پرستاری کودک و سالمند  در کلینیک ترانسپلنت چگونه کاشت مو بدون جراحی انجام می‌شود؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

کاشت مو یک فرآیند پزشکی است که سال‌هاست در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف آن رشد مجدد موها از ریشه به منظور رهایی از ریزش مو و الگوی طاسی است. حال به این سؤال پاسخ می‌دهیم که کاشت مو چگونه انجام می‌شود؟

بیمار معمولاً در “کلینیک ترانسپلنت” یا در مطب پزشک متخصص این نوع کاشت مو بدون جراحی را تجربه می‌کنند و پروسه کاشت مو اغلب ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد و در برخی موارد ممکن است زمان بیشتری طول بکشد. غالباً بیمار ۲ تا ۵ روز پس از پیوند می‌تواند دوره ریکاوری خود را سپری کرده و به زندگی عادی خود بازگردد و ۲ تا ۳ هفته پس از پیوند، موهای کاشته شده می‌ریزند تا موهای جدید در جای خود رشد کنند. ممکن است ۶ تا ۹ ماه طول بکشد تا بیمار نتایج مطلوب را به دست آورد.

مراحل کاشت مو در کلینیک ترانسپلنت چگونه است؟

کاشت مو یک روش جراحی است که ممکن است برای پر کردن نواحی خالی مو یا افزایش تراکم مو در نواحی تحت پوشش موهای نازک استفاده شود

 فرآیند مراحل کاشت مو در اغلب موارد در ابتدا به بیمار بی حسی موضعی تزریق می‌شود، جایی که جراح ماده بی حسی را تزریق می‌کند تا ناحیه‌ای ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر زیر پوست سر بی حس است. جراح پوست سر را به خوبی برای از بی رفتن آلودگی‌ها با تراشیدن آنها را تمیز می‌کند. جراح ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ایمپلنت کوچک با رباط پوستی کاشت می‌کند و تعداد و نوع کاشت‌های مورد استفاده به ماهیت مو، کیفیت و رنگ آن، همچنین ناحیه وسیعی که نیاز به کاشت خواهد داشت بستگی دارد. مراحل کاشت مو به شرح زیر است.

مشاوره رایگان قبل از کاشت مو

هر بیمار در مرکز کاشت مو باید با یک پزشک متخصص در مورد کاشت مو مشاوره فردی داشته باشد تا مشخص شود آیا او کاندید مناسبی برای کاشت مو است یا خیر؟ در جلسه مشاوره، پزشک به نگرانی‌های بیمار در مورد ریزش مو، سابقه پزشکی دقیق گوش داده و پاسخ می‌دهد و در مورد انتظارات آنها نسبت به نتیجه کاشت مو می‌پرسد. بیمار در جلسه مشاوره فرصت‌های زیادی برای پرسیدن سؤالاتی در مورد ریزش مو و بهترین راه برای درمان آن خواهد داشت، همچنین میزان ماندگاری تزریق چربی باید بداند.

در طول مشاوره، پزشک پوست سر بیمار را با استفاده از یک وسیله سنج ویدئویی بررسی می‌کند، دستگاهی که به پزشک اجازه می‌دهد تا ببیند کدام فولیکول‌های جداگانه برای پیوند مناسب هستند. این دستگاه به یک مانیتور کامپیوتر متصل است تا بیمار بتواند در حین معاینه پوست سر توسط پزشک تماشا کند.

برداشت فولیکول‌های مو

اولین قدم اصلی در کاشت مو استخراج و برداست واحدهای فولیکولی از ناحیه اهداکننده است. پزشک ابتدا مطمئن می‌شود که بیهوشی اثر کرده و بیمار راحت است، سپس فولیکول‌های مو را که قبلاً در پوست سر در ناحیه پشت سر به عنوان بانک مو شناسایی شده‌اند را مورد هدف قرار می‌دهد. فولیکول‌های مناسب برای استخراج با توجه به هدف و میزان نیاز ناحیه دریافت کننده به این فولیکول‌ها برداشت می‌شوند. فولیکول‌هایی که شامل ۲ تا ۳ تار مو هستند. در مورد فولیکول‌هایی که ۱ تا ۲ تار مو دارند، برای کاشت در خط جلوی مو مناسب هستند.

کاشت مو

بعد از مرحله قبلی و برداشت فولیکول‌ها آخرین مرحله از فرآیند کاشت مو، مرحله کاشت فولیکول‌ها در ناحیه دریافت کننده است. توزیع فولیکول‌های جدید در این نواحی بر اساس برنامه قبلی بر اساس تراکم موی مورد نیاز و مکان‌هایی که فولیکول‌ها را دریافت خواهند کرد، انجام می‌شود.

پس از استخراج تک تک فولیکول‌های مناسب از ناحیه اهداکننده، آن‌ها را در مایع مخصوصی نگهداری می‌کنند که تا زمان پیوند به فولیکول‌ها نشاط و فعالیت دهد. این مایع مواد حیاتی و فاکتورهای رشد فولیکول‌ها را حفظ می‌کند و آنها را از آسیب ناشی از عوامل مختلف مانند گرما و رطوبت محافظت می‌کند.

 تعداد فولیکول‌های مو به طور مستقیم در وهله اول به ناحیه طاسی و به نیاز بیمار بستگی دارد، از طرفی ناحیه اهداکننده مو نقش بسیار زیادی در تعیین تعداد فولیکول‌ها دارد، هر چه تعداد مو در ناحیه اهداکننده بیشتر باشد. است، پزشک می‌تواند فولیکول‌های بیشتر استخراج کند و سپس کاشت را انجام دهد. کاشت به صورت مرحله‌ای انجام شده و به طوری که هر مرحله ناحیه خاصی از پوست سر هدف قرار می‌گیرد.

فراموش نکنید که کاشت مو یک روش ساده است، اما نیازی به مراقبت‌های بعدی برای سپری شدن عوارض کاشت مو دارد؛ بنابراین بیمار پس از عمل می‌تواند استراحت کند و راحت بخوابد، سپس در روز بعد از عمل بدون مشکل به محل کار و سایر فعالیت‌ها برود.

کاشت مو طبیعی بهتر است یا مصنوعی؟

کاشت مو مصنوعی خلاف کاشت مو است که در آن موهایی که از همان بیمار برداشت شده‌اند کاشته می‌شوند. تکنیک موهای مصنوعی به استفاده از موهای مصنوعی یا طبیعی بسیار مهم است، اما از طرف دیگری به بیمار بستگی دارد تا مناطقی که تراکم موی پایینی دارند (نسبی مصنوعی) را بپوشاند. در برخی موارد ریزش موی شدید به منظور پوشاندن کل ناحیه طاسی (کاملاً مصنوعی) است. معمولاً از موهای مصنوعی به عنوان یک روش استفاده می‌شود، اما پوست سر باید به صورت دوره‌ای تراشیده شود، بنابراین برای اطمینان از چسبندگی مناسب و خوب، از چسب مخصوص استفاده شود.

اگرچه موهای مصنوعی در کوتاه مدت می‌تواند راه حل مناسبی برای پنهان کردن مشکلات ریزش مو باشد، اما باید در نظر داشت که به مرور زمان این موها خراب شده و نیاز به جایگزینی آن خواهد بود. استفاده از موهای مصنوعی، همچنین مستلزم تراشیدن و تمیز کردن مداوم ناحیه‌ای است که پوست سر به آن چسبیده است: این امر به نوبه خود منجر به ضعیف شدن موها و همچنین ابتلا به هیپوکسی به دلیل پوشش می‌شود. همچنین ممکن است به دلیل وجود چسب، پوست دچار واکنش‌های منفی یا حتی عفونت شود.

روش‌های کاشت مو طبیعی

کاشت مو اغلب با استفاده از فولیکول‌های موی واقع در پشت سر در ناحیه اهداکننده انجام می‌شود، اما متأسفانه در برخی موارد ناحیه اهداکننده ضعیف است و امکان برداشت آن امکان‌پذیر نیست، لیکن مشتری به استفاده از کلاه گیس یا کاشت موی مصنوعی متوسل می‌شود.

در کلینیک ترانسپلنت که یکی از مراکز کاشت مو در تهران است بیشتر افراد کاشت مو با موهای مصنوعی را نمی‌پسندند؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در پوست سر شود و ظاهر برای هرکسی مشخص است که مشتری برخلاف موهای طبیعی کاشت مو انجام داده است و به راحتی انجام می‌شود.

این فرآیند تقریباً بدون درد است و هیچ گونه خط اسکار دائمی ایجاد نمی‌شود و از آنجایی که از موهای خود بیمار استفاده می‌شود؛ اما در تکنیک کاشت مو از موهای خود بیمار استفاده می‌شود و طبیعی تر به نظر می‌رسد. علاوه بر این، نتیجه فرآیند کاشت مو مادام العمر باقی خواهد ماند. روش‌های کاشت مو طبیعی به شرح زیر است.

  • کاشت موی طبیعی به روش FUT
  • کاشت موی طبیعی به روش FIT
  • کاشت مو به روش SUT
  • کاشت مو به روش میکروگرافت
  • کاشت مو به روش Micro FIT
  • کاشت مو به روش ترکیبی
  • کاشت مو به روش BHT
  • کاشت مو به روش Super FUE
  • کاشت مو به روش DHI

بهترین روش کاشت مو

تکنیک‌های اساسی کاشت مو که در بین تمام متخصصان این رشته شناخته شده است، تکنیک‌ها کاشت مو توسط بسیار از متخصصان دلچسب است. شکی وجود نخواهد داشت که کاشت مو یک عمل جراحی ساده است که به جنبه‌های زیبایی بستگی دارد و نیاز به کیفیت خاصی با توجه به فولیکول‌های کاشته شده و سلامت آنها دارد. مرکز پزشکی همیشه باید اطمینان حاصل کند که نتایج خوبی شما دریافت می‌کنید که یکپارچگی پوست سر و فولیکول‌های استخراج شده و نحوه پیوند آنها را با کیفیت بالا حفظ می‌کند و به طور دقیق آنها را روی مناطق طاسی و موهای نازک توزیع می‌کند.

این کیفیت مورد نیاز تنها پس از تأیید اعتبار مرکز پزشکی، اعتبار آن و نتایج قبلی قابل پیش بینی است. به عنوان مثال، مرکز کاشت مو در تهران باید توسط بزرگترین موسسه اعتباربخشی برای جراحان کاشت مو در جهان، انجمن بین المللی جراحان کاشت مو، همچنین توسط وزارت بهداشت ایران و بسیاری دیگر از اعتبارنامه های پزشکی بین المللی معتبر باشد تا بتوان بر اساس مشخصات موهای سر بیمار بهترین روش کاشت مو را انتخاب کنید.

جمع بندی

رشد مو پس از کاشت از یک توالی خاص پیروی می‌کند. اگرچه زمان واقعی هر مرحله کاملاً متغیر است، اما به طور کلی برای اکثر بیماران حدود یک سال طول می‌کشد تا نتیجه نهایی کاشت مو را ببینند. در موارد نادر، ممکن است تا دو سال طول بکشد تا نتیجه زیبایی نهایی قابل مشاهده باشد.

مدت کوتاهی پس از جراحی، فولیکول‌های پیوند شده با ریختن موهای سر در زمان پیوند به شوک پیوند پاسخ می‌دهند. ممکن است موهای جدیدی از دست بروند، اما خود فولیکول‌ها در سلامت کامل باقی می‌مانند و تنها ۱۰ روز پس از جراحی به طور دائم در پوست سر ریشه می‌گیرند.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 288 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 12 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها