پرستاری کودک و سالمند  مصرف میوه‌های خشک در دوران بارداری - موسسه پرستاری قاب چاریتی

آجیل‌ها میوه‌های خشکی هستند که به طور طبیعی در داخل یک پوسته سخت و پوسته محافظ خشک می‌شوند. میوه‌های خشک میوه‌های کم‌آبی هستند که آب از آن‌ها خارج شده و میوه‌ای خشک، چروکیده و غنی از مواد مغذی باقی می‌ماند. زنان باردار می‌توانند میوه‌های خشک را در حد اعتدال به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف کنند. مصرف میوه‌های خشک در دوران بارداری می‌تواند به شما انرژی، فیبر غذایی، ویتأمین‌ها، مواد معدنی و چندین ترکیب فعال زیستی بدهد که سلامت و رفاه کلی شما و کودکتان را ارتقا می‌دهد. برای دانستن فواید و عوارض جانبی احتمالی مصرف میوه‌های خشک در دوران بارداری ادامه مطلب را بخوانید.

 

روزانه چند میوه خشک می‌توانید بخورید؟

نصف فنجان میوه خشک (۱۲ عدد بادام، ۲۴ عدد پسته، ۷ عدد گردو) در روز برای اکثر زنان باردار کافی است. با این حال مقدار میوه‌های خشکی که می‌توانید هر روز در دوران بارداری مصرف کنید به کل کالری دریافتی روزانه و وضعیت سلامت کلی شما بستگی دارد. با یک متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید تا بدانید روزانه چند میوه خشک می‌توانید با خیال راحت مصرف کنید.

 

میوه‌های خشک در دوران بارداری چه فوایدی برای سلامتی دارند؟

آجیل و میوه‌های خشک (بدون شکر اضافه) غذا‌های پر انرژی بوده که حاوی مواد مغذی ضروری و ترکیبات زیست فعال هستند که ممکن است در صورت مصرف منظم فواید سلامتی زیادی برای شما و نوزاد متولد نشده شما داشته باشد.

 تأمین ریزمغذی‌ها:

میوه‌های خشک مانند کشمش، آلو، زردآلو، خرما و انجیر منبع خوبی از ویتأمین‌ها و مواد معدنی مانند ویتأمین A، B، C، پتاسیم، منیزیم، فسفر و آهن هستند. از سوی دیگر مغز‌ها مانند بادام، پسته و فولات را تأمین می‌کنند. مصرف این مواد مغذی می‌تواند به رشد و تکامل جنین کمک کند و بارداری سالم را حفظ کند.

 تقویت سلامت روده:

میوه‌های خشک و آجیل حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر رژیمی هستند که می‌تواند به بهبود هضم و حفظ حرکات سالم روده کمک کند و از یبوست جلوگیری کند. فیبر همچنین به عنوان پری بیوتیک عمل می‌کند که باعث رشد پروبیوتیک (باکتری‌های خوب) می‌شود و سلامت و رفاه کلی را افزایش می‌دهد.

 تقویت ایمنی:

تحقیقات نشان می‌دهد که آجیل و میوه‌های خشک حاوی چندین ترکیب فعال زیستی مانند فنل‌ها، کاروتنوئید‌ها و فیتوسترول‌ها می‌باشند که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

 مبارزه با کمبود مواد مغذی:

کم خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری یک مشکل گسترده است. شواهد نشان می‌دهد که مصرف منظم آجیل مانند بادام هندی، پسته و میوه‌های خشک مانند کشمش و آلو خشک می‌تواند به افزایش دریافت آهن کمک کند.

 تقویت سلامت استخوان‌ها:

شواهد نشان می‌دهد که میوه‌های خشک و آجیل مانند آلو، بادام هندی، بادام زمینی و بادام حاوی چندین ماده مغذی مانند ویتأمین K، منگنز، بور، مس، کلسیم، منیزیم، مس و پتاسیم هستند که باعث تقویت استخوان می‌شوند.

 بهبود سلامت قلب:

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آجیل و میوه‌های خشک کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد و بر سلامت قلب و عروق تأثیر مثبت می‌گذارد.

مصرف میوه‌های خشک در بارداری چه عوارضی دارد؟

میوه‌های خشک سرشار از فروکتوز هستند که یک قند طبیعی است. شواهد نشان می‌دهد که مصرف این میوه‌های خشک می‌تواند باعث افزایش کالری و در نتیجه افزایش وزن ناخواسته شود.

 اختلالات گوارشی:

میوه‌های خشک می‌توانند باعث مشکلات خفیف گوارشی مانند نفخ و سوء هاضمه در افراد حساس شوند. بنابراین اگر قبل از بارداری به طور منظم میوه‌های خشک مصرف نمی‌کنید آهسته شروع به مصرف کنید.

 آلرژی:

میوه‌های خشک ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک و واکنش متقابل شوند به ویژه در افرادی که سابقه خانوادگی آلرژی به میوه‌های خاص و آجیل درختی دارند. همچنین میوه‌های خشک اغلب با سولفیت‌ها درمان می‌شوند. سولفیت‌ها می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک و عدم تحمل در برخی افراد شوند.

 

اقدامات احتیاطی هنگام مصرف میوه‌های خشک در دوران بارداری:

میوه‌های خشک ارگانیک و بسته‌بندی مناسب را از فروشنده‌ای مطمئن و معتبر خریداری کنید.

 میوه‌های خشک تولید شده در اثر حرارت شدید ممکن است حاوی آکریل آمید باشند و بر سلامت شما و کودک تأثیر بگذارند.

 برچسب محصول را به دقت بخوانید و مطمئن شوید که میوه‌های خشک فاقد مواد افزودنی و نگهدارنده هستند.

 میوه‌های خشک را تا زمان استفاده در بسته‌بندی مناسب نگهداری کنید. پس از باز شدن بسته‌بندی میوه‌های خشک را در ظرف دربسته قرار دهید و در جای خنک و تاریک و دور از نور خورشید نگهداری کنید تا از فساد آن جلوگیری شود. میوه‌های خشک انرژی‌زا هستند. بنابراین کنترل وعده غذایی را تمرین کنید و میوه‌های خشک را طبق راهنمایی متخصص تغذیه یا پزشک خود مصرف کنید.

نکاتی برای اضافه کردن میوه‌های خشک به رژیم غذایی بارداری

آجیل کامل یا خرد شده، خام یا بو داده خشک مانند بادام و بادام هندی، مخلوط با میوه-‌های خشک مانند آلو و انجیر را به عنوان یک میان وعده سالم در رژیم غذایی خود قرار دهید تا هوس شیرینی را کاهش دهید.

 میوه‌های خشک خرد شده و بو داده شده را به سالاد‌ها، دسر‌ها مانند پودینگ، شیک و اسموتی اضافه کنید.

میوه‌های خشک خرد شده را هنگام پخت نان و بیسکویت اضافه کنید تا ارزش غذایی آن‌ها تشدید شود.

 

نتیجه‌گیری:

میوه‌های خشک مواد غذایی پرانرژی هستند که حاوی چندین ماده مغذی و ترکیبات زیست فعال هستند که برای سلامتی حیاتی هستند. بنابراین میوه‌های خشک را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری به میزان متعادل مصرف کنید. میوه‌های خشک را به‌طور مناسب خریداری و ذخیره کنید تا مطمئن شوید که از مزایای آن‌ها با خیال راحت بهره می‌برید.

 

منبع:

www.momjunction.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 319 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 12 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.