پرستاری کودک و سالمند  کمتر شدن ابتلا به دیابت نوع 1 با تغذیه شیر مادر - موسسه پرستاری قاب چاریتی

هر چه مدت طولانی‌تری به نوزادان شیر داده شود سیستم ایمنی آن‌ها قوی‌تر می‌شود. در نتیجه احتمال بروز بیماری خودایمنی کمتر است. طبق یک مطالعه جدید خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر است. به این ترتیب با شیر دادن به نوزادان برای هر دوره احتمال تشخیص دیابت نوع ۱ کاهش می‌یابد. برای کسانی که شیردهی را برای شش ماه یا بیشتر انتخاب می‌کنند شانس تشخیص دیابت نوع ۱ در نوزادان با افزایش سن به شدت کاهش می‌یابد. وقتی گلوتن در سنین بالاتر در نوزادان نسبت به اوایل زندگی معرفی شد ابتلا به دیابت نوع ۱ نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

نوزادانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند این مزیت را دارند که میکروبیوم روده خود را برای داشتن بیفیدوباکتریوم بیشتری بسازند. زمانی که سیستم ایمنی مخاطی تغییر می‌کند شانس ابتلا به دیابت نوع ۱ افزایش می‌یابد و هنگامی که میکروبیوم روده در نتیجه سیستم ایمنی مخاطی به درستی کار نمی‌کند فرد بیمار می‌شود.

آنچه محققان دریافتند این بود زمانی که نوزادان شش تا دوازده ماهگی در مقایسه با سنین زیر شش ماه با شیر مادر تغذیه می‌شدند، کاهش ۶۱ درصدی در ابتلا نوزادان به دیابت وجود داشت. برای نوزادانی که غذای حاوی گلوتن را تا سه تا شش ماهگی به تأخیر انداخته بودند در مقایسه با نوزادانی که قبل از این سن در معرض گلوتن قرار داشتند ۶۴ درصد کاهش در ابتلا به بیماری خودایمنی داشتند. آنچه به عنوان عاملی برای ابتلای نوزادان به دیابت نوع ۱ رد شد رژیم غذایی بود که مادر در دوران بارداری مصرف می‌کرد. محققان اظهار داشتند که هنوز کار‌های بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود که چرا رژیم غذایی در کودکی با ابتلا به دیابت نوع ۱ در سنین بالاتر مرتبط است.

 

منبع:

www.babygaga.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 8 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.