پرستاری کودک و سالمند زندگی سالم در دوران سالمندی - موسسه پرستاری قاب چاریتی

اگر بخواهیم دوران های مختلف زندگی را یک تقسیم بندی اجمالی کنیم دوران سالمندی را می توان با کیفیت ترین دوران زندگی نامید. اما به شرط آن که نحوه گذراندن و بهره برداری از این دوران و قدر اوقات عمر دراین دوران را بدانیم. با یک برنامه صحیح و بر اساس کسب تجربه هایی که در دوران گذشته بدست آورده ایم می توانیم حداکثر لذت را از زندگی سالم در این دوران یعنی سالمندی ببریم. در نوشته پیش رو از وب سایت قاب چاریتی راهکارهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که با مطالعه و به کارگیری آنها می توانید بهترین و زیباترین لحظات را برای خود فراهم کنید و از زندگی سالم در دوران سالمندی لذت ببرید.

راه هایی برای افزایش کیفیت زندگی سالم در دوران سالمندی

مهمترین اصل و گام اول در زندگی سالم در دوران سالمندی پذیرش مسائل مربوط به این دوران می باشد. چیزها و کارهای تحت کنترل خود را بپذیرید تا استرستان کاهش یابد. در راستای این اصل می توانید در گروهای حمایتی سالمندان شرکت کنید و وقت های اضافی خود را با دوستانتان سپری کنید. احساسات خود را کنترل کنید. بخصوص بعد از، از دست دادن شرایط جوانی، بهتر است با روش های درست با آن برخورد کنید. حتی اگر صلاح دانستید با مشاور خامواده مشورت کنید. در قبول و رعایت این اصل خودتان را دست کم نگیرید. اگر در کنار شما پرستار سالمند و یا پرستار بیمار زندگی می کند، بهتر است با او همکاری های لازم را داشته باشید.

اهمیت تغذیه در سالمندی

در دوران سالمندی به تغذیه خود اهمیت بدهید. یک فرد سالمند در دوران سالمندی بیشتر از هر زمان بایستی به نوع غذا و رژیم غذایی خود اهمیت بدهد و از غذاهای سالم و خوب استفاده کند. زندگی سالم در دوران سالمندی به تغذیه بسیار وابسته است. چرا که با بالا رفتن سن اتفاقات زیادی در بدن رخ خواهد داد. مصرف خیلی از غذاها ممکن است زیان آور باشد و برعکس مصرف خیلی از غذاها هم برای فرد سالمند مفید است.  در دوران سالمندی کاهش متابولیسم و کاهش حس بویایی و چشایی تاثیر زیادی در اشتها دارد. بهترین رژیم عذایی برای فرد سالمند استفاده از غذاهای سرشار از  فیبر، سبزیجات، میوه ها، دانه ها و حبوبات و پروتئین گوشتی می باشد. مصرف این غذاها در رژیم غذایی تان باعث افزایش انرژی و آهسته شدن سطح گوارش تان می گردد.

اهمیت تغذیه در سالمندی

مصرف روزانه آب خوردن خود را زیاد کنید و حتی اگر تشنه نیستید آب بنوشید. چرا که این کار باعث می گردد سموم زیادی از بدن تان خارج گردد. سعی کنید برخی اوقات غذا را با دوستان خود و در فضایی غیر از خانه صرف کنید تا تنوعی در زندگی خود بوجود آورده باشید.

زندگی سالم در دوران سالمندی با افزایش فعالیت ها

فعالیت خود را افزایش دهید. سعی کنید فعالیت روزانه خود را بیشتر کنید. خصوصا پرداختن به ورزش های هوازی و غیر سنگین مانند پیاده روی و نرمش های سبک. انجام اینگونه ورزش ها باعث بهبود شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی و افزلیش طول عمر خواهد گردید. از جمله فایده های ورزش برای سالمندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از ازبین رفتن حافظه و زوال عقل
  • افزایش هورمونی بنام اندروفین که باعث احساس خوب در بدن می گردد
  • کاهش دردهای مزمن جسمانی
  • افزایش و تقویت توده های عضلانی با استفاده از ورزش هایی که متابولیسم را بهبود می بخشد
  • بهبود کیفیت خواب و برطرف کردن اختلالات مربوط به خواب
  • بهتر شدن انعطاف پذیری، تعادل و حس و حال خوب
  • بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت و پرورش مغز

زندگی سالم در دوران سالمندی منجر به تقویت ذهن می شود. پس به مغز خود نیز ورزش بدهید. بهترین روش تقویت خلاقیت ذهنی می باشد. سالمندان خصوصا افراد بازنشسته ای که در طول عمرشان فعالیت ذهنی زیادی داشته اند می توانند مغز و فکر خود را با انجام کارهای ذهنی مانند حل جدول، انجام بازی های فکری مانند شطرنج، ساخت پازل، یادگیری زبان های جدید و یا یادگیری یک مهارت جدید تقویت کنند. می توانند فکر و ذهن خود را تحریک و وادار به فعالیت کنند که اثر بسیارمهمی در تقدیت ذهن خواهد داشت.

مثبت اندیشی و ارتباط با دیگران برای زندگی سالم در دوران سالمندی

در دوران سالمندی و با بالا رفتن سن چالش های زیادی در زندگی تان بوجود می آید. مانند از دست دادن دوستان و یا عزیزانی از اعضای فامیل و خانواده. با وجود تمام این اتفاقات برای داشتن یک روحیه قوی و زندگی سالم در دوران سالمندی بایستی قوی بود و در برابرع واقب منفی این چالش ها مقاومت نمود.

به وضعیت جسمانی خود از لحاظ پزشکی اهمیت دهید

شاید این ضرب المثل را شنیده باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. در همین راستا بهتر است به عنوان یک فرد سالمند اقدامات پیشگیرانه را سرلوحه کار خود قرار دهید. منتظر بیماری نباشید. حتما چکاپ پزشکی و مراجعه به پزشک را در طول مدت زمان مشخص دربرنامه زنگی خود بگنجانید. اگر طبق تشخیص پزشک احتیاج به مصرف دارو و یا استفاده از رژیم غذایی داشتید حتما آن را انجام دهید.

سخن آخر

در این نوشته از وب سایت موسسه پرستاری قاب چاریتی به بررسی روش ها و راهکارهایی برای زندگی سالم در دوران سالمندی پرداختیم. در دوران سالمندی از تجربیات گذشته خود استفاده کنید و آن را چراغی برای آینده خود نمایید. در کلیه امور خودتان را با دیگران حتی با همسن و سالان خود مقایسه نکنید و ملاک های خاص خود را داشته و از آن پیروی کنید. اگر زیر نظر پزشک هستید تنها ملاک برای حفظ سلامتی خود را گفته ها و دستورات پزشک بدانید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 143 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 26 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها