پرستاری کودک و سالمند علائم کمبود کلسیم - موسسه پرستاری قاب چاریتی

بدن انسان به مواد مغذی زیادی برای سوخت و ساز بدن نیاز دارد. یکی از مواد معدنی که نقش مهمی در استخوان بندی و دندان ها دارد  کلیسم می باشد. این ماده حتی برای تقویت عملکرد قلب و دیگر عضلات نیز ضروری و لازم می باشد. نقش کلسیم به عنوان ماده معدنی به گونه ای است که کمبود آن یکی و از عوارضش بوجود آمدن پوکی استخوان می باشد. در نوشته پیش رو در مورد کلسیم و علائم کمبود کلسیم توضیحاتی خواهیم داد.

کلسیم و نقش آن در ساختار بدن

فراوان ترین ماده ای که مورد نیاز بدن انسان می باشد کلسیم است. این ماده معدنی نقشی اساسی در ساخت و حفظ استخوان ها و دندان ها را برعهده دارد. تقریبا تمامی کلسیم مورد نیاز بدن در استخوانها و دندان ها ذخیره می شود.

همچنین از کلسیم در عضلات برای به حرکت در آمدن و انتقال میان بین مغز قسمت های مختلف بدن نیز استفاده می گردد. نقش دیگر کلسیم را می توان در کمک به رگ ها در خون رسانی بیان نمود. همچنین کلسیم به ترشح هورمون ها در بدن و بساری از عملکردهای بدن تاثیر می گذارد.

موادغذایی حاوی کلسیم

ماده معدنی کلسیم در خیلی از غذاها یافت می شود که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • لبنیات: مانند شیر، پنیر و ماست
  • سبزیجات مانند: کلم بروکلی و کلم پیج
  • کلسیم در مکمل ها تیز وجود دارند از جمله این مکمل ها می توان به بسیاری از محصولات مولتی ویتامین اشاره نمود. در بعضی مکمل ها به تنهایی و در مکمل های حاوی کلسیم و سایر مواد مغذی مانند ویتامین D یافت می شود.

از نکاتی که بایستی گفته شود این است که مکمل های کلسیم ممکن است در بعضی افراد باعث ایجاد نفخ و یبوست گردد.

علائم کمبود کلسیم در بدن

در مورد کمبود کلسیم در بدن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دردها و مشکلات عضلانی

یکی از علائم کمبود کلسیم در بدن می تواند درد در عضلات بدن خصوصا ران و بازوها در هنگام راه رفتن و یا حرکت اشاره نمود. با استخدام پرستار سالمند می توانید جزئیات شرایط آن ها را بهتر ببینید.

احساس سوزن سوزن شدن

از دیگر علائم کمبود کلسیم در بدن احساس سوزن سوزن شدن در دست ها، بازوها و بی حسی در آنها می باشد. این بی حسی در اطراف دهان نیز مشاهده می گردد.

خستگی مفرط

از دیگر علائم مربوط به کمبود کلسیم در بدن می توان به خستگی مفرط اشاره نمود که شامل احساس کندی در حرکات روزانه می شود. همچنین ممکن است کمبود کلسیم باعث سرگیجه، بی خوابی، سبکی سر و فراموشی نیز گردد.

علائم کمبود کلسیم در پوست، مو و ناخن

از دیگر علائم کمبود کلسیم در بدن می توان به عوارض مربوط به پوست و ناخن اشاره نمود. پوست حالت خشکی پیدا نموده و ممکن است به اگزما نیز مبتلا گردد. ناخن ها حالت شککنده پیدا نموده و مو نیز درشت و شکننده می شود. رشد ان کند خواهد شد. از نکات مهم دیگر آلوپسی یا ریزش تکه ای مو نیز می تواند از عوارض کمبود کلسیم در بدن باشد‌. البته تشخیص آن از لحاظ علمی با پزشک می باشد.

پوکی استخوان

از جمله علائم کمبود کلسیم که بیشتر از دیگر موارد به چشم می آید پوکی و شکنندگی استخوان می باشد. از جمله ضروریت های بدن کلسیم می باشد. هر چند استخوان ها کلسیم را ذخیره می کنند. اما برای استحکام بیشتر به مقدار زیادی ذخیره کلسیم نیاز دارد. علامت کمبود کلسیم در استخوان شکنندگی و احتمال آسیب دیدن آن می باشد. در ادامه به پوکی استخوان در سنین بالا منتهی می گردد.

کمبود کلسیم و مشکلات مغزی

همانگونه که قبلا نیز گفته شد از کمبود کلسیم دربدن می تواند بر روی مشکلات مغزی و عصبی نیز تاثیر بگذارد.

کلسیم در ارسال سیکنال های مغزی به دیگر اعضای بدن نقش مهمی خواهد داشت. همچنین کمبود کلسیم می تواند در مغز باعث تشنج در افراد سالم و زوال مغز و از دست دادن حافظه نیز گردد.

اختلالات خلقی

یکی دیگر از علائم کمبود کلسیم در بدن باعث اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی خواهد گردید. ضمن این که کمبود کلسیم می تواند در افت فشار خون تاثیر گذار باشد.

علل کمبود کلسیم در بدن

افزایش سن به صورت طبیعی باعث کمبود مواد معدنی در بدن از جمله کلسیم در بدن خواهد گردید. ازجمله علل کمبود کلسیم در بدن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تغییرات هورمونی با افزایش سن خصوصا در خانم ها بعد از دوران یائسگی
  • دریافت کم کلسیم یا ویتامین D خصوصا در دوران کودکی و تداوم آن
  • مصرف برخی از داروها مانند فنوباربیتال ریفامپین و برخی داروهای دیگر.
  • بیماریهای کلیوی
  • برخی عوامل ژنیتیکی
  • مبتلا شدن به یبوست شدید ویا اسهال و دیگر بیماریهای روده ای که باعث جذب کمتر کلسیم خواهد گردید.
  • انجام ورزش های شدید و بدون بر نامه
  • اضطراب و استرس های شدید و ناگهانی

عوامل دیگری نیز در این مسئله تاثیرگذار می باشدکه به همین چند مورد بسنده خواهیم کرد.

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی علائم کمبود کلسیم پرداختیم. تشخیص کمبود کلسیم در بدن فقط با تشخیص پزشک متخصص و آزمایشات دقیق میسر خواهد بود. بهتر است با دیدن هرگونه علائمی سریع آن را به کمبود کلیسیم نسبت نداده و از خوددرمانی جدا خودداری گردد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 156 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 26 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها