پرستاری کودک و سالمند نظافت در سالمندان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

اگر در منزل شما سالمندی زندگی می کند که توانایی انجام کارهایی خود را نداشته باشد استخدام پرستار که بتواند کارهای معمول و روزانه را انجام دهد ضروری به نظرمی رسد. یکی از مسائلی که برای سالمندان مهم به نظر می رسد مسئله نظافت می باشد. در مقاله پیش رو به نظافت در سالمندان پرداخته و در مورد آن توضیح خواهیم داد.

اهمیت نظافت محل زندگی سالمند

نظافت و تمیز بودن محل زندگی سالمند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که تمیزی محل زندگی فرد سالمند به سلامت او کمک می کند. زندگی فرد سالمند در محیط آلوده خطر ابتلا به بیماری را در او بیشتر خواهد کرد‌. از سوی دیگر فرد سالمند به دلیل عدم توانایی در امور نظافتی خود ممکن است در حین پرداختن به نظافت خود دچار مشکل و حتی آسیب دیدگی گردد‌. مانند افتادن و شکستگی اعضای بدن و یا بوجود آمدن زخم در بدن که در نتیجه برای سلامت آنها بسیار خطرناک می باشد.

در کل به این نتیجه می رسیم که اگر فرد سالمندی در منزل داریم بهتر است برای پرهیز از آسیب دیدگی جسمی و تمیزی پاکیزگی و نظافت در سالمندان نسبت به استخدام فردی که به طور خاص این کار را انجام دهد، اقدام کنیم.

اگر فرد سالمند توانایی استحمام و نظافت خود را ندارد بهتر است که مسئله استحمام و پاکیزگی فرد سالمند را نیز در برنامه قراردادی فرد استخدام شده قرار دهید.

وظایف فرد استخدام شده برای نظافت در سالمندان

این وظایف نظافت فردی عبارتند از:

  • اصلاح مو
  • ناخن گرفتن
  • مسواک زدن
  • استحمام فرد سالمند
  • تعویض لباس سالمند

نحوه نظافت فرد سالمند

برای استحمام فرد و نظافت در سالمندان می توانید از صندلی مخصوص حمام یا ویلچر استفاده کنید. اگر سالمند توانایی حرکت دادن بخش هایی از بدن خود مانند دست ها و یا پاهای خود را داشته باشند می توانند با نشستن بر روی صندلی مخصوص حمام خود را بشویند. در غیر این صورت وظیفه شستشو و استحمام بر عهده اطرافیان و یا پرستار سالمند مخصوص خواهد بود. در هر دو صورت بایست مراقب بود که فرد سالمند موقع استحمام دچار لغزش و یا افتادن نگردد. در شستن بدن از لوازم حمام نرم و تمیز استفاده گردد.

نحوه نظافت فرد سالمند

البته لازم به یادآوری است در صورتی که فرد سالمند دچار زخم بستر می باشد بایستی استحمام با دستور پزشک و توسط پرستار انجام گردد. ضمن اینکه در شستشوی بدن از شوینده ها و کرم های مخصوص استفاده شود.

موارد مهم بهداشت فردی و  نظافت در سالمندان

مراقبت از دندانها و اطمینان از تمیز بودن آنها که بایستی به صورت روزانه انجام پذیرد. حتی دندان های مصنوعی باید بیرون آورده و تمیز شوند‌.

کوتاه کردن ناخن ها

کوتاه کردن ناخن ها در افراد سالمند بایستی به صورت مرتب صورت پذیرد. مخصوصا ناخن های پا که برای اکثر سالمندان خصوصا آنهایی که مشکل حرکتی دارند سخت می باشد.

کوتاه کردن موهای سر و موهای زائد برای نظافت در سالمندان

اصلاح موهای سر بایستی به صورت مرتب انجام پذیرد. از بین بردن موهای زاید نیز باعث می شود تا از بروز مشکلاتی مانند عرق سوز شدن و عفونت و قارچی شدن برخی از نواحی بدن جلوگیری شود.

طهارت سالمندان

در این زمینه می توانید به سالمندی که قدرت حرکت ندارد در رفتن به سرویس بهداشتی که مجهز به توالت فرنگی است کمک کنید. اگر اصلا توانایی حرکت ندارد بایستی از پوشاک مخصوص بزرکسالان که در فروشگاههای مواد بهداشتی و داروخانه ها موجود است استفاده کنید‌.

پیشگیری از بروز زخم بستر با نظافت در سالمندان

سالمندانی که فاقد حرکت هستند و توانایی جابجا شدن ندارند امکان دچار شدن به زخم بستر در آنها زیاد می باشد. بهتر است برای جلوگیری از زخم بستر موارد زیر را رعایت کرده و انجام دهید:

تغییر حالت بدن در بیمارانی که قادر به حرکت نیستند. حتما بایست پرستار بصورت منظم و هر دو ساعت یکبار فرد سالمند را جابجاکند و اگر احتیاج به تعویض پوشاک دارد آن را تعویض و کاملا تمیز کند.

استفاده از تشک مخصوص

بایستی دقت شود که ملحفه و تشک فرد سالمند از جنس نخ و نرم باشد و استفاده از نایلون در روی تشک کلا ممنوع می باشد‌. ملحفه، تشک و رویه بالشت بایستی به صورت مرتب شسته و اتوکشی شود.

حفظ رطوبت بدن برای جلوگیری از زخم بستر

رطوبت بدن سالمند و حفظ آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای فرد سالمند از شامپوها و صابون اسانس دار استفاده نکنید. زیرا پوست راخشک می کند.

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی نظافت در سالمندان پرداختیم.  برای افراد سالمند خصوصا کسانی که در بستر افتاده اند مصرف زیاد آب، شاید باعث آب گرفتگی ریه ها شود. پس بهتر است از مصرف بیش از حد آب به فرد سالمند جلوگیری کرده و حتما در حالت نشسته و یا حالتی که سر فرد بالا باشد به آرامی به او آب دهید. تمیزی و خشک بودن بدن فرد سالمند خیلی مهم می باشد. استفاده از دستمال مرطوب هم می تواند به شادابی پوست بدن سالمند کمک کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 140 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 28 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها