پرستاری کودک و سالمند  بررسی دقیق مهم‌ترین دلایل ریزش مو در مردان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

ریزش مو در مردان یا طاسی با الگوی مردانه با عنوان آلوپسی آندروژنیک نیز شناخته می‌شود. داشتن موهای پرپشت در زیبایی ظاهری افراد نقش مهمی دارد. ریزش مو در مردان ممکن است به تدریج و یا به صورت ناگهانی رخ دهد که این موضوع فرد را از نظر روحی نیز درگیر می‌کند و موجب افسردگی و کاهش اعتماد به نفس او خواهد شد. یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو وراثت است که بیش از نیمی از مردان بالای ۵۰ سال را درگیر می‌کند. ریزش مو در مردان دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است.

  1. تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین‌های مختلف به ویژه ویتامین‌های گروه ب و نیاسین و بیوتین.
  2. مبتلا شدن فرد به برخی بیماری‌ها مانند بیماری سرطان، تیروئید و مصرف داروهای خاص.
  3. عوامل وراثتی که به طور معمول موجب شروع ریزش مو از دوره نوجوانی می‌شود.
  4. افزایش هورمون دی هیدروتستوسترون در مردان از مهم‌ترین دلایل ریزش مو تلقی می‌گردد.
  5. فشار روحی و استرس بیش از حد که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد.
  6. برقراری رابطه جنسی بیش از حد که در واکنش‌های بیوشیمیایی و هورمونی تاثیر مستقیم دارد و موجب تشدید ریزش مو خواهد شد.

بیماری لوپوس و ریزش موی شدید

 لوپوس از بیماری‌های خود ایمن است که به طور مستقیم به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و موجب آسیب در نقاط مختلف بدن می‌شود. با درگیری اعضای مختلف بدن، فرد دچار کم خونی شده در نتیجه ریزش موی شدید را به همراه دارد. ریزش مو در فردی که به بیماری لوپوس مبتلا شده است می‌تواند با مصرف دارو و کنترل بیماری به مرور زمان رفع شود. برخی داروهای تجویزی برای درمان لوپوس ممکن است با عارضه جانبی به صورت ریزش مو همراه باشند.  اگرچه که همه افراد مبتلا به لوپوس ریزش مو را تجربه نمی‌کنند اما ممکن است متوجه نازک شدن موها یا شکنندگی آنها شوند. اگر لوپوس باعث ایجاد زخم یا ضایعاتی در روی پوست سر شود اغلب به فولیکول مو آسیب رسانده و ریزش موی دائمی را به همراه خواهد داشت.

اثرات کم کاری تیروئید بر ریزش مو

زمانی که کارکرد غده تیروئید در تعادل نباشد عملکرد این غده مختل شده و موجب ایجاد مشکلات مختلفی در بدن فرد می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها ریزش مو است. با توجه به این که غده تیروئید موجب تولید هورمون‌‌های مختلفی در بدن می‌شود و سوخت و ساز چربی‌ها و قندهای بدن از این طریق صورت می‌گیرد با اختلال در عملکرد این سیستم و کم کاری تیروئید تولید هورمون دچار اختلال شده و موجب خشکی موی سر و ریزش مو خواهد شد. برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری‌های تیروئید ممکن است سبب نازک شدن مو شوند.

درمان کم کاری تیروئید با مراجعه به پزشک متخصص و مصرف دارو و پیگیری مداوم موجب کاهش ریزش مو شده و در درمان آن به طور مستقیم تاثیرگذار است. البته باید توجه داشت که ریزش مو ناشی از تیروئید موقتی است.

اثرات شیمی درمانی

ریزش مو در فرد مبتلا به سرطان امری طبیعی است که فرد باید با این واقعیت مواجه شود. مصرف داروهای قوی که از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کنند ممکن است موجب ضعیف شدن بدن و ریزش موی سر و دیگر نواحی بدن شوند. متاسفانه این داروها به سایر سلول‌های در حال رشد بدن نیز حمله می‌کنند که سلول‌های ریشه مو نیز در این دسته قرار می‌گیرند. ریزش موی سر و دیگر نواحی بدن بین فاصله زمانی دو تا چهار هفته از شروع فرایند درمان بیماری آغاز می‌شود که ممکن است ریزش مو یکباره یا به تدریج اتفاق بیفتد. دزهای مختلف داروهای تجویز شده ممکن است منجر به نازک شدن تار مو تا طاسی کامل شود.

تاثیر استرس بر ریزش مو

استرس در افراد بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد و می‌تواند نتیجه درگیر شدن فرد به برخی از بیماری‌ها مانند افسردگی، کم خوابی یا خوابیدن بیش از حد و اضطراب باشد. جالب است بدانید زمانی که فرد دچار استرس می‌شود فولیکول‌های مو که نقش مهمی در رشد مو دارند وارد مرحله استراحت می‌شوند و این امر موجب ریزش موی فرد خواهد شد. ریزش مو بر اثر استرس به طور دائمی نیست و با برطرف شدن این مشکل موها به طور مجدد شروع به رشد می‌کنند. با انجام ورزش به طور منظم، گوش دادن به موسیقی، تمرین یوگا، مدیتیشن و خواب کافی می‌توانید اثر استرس را کم کنید.

نکات مهم برای پیشگیری از ریزش مو در مردان

  1. برای پیشگیری از ریزش موی مردان رعایت موارد زیر ضروری است.
  2. داشتن خواب کافی
  3. داشتن تغذیه مناسب و تامین ویتامین‌های بدن
  4. عدم مصرف دخانیات
  5. کاهش استرس
  6. رعایت بهداشت فردی و استفاده از شانه، حوله و کلاه شخصی
  7. اجتناب از کشیدن یا پیچاندن مو

روش‌های درمان سریع ریزش مو در مردان

روش‌های درمان ریزش مو در مردان با استفاده از دو روش خانگی و پزشکی امکان‌پذیر است. استفاده از روش خانگی با کاربرد مناسب روغن‌های جوجوبا، آب پیاز، سرکه سیب، تخم مرغ و بسیاری از ماسک‌های طبیعی دیگر می‌تواند مفید واقع شود. با مصرف مدام این ماسک‌های خانگی می‌توانید شاهد کاهش ریزش موی خود باشید.

درمان پزشکی شامل ترکیبی از داروها، پمادها و شامپوها است. شانه‌های لیزری شکل جدیدی از درمان برای ریزش مو هستند و ادعا می‌شود در این روش، نور متمرکز برای تحریک فولیکول مو استفاده می‌شود که در نهایت موجب تقویت و رشد مو خواهد شد. البته تمامی روش‌‌های خانگی و پزشکی ارائه شده مستلزم صرف مدت زمان مشخصی برای رویش مجدد مو است. در اغلب موارد ممکن است موهایی که دچار ریزش شده‌اند با ابن روش‌های درمانی رشد مجدد نداشته باشند. اگر به دنبال راه حلی سریع برای درمان ریزش مو هستید کاشت مو از نوین ترین و سریع‌ترین روش‌های درمانی پزشکی است. با کاشت مو تمامی موهایی که دچار ریزش شده است به طور مجدد رشد می‌کنند و اعتماد به نفس و زیبایی به فرد باز می‌گردد.

کاشت مو

مراکز تخصصی کاشت مو با همراهی پزشکان فوق تخصص در زمینه جراحی پلاستیک و زیبایی، کاشت مو طبیعی سر را با هزینه‌ای مناسب و اثری ماندگار در محیطی کاملا بهداشتی و استریل شده انجام می‌دهند. کاشت موی طبیعی با تراکم بالا در نتیجه موهایی پرپشت و زیبا را برای فرد به همراه خواهد داشت. مراحل پیوند شامل برداشتن فولیکول‌های مو از پشت سر است و زیر نظر متخصصین حرفه‌ای بدون این‌که اثری از جای برش مشخص باشد با به کارگیری شیوه‌های نوین کاشت مو انجام می‌شود.

طول مدت ماندگاری کاشت مو چقدر است؟

کاشت مو از جدیدترین روش‌های جراحی است که منظور درمان ریزش مو و طاسی رواج یافته است. در این روش درمانی موهای جدیدی که کاشته می‌شوند با یک ریزش اولیه همراه هستند که این امر کاملا طبیعی است  و پس از آن موهای جدیدی که شروع به رشد می‌کنند به طور دائمی ماندگار هستند.

دوران نقاهت و بهبودی پس از کاشت مو

به دلیل تزریق داروهای مسکن به هنگام انجام کاشت مو لازم است مراجعه کننده فردی را به عنوان همراه داشته باشد. جهت افزایش سرعت بهبودی فرد پس از کاشت مو نیاز است بیمار به مدت پنج روز استراحت کند و از انجام فعالیتهای سنگین خودداری نماید. علاوه بر این از شستن موها در روزهای نخست خودداری شود و از انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزد. از آنجایی که پس از جراحی، پوست سر ممکن است حساس شود برای چند روز مصرف داروهای مسکن ضرورت دارد. در ضمن داروهای ضد التهاب و آنتی‌بیوتیک نیز توسط پزشک تجویز خواهد شد.

مراحل رشد مو پس از کاشت مو

 موهایی که جدید کاشته شده‌اند به تدریج و با طی چرخه مخصوص در طول ۲ تا ۳ هفته پس از کاشت می‌ریزند. پس از آن با یک دوره استراحت رشد کرده و این فرایند به طور یکباره اتفاق نمی‌افتد. پس از کاشت مو برخی از تار موها شروع به ریزش می‌کنند و پس از گذشت دو تا سه ماه موهای جدید زیر پوست جوانه می‌زنند و با گذشت چهار تا شش ماه در صد بالایی از موها رشد خواهند کرد. پس از گذشت یک سال از زمان کاشت، موهای فرد به طور کامل رشد کرده و پرپشت و ماندگار خواهند بود.

معرفی مرکز مورد تایید وزارت بهداشت برای کاشت مو

کاشت مو از روش‌های دائمی و ماندگار برای رشد مجدد موها است که این روش درمانی نوین باید زیر نظر متخصصین باتجربه و حرفه‌ای در مراکز معتبر که مورد تایید وزارت بهداشت هستند انجام شود. بدین ترتیب در صورت بروز هرگونه مشکلی می‌توان روال قانونی را طی کرد. کلینیک رز یکی از مراکز معتبر در زمینه کاشت مو دارای تاییدیه وزارت بهداشت است. با مراجعه به این مرکز می‌توانید مشاوره‌های لازم را جهت کاشت مو دریافت کنید و متوجه شوید که آیا کاندید مناسبی برای پیوند مو هستید یا خیر. روش‌های مورد استفاده در این کلینیک با دستگاه‌های پیشرفته رضایتمندی مشتریان را هدف کار خود قرار داده است.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/317036#Causes-of-male-baldness

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 207 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 2 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها