پرستاری کودک و سالمند  آیا غذا‌های تند برای هضم غذا مفید هستند؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

برای مدت طولانی غذا‌های تند برای مشکلات معده و سلامت دستگاه گوارش مقصر شناخته می‌شدند. تصور می‌شد که غذا‌های تند دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و در نتیجه باعث زخم معده، استفراغ یا اسهال می‌شود. مردم آن را باور کردند زیرا درد و گرفتگی معده پس از خوردن غذا‌های تند رخ می‌دهد. درمان این امر شامل یک رژیم غذایی ملایم و پرهیز از اکثر ادویه‌ها بود. با این حال چندین مطالعه اخیر نشان می‌دهد که ادویه‌ها برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند و خواص متعدد دیگری برای تقویت سلامت دارند. امروز هم ۲۶ دی و روز جهانی غذای تند است. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که غذا‌های تند بیشتر در افرادی که مشکلات گوارشی مانند رفلاکس اسید، سندرم روده تحریک‌پذیر دارند باعث ایجاد مشکلاتی می‌شوند.

غذا‌های تند چه فوایدی برای سلامتی دارند؟

ادویه‌هایی مانند زردچوبه، زنجبیل و فلفل چیلی بدون نمک، شکر و چربی‌های اشباع شده به غذا طعم، رنگ و حرارت خوبی می‌بخشند. ادویه‌ها نه تنها طعم را افزایش می‌دهند بلکه فواید سلامتی بالقوه‌ای نیز دارند. بسیاری از غذا‌های تند سرشار از مواد مغذی هستند. به عنوان مثال فلفل تند منبع عالی ویتأمین‌های C، A، E، B6، K، آهن و فیبر است. ادویه‌هایی مانند فلفل قرمز، زردچوبه و فلفل سیاه دارای خواص ضد التهابی هستند. غذا‌های تند می‌توانند چندین فواید سلامتی داشته باشند که عبارتند از:

  •  افزایش متابولیسم
  •  جلوگیری از سرطان
  •  سلامت قلب را ارتقا دهید
  •  به هضم غذا کمک می‌کند
  •  بهبود ایمنی

چه چیزی غذا را تند می‌کند؟

کپسایسین ماده فعال غذا‌های تند محرکی است که مسئول احساس سوزش است که به محض خوردن فلفل تند ایجاد می‌شود. این اتصال باعث واکنش شیمیایی می‌شود که سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستد که نشان دهنده وجود محرک‌های تند است. کپسایسین همچنین به گیرنده‌هایی متصل می‌شود که گرما را تشخیص می‌دهند و باعث ایجاد احساس گرما در آن می‌شوند. همانطور که بیشتر به سمت پایین حرکت می‌کند ممکن است روی ریه‌ها تأثیر بگذارد و باعث سکسکه شود. اما این اثرات کپسایسین طبیعی و موقتی است.

غذای تند چه تأثیری روی سیستم گوارش می‌گذارد؟

مطالعات اخیر بر روی اثرات دو ادویه اصلی فلفل تند و زردچوبه متمرکز شده است. مواد تشکیل دهنده این ادویه جات که فوایدی برای سلامت دستگاه گوارش دارند عبارتند از:

– کپسایسین در غذا‌ها با فلفل تند

– کورکومین، جزء فعال ادویه زردچوبه

اثرات مثبت کپسایسین بر سیستم گوارش:

– تولید اسید در معده را مهار می‌کند

– تولید بزاق را تحریک می‌کند که به هضم غذا کمک می‌کند

– با افزایش ترشح مایعات گوارشی در معده، هضم را بهبود می‌بخشد

– عملکرد دستگاه گوارش را با مهار تولید آنزیم بهبود می‌بخشد

ترشحات قلیایی، مخاطی و جریان خون به مخاط معده را تحریک می‌کند که به پیشگیری – و بهبود زخم معده کمک می‌کند

– به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی معده مانند عفونت هلیکوباکتر پیلوری کمک می‌کند

– به مبارزه با اسهال ناشی از عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند

– از معده در برابر عوامل آسیب‌زا محافظت می‌کند

– التهاب را که باعث ناراحتی در دستگاه گوارش می‌شود کاهش می‌دهد

اثرات مثبت کورکومین بر سیستم گوارش:

– دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به هضم غذا کمک می‌کند.

– به درمان رفلاکس اسید، نفخ و سوء هاضمه عملکردی کمک می‌کند

– با کمک به التهاب روده کارایی گوارش را بهبود می‌بخشد

گیرنده‌های خاص درد را که ممکن است به درمان اختلالات گوارشی مانند سندرم روده – تحریک‌پذیر کمک کنند، مسدود می‌کند

علائم گوارشی بعد از مصرف غذا‌های تند در افراد حساس چیست؟

وقتی غذا‌های تند به طور متوسط مصرف شوند فواید زیادی برای سلامت گوارشی دارند. ناراحتی معده‌ای که بسیاری از افراد تجربه می‌کنند ممکن است به دلیل غذا‌های تند نباشد بلکه به دلیل عوامل دیگری مانند کافئین، الکل، غذا‌های چرب یا سرخ شده، گوجه فرنگی و مرکبات اسیدی باشد. برخی از افراد مبتلا به اختلالات روده ممکن است علائم گوارشی را پس از یک وعده غذایی تند تجربه کنند. هنگامی که کپسایسین وارد معده می‌شود تولید مخاط معده را تحریک کرده و هضم را تسریع می‌کند. فرآیند هضم غذای تند ممکن است باعث درد و گرفتگی معده شود. بعداً در روده کپسایسین واکنش‌هایی را ایجاد می‌کند که هضم را سرعت می‌بخشد. این به هضم غذا‌هایی که در غیر این صورت زمان زیادی برای هضم نیاز دارند کمک می‌کند. با این حال کپسایسین تعدادی اعصاب را تحریک می‌کند و آب بیشتری را به روده بزرگ می‌کشد. این می‌تواند باعث انقباضات بیش از حد روده بزرگ شود که باعث اسهال می‌شود.

نتیجه‌گیری:

غذا‌های تند دارای فواید شگفت‌انگیزی برای سلامتی هستند و از این رو مطمئناً می‌توان آن‌ها را به رژیم غذایی اضافه کرد. برخلاف سس‌ها و چاشنی‌هایی که حاوی شکر تصفیه شده و سایر مواد فرآوری شده هستند، ادویه‌ها بدون افزودن کالری اضافی به افزایش طعم غذا کمک می‌کنند. بر اساس تحقیقات اخیر غذا‌های تند مکرر نیز با طول عمر همراه است.

 

منبع:

www.apollo247.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 172 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 12 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها