پرستاری کودک و سالمند کمک به تکلم در سالمندان بعد از سکته مغزی - موسسه پرستاری قاب چاریتی

سکته مغزی را می توان یک حمله خطرناک و آسیب پذیر دانست که توانایی آن را دارد تا علاوه بر مغز تاثیرات مخربی بر دیگر اعضای بدن نیز بگذارد. در واقع سکته مغزی می تواند مشکلات جسمانی مانند عدم توانایی راه رفتن، عدم توانایی بلند کردن اجسام، انجام فعالیت ها و کارهای روزانه و دیگر موارد را ایجاد کند. سکته معزی همچنین می تواند بر شناخت و توانایی تکلم نیز تاثیر گذار باشد. در نوشته پیش رو در مورد کمک به تکلم در سالمندان بعد از سکته مغزی توضیحاتی خواهیم داد.

نواحی گفتاری مغز

قدرت تکلم در اغلب افراد به نیم کره چپ مغز مربوط می گردد. اگر سکته در این نواحی رخ دهد و خون در این بخش مغز به صورت جدی کاهش یابد یا قطع گردد، اکسیژن و مواد مغزی از طریق خون به آنها نخواهد رسید و متاسفانه سلول های مغزی

در عرض چند دقیقه شروع به مردن می کنند. در نتیجه وقوع سکته مغزی در نیم کره چپ مغز صد در صد بر روی تکلم فرد تاثیر گذار خواهد بود. پس کمک به تکلم در سالمندان بعد از سکته مغزی اهمیت پیدا می کند.

احتمال حرف زدن بیماران سکته مغزی چقدر است؟

حالت تکلم بعد از سکته مغزی ممکن است خود به خود بهبود یابد. این مسئله به شدت سکته نیز مربوط می شود که فرد سکته کرده بعد از مدتی قدرت تکلم خود را باز می یابد. به این نوع سکته ها  معمولا سکته کوچک یا یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) یا سکته خفیف گفته می شود. اگر قرار بر بازگشت قدرت تکلم و حرف زدن باشد خود به خود بعد از چند روز این اتفاق خواهد افتاد. اما اگر بهبودی حاصل نشد احتیاج به گفتار درمانی ضروری می باشد.

چه زمان برای شروع گفتار درمانی مناسب می باشد؟

یکی از راه های کمک به تکلم در سالمندان بعد از سکته مغزی گفتار درمانی است. آسیب شناس گفتار درمانی می تواند نقش موثر و مهمی در درمان تکلم بعد از سکته مغزی ایفا کند. آسیب شناس گفتار درمان تنها متخصصی است که در این زمینه می تواند نظر خود را بدهد و کار درمان را شروع کند. در این زمینه نظریات هیچ پزشک دیگری تاثیر گذار نیست و اهمیت ندارد.

در این مورد شروع زمان گفتار درمانی برای بدست آوردن قدرت تکلم بسیار مهم است. هر چه زودتر برنامه گفتار درمانی را شروع کنیم میزان بهبودی بیشتر و سریع تر می باشد. اگر به دنبال بهبود سریع  هستید حتما بایستی فوری اقدام نموده و از طریق مراکز گفتار درمانی این کار را انجام دهید.

عوامل مؤثر در گفتار درمانی و بدست آوردن قدرت تکلم

کمک به تکلم در سالمندان بعد از سکته مغزی به عوامل خاصی وابسته است. این عوامل بستگی به موارد زیر دارد:

عوامل مؤثر در گفتار درمانی و بدست آوردن قدرت تکلم

سن فرد

هر چه سن فرد بالاتر باشد دوران درمان و بدست آوردن قدرت تکلم سخت تر خواهد بود. معمولا افرادی که در سن پایین تری دچار عارضه سکته مغزی شده و اختلالات تکلمی پیدا می کنند درمان راحت تری خواهند داشت.

علت آسیب مغزی

این مسئله نیز بر روی دوران درمان گفتاری موثر خواهد بود. کار تشخیص آن با پزشک و کارشناس گفتار درمانی می باشد. در این بین کمک پرستار بیمار هم بسیار موثر است.

جایگاه آسیب و اندازه ضایعه

یکی از علت هایی که در گفتار درمانی بیمار سکته مغزی بسیار مهم است شدت سکته و ناحیه ای که در آن سکته صورت پذیرفته می باشد. اینها عواملی هستند که بر روی کار گفتار درمانی و فرایند بهبودی بیمار تاثیر مستقیم دارند.

وجود تومور در ناحیه مغزی که دچار سکته شده نیز در بدست آوردن سلامت و قدرت تکلم فرد سکته کرده نقشی اساسی داشته و طول درمان و بدست آوردن قدرت تکلم را افزایش خواهد داد.

نکات مهم در آموزش کمک به تکلم در سالمندان بعد از سکته مغزی

  • قبل از شروع توجه او را به خودتان جلب کنید.
  • ضمن برقراری تماس چشمی با بیمار به حرکت ها و ژست های او نیز توجه کنید.
  • سروصدای محیط باید کم باشد(صدای تلوزیون یا افرادی که در محیط حضور دارند)
  • صدای مکالمه شما با فرد بیمار بایستی درحد معمولی باشد. به هیج وجه بلند صحبت نکنید. ارتباط کلامی تان ساده باشد و به هیچ وجه دستوری و تحکم آمیز نباشد.
  • سرعت بیان کلمات تان را کم نموده و شمرده صحبت کنید.
  • به بیمار وقت کافی برای صحبت کردن داده و تا تمام کردن صحبتش سکوت کرده و گوش دهید.
  • از جملات ساده استفاده نموده و بر روی کلمات کلیدی تاکید کنید.
  • علاوه بر گفتار از رسم کردن، نوشتن جملات، ژست ها و حالات چهره برای برقراری ارتباط استفاده کنید.
  • اگر بیمار قصد دارد بوسیله نقاشی حرفی یا موضوعی را بیان کند در این امر به او کمک کنید.
  • بیشتر از سوالاتی با پاسخ بلی یا خیر استفاده کنید. به گونه ای نباشد که بیمار در طول درمان مجبور به دادن پاسخ های طولانی باشد. خصوصا در اوایل کار گفتار درمانی.
  • تلاشهای فرد بیمار را برای حرف زدن تشویق کرده و اسراری به صحیح گفتن کلمات نداشته باشید.
  • در صورت امکان او را در انجام کارهایش تشویق کنید.

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی کمک به تکلم در سالمندان بعد از سکته مغزی پرداختیم. در طول دوران درمان توسط کارشناس گفتار درمانی حتما در جریان درمان باشید و خودسرانه از بیمار توقع بیان کلمات اصافی و تمرینات و ابراز صحبت هایی بیش از اندازه را نداشته باشید. چرا که ممکن است نتیجه عکس داده و زحمات گروه گفتار درمانی را به هدر بدهد و موجب ازار بیمار گردد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 144 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 28 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها