پرستاری کودک و سالمند پرستار در منزل از چه بیمارانی مراقبت می کند؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

در این نوشته می خواهیم بدانیم پرستار در منزل از چه بیمارانی مراقبت می کند؟ یکی از مشکلاتی که در زندگی هر فردی ممکن است پیش بیاید بیماری است. این عارضه و مشکل سن و سال نمی شناسد و هر کس در هر سنی در صورت عدم مراقبت های لازم بهداشتی و رعایت خیلی از موارد ممکن است دچار بیماری گردد. برخی از بیماری ها با مراجعه به پزشک و تجویز دارو رفع می گردد. برخی نیز احتیاج به عمل و بستری شدن در بیمارستان و حتی در منزل را دارد. بیماری که از بیمارستان ترخیص می شود به محیط منزل آمده احتمال دارد در ادامه نیاز به مراقبت های خاص داشته باشد. در این صورت باید برای مراقبت اصولی نسبت به استخدام پرستار در منزل اقدام گردد. در مقاله پیش رو قصد داریم به این مسئله می پردازیم. می خواهیم بدانیم که پرستار در منزل از چه بیمارانی مراقبت می کند؟

مراقبت در منزل از بیمار

مراقبت از بیمار در منزل به دو صورت انجام می پذیرد که عبارتند از:

محدود و توسط اعضای خانواده

مختص بیمارانی است که به علت بیماری از بیمارستان ترخیص و دوران نقاهت را طی می کنند. این دوران محدود بوده و خود بیمار می تواند کار خود را به راحتی یا نهایتا با کمک یکی از اعضای خانواده انجام دهد.

مراقبت بلند مدت

نوع دوم بلند مدت بوده و امکان دارد توسط اعضای خانواده صورت پذیرد و یا احتیاج به استخدام پرستار بیمار یا پرستار سالمند و مراقب باشد. در ادامه در مورد نوع دوم یعنی استفاده از پرستار در منزل جهت مراقبت از بیمار توضیحاتی خواهیم داد.

پرستار در منزل از چه بیمارانی مراقبت می کند؟

همانگونه که گفته شد پرستاری از بیمار در منزل در صورتی ضروری می گردد که طبق دستور پزشک و شرایط بیمار احتیاج به مراقبت خاص باشد. به طور معمول پرستار از بیمارانی با شرایط خاص مراقبت می کند که این بیماران عبارتند از:

بیمارانی که در عین سالمندی دچار آلزایمر نیز هستند

یک دسته از بیمارانی که احتیاج به مراقبت خاص دارند سالمندانی هستند که دچار آلزایمر (فراموشی) می باشند. این اشخاص توانایی انجام خیلی از کارها را ندارند. خصوصا اگر احتیاج به مصرف دارو یا نرمش های خاص داشته باشند.

حتی ممکن است بدون این که خود بخواهند از منزل خارج گردیده و راه بازگشت خود را فراموش کنند. به همین منظور ضروری است که پرستاری مراقبت از آنها را بر عهده داشته و وظیفه مدیریت کارهای فرد و تغذیه و خصوصا دارو را بر عهده بگیرد.

بیماران پارکینسون

هدف ما این است که بدانیم پرستار در منزل از چه بیمارانی مراقبت می کند؟ بیماری پارکینسون از آن دسته از بیماری های مغزی است که به مرور زمان سیستم عصبی بدن دچار آسیب گردیده و کنترل عادی معمولی بر اعضای بدن به مرور زمان از دست می رود. این نوع بیماران احتیاج به پرستار متخصص و آشنا به این بیماری دارند تا بتواند ضمن مدیریت در مواقع ضروری کمک کند بیمار کارهای خود را انجام دهد.

بیماران پارکینسون

پرستار مراقب جهت بیمار مبتلا به ام اس (MS)

بیمارانی که به بیماری ام اس دچار می شوند با علائمی مانند خستگی مفرط همراه بوده و در خیلی از موارد در انجام کارهای روزانه خود نیز ناتوان خواهند بود. این بیماری با اختلال در راه رفتن و حرکات جزئی، مشکل در حافظه، ضعف در دست و پا و حتی افسردگی شدید همراه می باشد.

در این مورد استفاده از پرستار ضروری می باشد. چرا که پرستار آموزش دیده نسبت به زمان استرس و آرامش بیمار اطلاع کامل دارد و به بیمار اطمینان دهد که هم خود و هم خانواده در حفظ آرامش بیمار تلاش کامل کنند.

پرستار بیمار مبتلا به ام اس می تواند در جهت کارهایی مانند مراجعه به پزشک، مدیریت مصرف دارو، کمک به بیمار برای حرکت و انجام کارهای روزانه، تهیه غذای مقوی طبق دستور پزشک و کمک در خوردن غذا و انجام نرمش ها و حرکاتی که پزشک توصیه نموده به بیمار کمک کند.

پرستاری از بیمارانی که عمل های جراحی سخت داشته اند

همان طور که گفته شد هدف ما بررسی این مطلب است که پرستار در منزل از چه بیمارانی مراقبت می کند؟ خیلی از بیماران خصوصا سالمندان ممکن است عمل های جراحی سختی را داشته باشند. مثلا جراحی های مربوط به مفاصل یا شکستگی ها، جراحی های مغزی و یا قلبی که طبق نظر پزشک احتیاج به مراقبت از بیمار توسط پرستار کارآزموده و دوره دیده می باشد تا بیمار بتواند دوران بعد از عمل را به خوبی پشت سر بگذارد.

این بیماران ممکن است برای مدتی مجبور به استراحت مطلق در تختخواب باشند و یا برخی حرکات و نرمش های خاصی را در دوران نقاهت برای عملکرد بهتر اندامی انجام دهند. بخاطر همین ممکن است به علت عدم آشنایی اعضای خانواده با خدمات بعد از عمل و آسیب زدن به بیمار  وجود پرستار تحت نظر پزشک ضروری باشد.

سخن آخر

پرستاری و مراقبت از بیماران در منزل فارغ از سن و سال حتما بایستی با دستور و تحت نظر پزشک معالج بیمار باشد.  پرستاری خود سرانه توسط اطرافیان  ممکن است علاوه بر این که به بهبودی بیمار کمکی نکند موجب آزار بیمار و مشکلاتی در دوران نقاهت و مراقبت در منزل گردد. به همین دلیل توصیه می گردد که در صورت تشخیص پزشک حتما از پرستار های آموزش دیده در این زمینه استفاده گردد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 149 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 10 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها