هایی که امروزه در حیطه پزشکی ایجاد شده است، پروتزهایی با استفاده از متریال های متنوع و با روش های نوین ساخته می شوند که عملکرد مشابهی با دست فرد دارند. نسبت به طول دوره بهبودی، ۲ هفته پس از جراحی می توان خدمات پروتز را شروع کرد.

هنگامی که بیمار به متخصص پروتز مراجعه می کند، متخصص تحت یک فرآیند دقیق، به ارزیابی یک اندام قطع شده می پردازند. متخصص پروتز نسبت به شرایط هر فرد، بهترین ابزار و روش را در ساخت پروتز به کار می برد. برخی از پزشکان از قالب های گچی و فیزیکی به جای تصویر برداری سه بعدی و دیجیتال استفاده می کنند، زیرا با انجام این کار متوجه برجستگی استخوان، تراکم های مختلف و نوروما خواهند شد. پس از آن پزشک سوکت تست را برای آزمایش راحتی و دامنه حرکتی می سازد (انجام این مرحله از اهمیت بالایی یرخوردار است). بعد از مرحله سوکت تست، تیم ساخت پروتز اقدام به ساخت الیاف کربن قطعی برای شما می کند. در این مرحله آموزش های اولیه جهت استفاده از پروتز به شما داده می شود. نسبت به انتخاب کلینیک می توانید از پشتیبانی طولانی مدت متخصصان بهره ببرید.

بهترین کلینیک سفارش پروتز دست مصنوعی

پروتز دست و آرنج به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته، باید دارای ویژگی ها و قابلیت هایی باشد که به شخص دریافت کننده کمک کنند تا بتواند به بهترین شکل فعالیت های شخصی و اجتماعی خود را ادامه دهد. مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با ۱۰ سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره ۲۲۶۷۴۳۷۴ -۰۲۱ در ارتباط باشید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 213 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 16 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.