پرستاری کودک و سالمند  نوار عصب عضله چه کاربردی دارد؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

نوار عصب عضله در سعادت آباد یا الکترومیوگرافی روش تشخیصی است که برای بررسی سلامت عضلات و سلول‌های عصبی کنترل کننده آنها یا همان نورون‌های حرکتی کاربرد دارد.

با انجام نوار عصب عضله توسط پزشک اختلال عملکرد عصبی یا مشکلات انتقال سیگنال عصب به عضله مشخص می‌شود. نورون‌های حرکتی سیگنال‌های الکتریکی را منتقل می‌کند که باعث انقباض ماهیچه‌ها می‌شود.

نوار عصب عضله از دستگاه‌های کوچکی به نام الکترود برای تفسیر این سیگنال استفاده می‌کند که در نهایت توسط متخصص مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در طول انجام این روش تشخیصی یک الکترود سوزنی مستقیما در عضله مورد نظر قرار می‌گیرد و فعالیت الکتریکی آن عضله را ثبت می‌کند.

روش دیگر به این صورت است که از برچسب‌های الکترودی استفاده می‌کنند که روی پوست برای اندازه گیر‌ی سرعت و قدرت سینال‌هایی که بین دو یا چند نقطه حرکت می‌کنند، قرار می‌گیرد.

نوار عصب عضله به چه هدفی انجام می‌شود؟

این روش تشخیصی می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد که بیمار اختلال عصبی یا عضلانی دارد، نوار عصب عضله را برای او در نظر خواهد گرفت. این علائمی که برای شما ذکر خواهیم کرد می‌تواند نشان از اختلال عصبی یا عضلانی باشد:

  • گزگز
  • بی حسی
  • ضعف عضلانی
  • درد یا گرفتگی در عضلات
  • درد در اندام‌ها

با انجام نوار عصب عضله چه بیماری‌هایی تشخیص داده می‌شود؟

با انجام این روش تشخیصی می‌توان برخی از بیماری‌هایی که پزشک به آن مشکوک می شود را رد و برخی دیگر را تشخیص داد که این موارد به شرح زیر است:

  • اختلال عضلانی مانند دیستروفی عضلانی یا پلی میوزیت
  • بیماری‌هایی که بر ارتباط بین عصب و عضله موثر است مانند میاستنی گراویس
  • ایجاد اختلال در اعصاب خارج از نخاع یا اعصاب محیطی مانند سندرم تونل کارپال یا نوروپاتی محیطی
  • اختلالاتی که بر نورون‌های حرکتی مغز یا نخاع تاثیر می‌گذارد مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا فلج اطفال
  • اختلالاتی که بر ریشه عصبی تاثیر می‌گذارد مانند فتق دیسک

نکاتی که باید برای انجام نوار عصب عضله در نظر داشته باشید

در صورت مصرف هرگونه دارو، باید پزشک متخصص مغز و اعصاب در سعادت آباد را در جریان بگذارید. همچنین اگر اختلال خونریزی دارید، پزشک خود را مطلع کنید.

اگر هرگونه دستگاه و تجهیزات پزشکی که در قسمتی از بدن شما کاشته شده است را باید به پزشک خود بگویید.

در صورتی که بیماری خاصی داشته باشید یا تجهیزات پزشکی در بدن شما کاشته شده باشد، ممکن است نتوانید از این روش تشخیصی استفاده کنید.

در صورتی که مانعی برای انجام نوار عصب عضله نداشته باشید، باید به هر یک از این موارد توجه کنید:

  • حداقل سه ساعت قبل از انجام نوار عصب عضله از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • باید به حمام بروید یا دوش بگیرید تا چربی روی پوست تن شما کاملا پاک شود، پس از شستن از هیچ لوسیون یا کرمی استفاده نکنید.

بهتر است که لباس راحتی بپوشید، گاهی ممکن است از شما خواسته شود که قبل از عمل لباسی که برای شما در نظر گرفته‌اند را بپوشید.

آیا نوار عصب عضله خطرناک است؟

نوار عصب عضله یک تست غیر تهاجمی و ساده است و همانطور که گفتیم اشعه‌ای در آن وجود ندارد، در نتیجه ضرری برای بدن ندارد.

این تست به علت بی خطر بودن و بدون استفاده از اشعه حتی در دوران بارداری یا حتی برای نوزاد برای تشخیص بررسی صدمه عصب و شبکه بازویی قابل انجام است.

نام دیگر تست نوار عصب و عضله، همانطور که گفته شد الکترومیوگرافی است.

نوار عصب عضله چگونه انجام می‌شود؟

این تست مراحل مختلفی دارد؛ اما، به طور کلی دو مرحله اصلی دارد. در قسمت بررسی عضله، سوزن ریزی مستقیما به عضله وارد می‌شود و توسط آن فعالیت‌های الکتریکی عضله ثبت می‌شود و در قسمت تست عصب الکترودهایی که روی پوست قرار می‌گیرند سرعت و قدرت سیگنال‌ها را ثبت می‌کنند.

در صورتی که بیماری دچار اختلالات انعقادی یا خونریزی باشد مانند بیماری‌های هموفیلی، همچنین ورم یا وجود عفونت در قسمت ورود سوزن، تست نوار عصب عضله‌ یا الکترومیوگرافی بدون سوزن انجام می‌شود.

هزینه نوار عصب عضله چقدر است؟

هزینه انجام تست عصب عضله خیلی بالا نیست، البته این هزینه بستگی به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. در واقع تجهیزات مصرفی در تست، تعداد خدمات انجام شده، آزمایش‌ها و تست‌های مورد نیاز، محل انجام این تست، تجربه پزشک و تعیین کننده هزینه نهایی هستند. که در این صورت نمی‌توان قیمت دقیقی برای انجام این تست داد و برای هر فردی متفاوت است.

آیا تست نوار عصب عضله درد دارد؟

درد نوار عصب عضله بسیار خفیف است، بسیاری از بیماران این درد خفیف را احساس می‌کنند؛ اما، در برخی از بیماران نیز اصلا این درد احساس نمی شود. در مواقع به آستانه تحمل هر فرد نیز بستگی خواهد داشت.

در صورتی که حین انجام این آزمایش دردی را حس کردید، به پزشک متخصص خود که این تست را برای شما انجام می دهد اطلاع دهید. به ندرت اتفاق می‌افتد که درد آن غیر قابل تحمل باشد و پزشک تست را متوقف کند.

منبع: https://doctortaherian.com/

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 229 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 12 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها