پرستاری کودک و سالمند مراقبت های پرستاری شستشوی معده - موسسه پرستاری قاب چاریتی

در برخی موارد پزشک معالج برای بهبود وضعیت جسمی بیمار در کنار درمان دارویی  شستشوی معده را ضروری دانسته و دستور به این کار می دهد. در نوشته پیش رو در مورد مراقبت های پرستاری شستشوی معده توضیحاتی خواهیم داد.

شستشوی معده چیست؟

برخی موارد تشخیص پزشکی بر این می باشد که بخاطر سم زدایی از بدن فرد سموم بایستی از طریق معده خارج گردد. از انجایی که مواد به روده نمی رسند، مواد سمی را می توان از طریق معده از بدن خارج نمود.

معمولا در منزل کودکان خردسال و یا افراد مسن ممکن است دچار اشتباه شده و دارو یا قرصی را مصرف کنند که پزشک شستشوی معده را تشخیص داده و این کار بایستی در بخش پزشکی و زیر نظر پزشک صورت پذیرد. در ادامه به بررسی مراقبت های پرستاری شستشوی معده می پردازیم. استخدام پرستار بیمار می تواند کمک زیادی به این مسئله کند.

شستسوی معده در خانه

زمانی که مسمویتی برای فرد بوجود می آید می توان موارد زیر را در خانه انجام داد:

تحریک به استفراغ فرد

برای شستشوی معده در منزل یکی از روش هایی که می تواند کمک مؤثری داشته باشد شیوه تحریک و یا القاء استفراغ می باشد. برای این مورد می توان از شربتی به نام (ایپکا ) استفاده نمود که بخاطرعوارضی که این شربت درزمان بی هوشی بوجود می آورد مصرف آن توصیه نمی شود. پس برای این کار باید روش های دیگری صورت گیرد.

شستشوی معده توسط پزشک

مراقبت های پرستاری شستشوی معده در کنار دستور اولیه پزشک بسیار مهم است.  شستشوی معده توسط پزشک در زمان مسمومیت های شدید که اگر در ۱۲ساعت اول صورت گیرد مثمرثمر ثمرخواهد بود. این نحوه شستشو به روشهای زیر صورت می گیرد:

تجویز ذغال

ذغال پودری است با توانایی جذب بسیار بالا که می تواند به مقدار بسیار بالایی نسبت به جذب مواد مؤثر در مسمومیت فرد در معده مؤثر باشد.

مصرف آب

خوراندن آب فراوان به بیمار و رقیق کردن محتویات معده که بعد از آن با عمل اندوسکوپی فرایند خروج مواد صورت می پذیرد. این روش حتما در مراکز درمانی و توسط پزشک متخصص صورت می پذیرد.

مراقبت های پرستاری شستشوی معده

مراقبت های شستشوی معده به صورت کلی شامل دو مرحله اساسی می باشد که عبارتند از:

مراقبت های شستشوی معده

  • روند مراقبت های حین شستشوی معده
  • مراقبت های بعد از شستشوی معده

در ادامه جهت آگاهی شما پیرامون هر دو مرحله توضیحاتی خواهیم داد.

مراقبت های حین شستشوی معده

مراقبت های پرستاری شستشوی معده در این مرحله را می توان به صورت زیر انجام داد:

  • دقت درلوله گذاری که به صورت آرام وبدون فشار مضاعف بایستی صورت پذیرد این کاردرجهت عدم صدمه زدن وایجاد زخم در مسیر دهان تامعده ومری بسیار مؤثر می باشد.
  • در هنگام لوله گذاری جهت شستشوی معده بایستی فرد بیمار به صورت نیمه نشسته و در حالیکه سر او به سمت جلو خم گردیده است باشد.
  • جلوگیری از خواب رفتن بیمار هنگام لوله گذاری
  • اگر فرد بیمار سطح هوشیاری پایینی دارد از خوراندن شربت اپیکا جدا خودداری گردد
  • قبل از انجام فرایند شستشو دستگاه مکنده آماده گردد
  • اگر بیمار دچار رفلکس مهده می باشد مسیر عبور هوا توسط لوله تراشه باز گردد
  • قبل از این که لوله از معده خارج گردد بهتر است لوله مسدود گردد
  • اگر مسمومیت به صورت استنشاقی می باشد بایستی مقدار حجم مورد استنشاق و ( PH) و مقدار مواد موجود در معده توجه گردد.

مراقبت های پرستاری شستشوی معده پس از انجام کار

شستشوی معده بر ای پاک نمودن معده از مواد مسمومیت زا می باشد. به همین خاطر بعد از شستشوی معده نیز بایستی یک سری مراقبت ها صورت پذیرد که عبارتند از:

رفع کمبود آب

بعد از شستشوی معده یکی از عوارضی که بیمار به آن دچار می گردد کمبود آب در بدن است. به همین دلیل در مراقبت های بعد از شستشوی معده تامین آب بدن مهم است. هر چند شاید برای بیمار مشکل باشد ولی حتما بایستی آب به مقدار زیاد نوشیده شود.

البته نوشیدن آب بایستی از مقدار کم شروع شود. برخی از نوشیدنی های ورزشی که دارای الکترولیت هستند می توانند به رفع تسنگی فرد کمک کنند. برای رفع کمبود آب در بدن می توان از چای کم رنگ، نوشابه های بدون رنگ، آب گازدار، آب مرغ و سبزیجات نیز کمک گرفت.

مراقبت های پرستاری شستشوی معده و غذای مناسب

از دیگر مراقبت های بعد از شستشوی معده مصرف غذاهای ملایم و سبک مانند سوپ ها و پرهیز از غذاهای پرچرب می باشد. مصرف عذاهای کم چرب و زود هضم مانند سوپ، شیر، غلات، بلغور جو، نان تست، برنج و پوره سیب زمینی می تواند کمک بزرگی در این مسیر باشد. البته شروع خوردن این غذاها بایستی از کم آغاز شود.

نوشیدنی های مناسب

به خاطر تهوع و استفراغ های بعد از شستشو اسیدی شدن دهان و آسیب رساندن به دندان ها شایع است. بهترین کار مسواک زدن است.

دوش گرفتن و استراحت

بعد از شستشوی معده دوش گرفتن می تواند کمک زیادی به بهبود حال بیمار کند. باکتری های مضر را از بدن شسته و پاک می کند. از مراقبت های بعد از شستشوی معده می توان به استراحت و خواب کافی بیمار اشاره کرد که سیستم بدن را به حالت نرمال بازخواهد گرداند

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی مراقبت های پرستاری شستشوی معده پرداختیم.  در مراقبت های بعد از شستشوی معده تمامی موارد مانند مصرف غذا، دارو و نوشیدنی ها بهتر است طبق دستورات پزشک صورت پذیرد و از توصیه های شخصی و فردی برای مصرف غذا و دارو جدا خودداری شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 189 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 26 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها