پرستاری کودک و سالمند تزریقات در منزل - موسسه پرستاری قاب چاریتی

در ده های اخیر بخاطر خیلی از معضلات شهری مانند ترافیک،  شلوغ بودن مراکز بهداشتی و درمانگاه ها و وجود اپیدمی کرونا خیلی از خدمات پزشکی و پرستاری در منزل و توسط مؤسسات و شرکت های خدماتی پزشکی و پرستاری صورت می گیرند. از جمله ویزیت بیمار، پرستاری از بیمار و دیگر موارد … . از جمله خدماتی که در منزل صورت می پذیرد نزریقات می باشد‌. در مقاله پیش رو از وب سایت قاب چاریتی در مورد تزریقات در منزل توضیحاتی خواهیم داد‌.

خدمات پزشکی در منزل

همانگونه که گفتیم بنابر دلایل و وضعیت های بوجود آمده خیلی از وقت ها انجام خدمات پزشکی بهتر است در منزل صورت پذیرد. البته ذکر این نکته هم ضروری است که انجام این خدمات حتما توسط کارشناس و پرستار متخصص امر صورت می گیرد. در این مورد شرکت ها و مؤسساتی هستند که این افراد را به استخدام خود در آورده و این امور توسط آنها انجام می پذیرد. این خدمات شامل مواردی مانند پرستار بیمار، شستشو و تعویض باند بیمارانی که دارای زخم بستر و یا موارد اینچنینی هستند. در ادامه در مورد تزریقات در منزل توضیح خواهیم داد.

تزریقات در منزل

تزریقات کلا به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • تزریقات زیرجلدی که معمولا برای تست دارو از این روش استفاده می شود.
  • سطح میانی که این گونه تزریقات بیشتر در بالای بازو، کتف و بالای سینه مورد استفاده دارند و برای تزریق واکسن می باشد.
  • نوع سوم تزریقات زیرجلدی مربوط به زمانی می باشد که بخواهیم دارو به صورت آهسته و آرام آرام جذب بدن گردد و بیشتر در قسمت ران و تهتانی بدن استفاده می گردد.

تزریقات در منزل به صورت وریدی

در مواقعی به کارگرفته می شود که بخواهیم از این طریق غذا وارد بدن بیمار گردد و از طریق رگ مواد غذایی و دارویی را وارد بدن می کند.

تزریقات عضلانی

بیشترین نوع تزریقات در منزل می باشد. از این روش زمانی استفاده می گردد که دارو جذب گوارشی نداشته باشد. اگر شما پرستار بیمار هستید، با این مدل تزریقات آشنایی دارید. اما باید دقت کنید که تمام گزینه های دارویی به دقت رعایت شده باشند.

انواع تزریقات در منزل

این تزریقات شامل انواع مختلفی می باشد که عبارتند از:

انواع تزریقات در منزل

  • تزریق آمپول و دارو
  • وصل سرم های مختلف
  • تزریق بر اساس نسخه پزشک
  • انجام تزریق بر اساس درخواست شخصی مانند تزریق آمپول های تقویتی
  • تزریق ویژه کودکان در منزل

و دیگر انواع تزریقات.

نکته اصلی و اساسی در تمامی این موارد انجام این کار توسط افراد متخصص و کارشناسان آموزش دیده این امر می باشد. اگر شما دارویی دارید که نیاز به تزریق در منزل دارد، حتما این کار را به متخصصین امر واگذار کنید. افرادی که مشغول به تزریقات هستند تمامی موارد را به دقت می دانند. از این رو مشکلی در زمینه های مختلف دارویی و تزریق پدید نمی آیند. خصوصا اگر فردی با سن بالا نیاز به داروی تزریقی دارد، حتما با مشورت پرستار سالمند این کار را انجام دهید.

نکات مهم تزریق در خانه

نکاتی که هنگام تزریقات در منزل بایستی رعایت گردد عبارتند از:

  • پرستاری که مسئول تزریق در منزل می باشد بایستی تمامی وسائل مربوط به تزریق در منزل را همراه خود داشته باشد. وسایلی مانند سرنگ، سر سوزن، انژیوکت و دیگر وسائل که همگی بایستی به صورت بسته بندی و استریل شده باشند.
  • برای انجام برخی تزریقات در منزل وجود نسخه و دستور پزشک ضروری می باشد.
  • رعایت کلیه موارد بهداشتی هنگام تزریقات
  • در صورتی که بیمار چند تزریق داشته باشد بایستی محل تزریق تغییر کند و با فاصله زمانی صورت پذیرد.
  • برخی از داروها که ممکن است ایجاد حساسیت کند حتما بایستی تست ضد حساسیت گرفته شود حتی روزانه و تکراری.

اگر تزریق به دقت صورت گیرد مشکلی پدید نمی آید. اما این دقت مستلزم رعایت موارد بالا و سایر نکات مهمی است که فرد به عنوان تزریق کننده باید از آن ها مطلع باشد.

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی روند تزریقات در منزل پرداختیم.  نکته آخر این که اگر قصد تزریقات در منزل را دارید حتما از طریق مؤسسات بهداشتی و خدماتی که با مجوز این کار را انجام می دهند اقدام کنید. در نهایت اگر بیمار دارای ناراحتی خاصی مانند صرع یا حساسیت می باشد حتما پرستار مربوطه را مطلع کنید

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 150 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 26 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها